Vlaams atelier maakt duurzame kleding op maat
Aan de voet van de Vlaamse Ardennen ligt het atelier van MMOI. Het is de inspirerende plaats waar oprichtster Ineke Van Den Broeck kledij met de hand op maat stikt. Die vaardigheid leerde ze van haar grootmoeder.
Het ecologisch aspect? “Ik kijk naar de materialen én de draagtijd van de kledij”, vertelt Ineke Van Den Broeck.
Tot hiertoe is MMOI nog een bedrijfje in bijberoep. Al zou dat wel eens snel kunnen veranderen. De vraag naar uniek maatwerk van kledij zit in de lift. “En die liefde voor maatwerk draag ik in mij. Ik produceer ook alles zelf. Dat is echt een rariteit in de sector.”
Ontwerpen met een verhaal
Wie een kledingstuk in gedachten heeft, kan ermee terecht bij MMOI. Zeker als er ook een verhaal achter zit. “Dat laat ik graag tot uiting komen in het ontwerp. En dan gaat het niet alleen over bijvoorbeeld een bruidskleed. Ook wie voor een uniek kleidingstuk wilt, volgen we samen een verhaal. Daarnaast ontwikkelde ik ook een eigen collectie. Zowel bij het maatwerk als in de collectie is het ecologisch aspect belangrijk. De kledij moet je heel wat jaren kunnen dragen.”
“De materialen? Ik werk met een leverancier die enkel ecologische materialen heeft. Alleen jammer dat die materialen niet altijd uit Europa komen. Daardoor is het transport soms minder ecologisch. Ik werk graag met hennep, biologisch katoen en natuurlijke zijde.
De zoektocht naar de materialen is best een uitdaging. Ik speur het internet af om groothandels te vinden. En ik ben vaak te vinden op internationale netwerkevents rond duurzame mode. Door met mensen te praten kom je op nieuwe paden.”
Positieve reacties
Ineke Van Den Broeck mag vaak complimenten ontvangen over haar creaties. “Klanten zijn vaak heel blij over het alternatief dat ik hen aanbied. De meesten zijn dan ook op zoek naar iets speciaals dat je niet vindt in de sector. Ook de interesse in de duurzame stoffen wordt groter en groter. Zonder dat het esthetische daaronder hoeft te lijden.”
Toch is het niet altijd eenvoudig om de schaal te vergroten. Er heerst nog wat voorzichtigheid. “Het is een uitdaging om de juiste mensen te bereiken die op zoek zijn naar een dergelijk product. Sommigen geloven er heel hard in en accepteren dat maatwerk ook duurder is dan fast fashion. Anderen zijn er niet altijd toe bereid om er een meerprijs voor te betalen.
Maar het eerlijk product staat voor mij voorop. Er mag geen uitbuiting zijn. Daarom vind ik het niet erg dat MMOI klein blijft. Zo houd ik er controle over.
“De toekomst? Daar sta ik vaak bij stil. Ik hoop een groter publiek aan te spreken. Wat ik doe, is bijna niet vindbaar in de markt. Uitbreiding mag alleen op een sociale manier. Bijvoorbeeld door samen te werken met vrouwen die anders moeilijk toegang hebben tot de arbeidsmarkt. Dat zou het verhaal van MMOI alleen maar rijker maken.”