Schoonmaakbedrijf helpt gedetineerden re-integreren via opleidingen
Care, het eerste schoonmaakbedrijf dat in België een SA 8000-certificaat behaalde voor sociaal-maatschappelijk ondernemen, zet in op de re-integratie van gedetineerden. Hiervoor werkten ze eerder samen met de Nieuwe Wandeling in Gent, waarmee ze het mvo-project ‘De Properste Cel’ lanceerden.
“We voorzien opleidingen en reiken ook een diploma uit. Dit moet de stap naar de arbeidsmarkt vergemakkelijken”, vertelt Chantal Moerenhout, Sales & Marketing Manager bij Care.
Recent dit jaar stond het mvo-project samen met de gevangenis van Gent toch wel centraal. Op vraag van de directie van “De Nieuwe wandeling” werd er een heuse brainstorm sessie gehouden. Gedetineerden moeten hun eigen cel onderhouden en dus ook jaarlijks een grote schoonmaak houden. Care kreeg de vraag om hen te helpen om dit wat aantrekkelijker te maken. Ook cipiers werden hierin betrokken.
Uit die sessie ontstonden diverse acties. Care zorgde kosteloos voor ecologische verantwoorde producten en materiaal, samen met zusterbedrijf Alpheios. Daarnaast gaven ze opleidingen, gevolgd door een korte test. Hierna ontvingen de deelnemers een certificaat.
Dit kan de gedetineerden helpen bij re-integratie. “Care zet zich al jaren in als doorgroeibedrijf voor mensen met mindere kansen op de arbeidsmarkt.” vertelt Chantal Moerenhout.
Acties voor mensen op de werkvloer
“Sinds we in de jaren negentig een holding werden, ondernamen we tal van acties voor onze mensen op de werkvloer. Zij zijn onze schatten. Letterlijk en figuurlijk. Zij moeten het werk doen, samen met de bedienden uiteraard.
We volgden een beetje de ecologie-hype. De aandacht voor het milieu integreren we nog steeds in onze opleidingen. Na een korte introductieopleiding over onze waarden volgt een basisopleiding. Die bestaat uit vijf modules, waarvan ecologie er een van is. Het gaat dan over waterbesparing, correct gebruik van producten, ergonomie en veiligheid. Het was de aanleiding om een mvo-coördinator in dienst te nemen. Zij zorgde ervoor dat mvo een weg vond in alle gelederen van de onderneming.”
Nultolerantie discriminatie
Bij Care werken er 53 verschillende nationaliteiten. Van discriminatie kan dus geen sprake zijn.
“Dat is echt geen punt bij ons en we dulden ook geen discriminatie bij klanten. Als ze hiermee toch een probleem hebben, gaan we hierover in gesprek. Mochten ze bij hun standpunt blijven, nemen we afstand van de klant.
Wij proberen net mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen te geven. We zijn een doorgroeibedrijf. En we verlonen heel correct met alle mogelijke extra-legale voordelen die van toepassing zijn. Via tijdsregistratie kan er geen verwarring zijn over verloning.”
Care neemt ook verschillende acties voor de mensen op de werkvloer. Dat gaat veel verder dan de jaarlijkse ‘Dag van de schoonmaker’. Met regelmaat ondernemen ze acties die bijdragen tot het verhogen van het zelfrespect van de medewerkers als vakmensen, want schoonmaken is niet sexy.
“Correct verlonen en degelijk opleiden is bij Care heel normaal en evident. Daarnaast een schouderklopje her en der, een melding op de Facebook-pagina … die dingen doen wonderen” aldus Chantal Moerenhout.
Bouwreis voor medewerkers
Care moedigt medewerkers ook aan om zich sociaal te engageren. “Elk jaar organiseren we een ‘Time4Society-dag’. We moedigen medewerkers dan aan om zich in te zetten voor mensen met een handicap, Moeders voor Moeders, inzamelen van kledij en speelgoed voor kansarmen, enzovoort.
Jaar na jaar krijgen alle medewerkers van Care de kans om mee te gaan op ‘bouwreis’ naar Sri Lanka, Ghana of Marokko. Hier levert de Vebego Foundation sinds 2004 goed werk. In die week gaan ze eigenhandig – letterlijk – meebouwen aan diverse projecten voor de plaatselijke bevolking. “Meegaan op bouwreis, met blote handen letterlijk muren bouwen, meubilair afschuren en schilderen, samen met lokale aannemers en hun medewerkers is een uitzonderlijke ervaring. Tussen die mensen een week leven en werken, dat is een once in a lifetime ervaring”, zegt Chantal Moerenhout, die dit zelf mocht ervaren op bouwreis in Sri Lanka.
Mvo geen hype
Op enthousiaste medewerkers kan Care alvast rekenen. “Dat heeft te maken met ons geloof in duurzaam ondernemen. Het is geen hype voor ons. We doen wat we zeggen. Het maakt dat we een van de beste werkgevers zijn geworden. De enquête rond beste werkgever werd ingevuld door een heel groot deel van onze medewerkers. In hun vrije tijd, welteverstaan. Het is het bewijs dat we goed bezig zijn. Dat voelen klanten ook. Ze krijgen meer dan een propere poetsdienst. Wij praten over ‘beleving’. De kwaliteit moet iedereen voelen. Daarom doen we ook veel bevragingen en acties.”
“En onze producten? We gaan voor ecologische producten. We hebben twee soorten, waarbij de klassieke natuurlijke producten en meer duurdere gelabelde producten. We gebruiken ook een ecotoilet en letten op ons energie- en waterverbruik. We denken nu na over een verduurzaming van het wagenpark. We zouden graag overstappen op elektrische voertuigen.”
Care gaat voor een positieve werkplekbeleving voor hun klanten. Maar dat dit niet lukt met super lage budgetten is evident. Chantal Moerenhout hekelt dan ook de prijzenoorlog binnen de sector. “Er zijn veel cowboys op de markt die tarieven hanteren die zelfs onder de loonkost liggen en die werken met buitenlandse onderaannemers om zo toch maar de goedkoopste te kunnen zijn. Dat dit allemaal ook risico’s voor de klanten met zich meebrengt, dat vertellen ze niet en de klant beseft dit ook niet. Care wenst een gezond bedrijf te blijven en daarbij een goede werkgever. Care wenst klanten die voor hen kiezen uit buikgevoel en die meegaan in het mvo-verhaal.”