UN Global Compact maakt balans op van mvo in bedrijfsleven
In haar Global Corporate Sustainability Report 2013 geeft UN Global Compact een overzicht van de acties die bedrijven genomen hebben om duurzaamheid in te bedden in hun strategieën, werkwijzen en cultuur. Deze bevindingen komen voort uit een enquête bij 1.712 bedrijven in 112 landen.
De enquête toont dat bedrijven, verbonden aan UN Global Compact, stilaan van goede intenties naar significante acties overstappen. Er is een groeiend besef bij de bedrijven dat het aanpakken van duurzaamheidstopics - gaande van mensenrechten, milieu en anti-corruptie tot bredere maatschappelijke thema's als opleiding, armoede en gezondheid - positieve gevolgen hebben, zowel voor het bedrijf als voor de samenleving waarin het bedrijf opereert. Hoewel er sprake is van vooruitgang, moeten bedrijven toch nog een lange weg afleggen om verantwoorde praktijken volledig in te bedden in hun organisaties en productieketens.
Enkele kernbevindingen uit het rapport
Er bestaat een grote kloof tussen wat bedrijven 'zeggen' en wat ze 'doen'. Bedrijven stellen zichzelf doelen op en ontwikkelen beleidsplannen, maar moeten meer actie ondernemen. Zo ontwikkelde 65 procent van de ondervraagden een duurzaamheidsbeleid op CEO-niveau, terwijl slechts 35 procent managers opleidt om duurzaamheid te integreren in hun strategieën en werkwijzen.
Grootte is de meest bepalende factor voor duurzame performantie. Grote bedrijven zijn op alle vlakken meer geneigd om hun verbintenissen om te zetten in acties. Toch toont de enquête dat kleinere bedrijven aan een inhaalmanoeuvre bezig zijn.
Productieketens zijn de wegblokkade naar een betere performantie. Duurzame leveranciers blijken de grootste hindernis voor grote bedrijven om de volgende stap te zetten in hun duurzame performantie. Hoewel al heel wat bedrijven verwachtingen omtrent duurzaamheid hebben opgelegd aan hun leveranciers, ligt een belangrijke volgende uitdaging in het verifiëren van de conformiteit en het bijstaan van leveranciers om deze verwachtingen te bereiken.