Logistieke reus neemt duurzaamheidsambities ernstig
Logistiek bedrijf DB Schenker overkoepelt de transport- en logistieke activiteiten van Deutsche Bahn (DB), een Duits spoorwegbedrijf. Het telt ongeveer 2.000 vestigingen in de belangrijkste economische regio’s van de wereld.
Daarbij hoort ook het Belgisch hoofdkantoor in Antwerpen en vestigingen in Brussel, Eupen, Mechelen, Zwevegem, Willebroek, Zaventem en Zeebrugge. Allemaal volgen ze de Deutsche Bahn Group-strategie om tegen 2020 een winstgevende marktleider, een topwerkgever en ecopionier te zijn.
Eva Buydens, Marketing & Communication Manager bij het Belgische DB Schenker, staat stil bij de drie duurzame pijlers.
“We zijn ons altijd bewust geweest van de maatschappelijke impact die we als logistiek bedrijf hebben. De sector is daar nu eenmaal gevoelig voor. Hier en daar deden we al enkele kleine initiatieven. De strategie van de Deutsche Bahn Group, ingevoerd sinds 2012, bracht alles in een stroomversnelling. Hun ambitie is groot en die kunnen we niet negeren. In alle vestigingen monitoren ze de vooruitgang. Vanuit hun ambitie willen ze de grootste dienstverlener worden.”
Winstgevende marktleider
“Klantentevredenheid is een belangrijk aspect bij de ambitie om een winstgevende marktleider te zijn. Hoe kunnen we onze klantenservice blijven verbeteren? Hoe kunnen we onze infrastructuur hierop aanpassen? Die vragen moeten we ons telkens opnieuw blijven stellen. Op die manier kunnen we blijven groeien in omzet. Door onze capaciteit te vergroten, kunnen we het transportnetwerk optimaliseren.”
Het aankoopbeleid van DB Schenker is hierop aangepast. “Bijvoorbeeld bij het aankopen van vrachtwagens. Daarbij stellen we veel grotere eisen dan vroeger. We gaan voor de beste EURO-emissieklasse, top notch roetfilters, en we kozen ook voor een afdeling groot volumetransport. Het zijn grotere vrachtwagens, maar ze sparen zo meer gewone vrachtwagens van de weg. Voor onze bedrijfswagens hebben we dezelfde car policy. Het zijn allemaal wagens met een lage CO2-uitstoot.
Bij het transport van onze internationale producten onderzoeken we altijd of er geen milieuvriendelijker transport mogelijk is dan over de baan. We zetten bijvoorbeeld in op transport via zeevaart. Goederen die minder snel op bestemming moeten zijn, gaan via traagvarende schepen die 30 procent minder uitstoot veroorzaken. We doen in de mate van het mogelijke beroep op shortsea en binnenvaart om de goederen tot bij de eindbestemmeling te krijgen. Of we kiezen voor de combinatie weg- en spoorvervoer waarmee onze klanten hun CO2-uitstoot met 60 procent verminderen en hun transittijden aanzienlijk verminderen in vergelijking met zeetransport.”
Topwerkgever
DB Schenker België heeft een waardeprogramma opgezet voor haar medewerkers. “We wilden hiermee terug naar de basis gaan. Onze medewerkers zouden trots moeten zijn om hier te werken. Hoe zich dat vertaalt? Door in te zetten op werknemerstevredenheid willen we een aantrekkelijke werkgever worden; aantrekkelijke extralegale voordelen, investeren in onze werkplaatsen, fruit@work, fietsvergoeding, enzovoort.
Vroeger gaven we ook eindejaarsgeschenken aan onze klanten. Dat wilden we anders doen. Sinds 2010 schenken we het bedrag van de eindejaargeschenken aan goede doelen.” Bij de keuze van de goede doelen polste DB Schenker bij haar medewerkers wat er leefde. “Eerst kozen we zelf een goed doel uit, maar we merkten dat het niet altijd aansloeg. De medewerkers konden zich er niet altijd mee identificeren. Daarom riepen we hen op om zelf een goed doel voor te stellen dat we zowel financieel als logistiek konden ondersteunen en waarvoor we samen een inspanning konden leveren. Dat goed doel is vzw Bring A Smile geworden. De organisatie die evenementen organiseert voor ernstig zieke kinderen, financiële ondersteuning biedt aan specifieke kankeronderzoeken en algemene ondersteuning van kinderen in nood. Daarnaast zetten onze medewerkers ook eigen initiatieven op. Ze zamelen zelf geld in. Het werkt echt. Het was dus een goede beslissing om hen te betrekken.”
DB Schenker bood bovendien logistieke ondersteuning aan een palliatieve zorgafdeling in een Roemeens ziekenhuis. “Het OCMW van Geraardsbergen ging hun bejaarden in een nieuwe en moderne locatie onderbrengen. Ze deden de bestaande inboedel van de hand, zoals bedden, matrassen en kasten. Via het netwerk Actie Dorpen Roemenië kreeg deze inboedel al snel een bestemming. We brachten al twee keer materiaal van hier naar daar. Dat was leuk om te doen. Al was het ook pakkend. Ik ben ter plaatse geweest en die ervaring blijft je toch bij.”
Voor verschillende diensten doet DB Schenker beroep op sociale economie-organisaties. “We hebben een samenwerking met WAAK voor het groenonderhoud in onze vestiging in Zwevegem. Ook voor ons logistiek centrum in Willebroek doen we beroep op een sociaal economiebedrijf. Alle co-packingactiviteiten worden uitgevoerd door mensen met een beperking die werken voor Werminval.”
Ecopionier
DB Schenker wil haar milieuvriendelijke positie versterken. Daarom gaan ze efficiënter met grondstoffen om. “Dat is zichtbaar in alle vestigingen. De nieuwbouw in Zwevegem, Mechelen en Eupen is voorzien van milieuvriendelijke technieken. Geothermie, zonnepanelen, lichtsensoren, een waterdoorlatende verharding, enzovoort.
Daarnaast zijn we naar een digitaal sales & marketing systeem gegaan, waardoor we meer paperless werken. Dat vroeg eerlijk gezegd wel een andere ingesteldheid van onze medewerkers. Er zijn ook een aantal kleinschalige initiatieven, zoals het hergebruik van palletten, inzamelen van inktpatronen en de inzameling van petflesdopjes. De opbrengst van dat laatste gaat naar de opleiding van blindengeleidehonden.”
Door iedereen gedragen
Eva Buydens geeft aan dat al deze initiatieven gedragen worden door de medewerkers van DB Schenker. “Het maakt je aantrekkelijk als werkgever, maar we merken ook dat de nieuwe generatie er steeds meer mee bezig is. We zijn er dus van overtuigd dat we op deze manier verder moeten doen. Als de inspanningen passen in het financiële plaatje natuurlijk. Dat is noodzakelijk. Maar tot hiertoe bracht elke inspanning ons op.
Wat de toekomst brengt? We vervangen momenteel de verlichting van onze vestiging in Willebroek. Overal komt LED-verlichting. Verder hopen we al onze inspanningen in de toekomst nog verder door te trekken.”