Juwelen met een hart voor de planeet
Stefanie, Nathalie en Lisa Koulouris, drie zussen, grepen de tweede lockdown aan om eindelijk werk te maken van hun plan om ‘ooit’ samen ‘iets’ te ondernemen. Het werden juwelen: “Wij willen duurzame juwelen maken, gemaakt met liefde voor de planeet en voor haar grondstoffen.”
Ze gaan er prat op dat ze de eerste juwelenmakers zijn in België die volledig duurzaam werken. In de sectoren waar ze vandaan komen (respectievelijk mode, huidverzorging en digitale marketing) bestaan al veel duurzame alternatieven. Ze wilden iets doen met juwelen, omdat daar nog veel mogelijkheden zijn. Het was een hele zoektocht om die duurzame en circulaire aanpak in alles door te trekken, van de productie tot de verpakking en de verzending.
Zo werken ze met een Duitse leverancier die volledig gerecycleerd goud aanlevert. Voor diamanten hebben ze een Vlaamse verdeler die CO2-neutraal werkt. Voor de productie kunnen ze nog niet terecht in België, maar hebben ze wel een duurzame producent in Duitsland.
Verder hebben ze een Antwerpse goudsmid die zijn verplaatsingen met de fiets doet, en vonden ze een Nederlandse gieterij die op zonne-energie werkt. Als de productie hard begint te lopen, denken ze eraan om een eigen duurzame gieterij op te starten.
Labodiamant
Ze werken onder meer met synthetische diamanten, die in een lab zijn tot stand gekomen. Zo’n labodiamant, is die even goed als een diamant uit de natuur?
“Exact hetzelfde. Je kan het vergelijken met ijs: ijs uit de natuur en ijs uit de diepvriezer zijn ook exact hetzelfde. Alleen het productieproces is anders en voor labodiamanten gaat het sneller dan in de natuur.”
“Er wordt wel gezegd dat om labodiamanten te maken veel energie nodig is. Dat is waar, maar er bestaat duurzame energie, en daar bovenop komen de andere duurzame argumenten: geen ontbossing, geen putten die gegraven worden, geen waterverspilling, geen vervuilende ontginningsmachines. Ook wordt er niemand voor uitgebuit en worden de diamanten niet gebruikt om oorlogen te betalen.”
Tien jaar
Doordat ze zussen zijn, is de communicatie onderling heel open. “We zijn heel goed op elkaar afgestemd. Met drie trek je mekaar verder, er is altijd iemand die de andere kan motiveren.”
Er is een rolverdeling: Stefanie is de denker en creatieveling; Lisa is de planner die het digitale luik voor haar rekening neemt, en Nathalie is de doener, zij overziet alle operationele taken. De commercialisering doen ze alle drie samen.
Ze droomden er al tien jaar van om iets samen te doen, en corona heeft het beslissende duwtje in de rug gegeven. Ze volgden het traject ‘Starten’ bij UNIZO, met ondernemersbegeleider Jolien Arijs, die hun klankbord was om de plannen verder uit te diepen.
Voorlopig verloopt de verkoop enkel online en aan particulieren. Op die manier kunnen ze het duurzame verhaal het best in de hand houden. Voor wie zich afvraagt waar de naam Juna Fae vandaan komt: eerst was er alleen Fae. Dat staat voor ‘fee’ – zij die wensen in vervulling laat gaan. Alles was klaar om met die naam van start te gaan. Maar net voor de lancering bleek dat er een ander merk met dezelfde naam bestond. Zo vonden ze de aanvulling Juna, wat ‘wens’ betekent. Met Juna Fae gaat dus een wens in vervulling!
Dit praktijkvoorbeeld namen we over van UNIZO Provincie Antwerpen.