Een netwerk van ondernemingen, universiteiten en organisaties wisselt kennis uit om de milieu-impact van zakenreizen te verkleinen.
JBC zette mvo-inspanningen kracht bij met Cradle to Cradle collectie
In oktober 2014 lanceerde JBC als eerste Belgische kledingketen een Cradle to Cradle (C2C) collectie. De REVIVE-lijn is de eerste stap die JBC zet naar meer duurzame kleding. “We wilden een collectie op de markt brengen die nog beter recycleerbaar is.”, vertelt Griet Cattaert, Corporate Social Responsability (CSR) manager bij JBC.
Meer dan een jaar geleden besloot JBC om hun mvo-inspanningen verder op te drijven. "We zijn een trendsetter en innovator en Cradle to Cradle past hier perfect in. We hadden al een ruim kledingaanbod uit biokatoen, maar we wilden nog een stap verder gaan om onze milieu-impact te verkleinen. Ons doel was om kleding te ontwerpen die van begin tot eind veilig, gezond, recycleerbaar én van hoge kwaliteit is.”
Vijf C2C-principes
De kledingstukken van de REVIVE-lijn zijn C2C-gecertificeerd™. Het gaat om een holistisch certificeringsprogramma, waarbij vijf criteria gelden:
- Material health - stoffen die invloed hebben op mens en milieu
- Material reutilization
- Renewable energy
- Water Stewardship
- Social Fairness – Social Awareness
“Het gaat hem in sé om het sluiten van de materialenkringloop. We streven naar producten die geen schade berokkenen aan mens of milieu, en zorgen dat het afval weer dienst doet als grondstof. C2C onderscheidt zich van andere duurzaamheidsprogramma's omdat het niet enkel de negatieve impact wil reduceren, maar juist ook een meerwaarde wil creëren voor mens en milieu door kwalitatief goed ontworpen producten. De negatieve ecologische voetafdruk wordt omgezet in een positieve voetafdruk.”
JBC werd in het proces van de certificeringsaanvraag begeleid door Studio Spark en EPEA Nederland. EPEA is door het Cradle to Cradle Products Innovation Institute geaccrediteerd als beoordelingsinstantie in Cradle to Cradle Product Certificering. JBC ontving als eerste Belgische kledingretailer dit certificaat.
Duurzame innovatie
Het ontwerp van de REVIVE-collectie betekende voor JBC een enorme productinnovatie. Het dwong de retailer om zijn productieproces te verbeteren. “Bij de ontwerpfase moesten we niet alleen rekening houden met het optimaal gebruik van de materialen zonder restafval te creëren. Het vroeg ook een nauwere samenwerking tussen leverancier, producent, gebruiker en verwerker. Heel de productieketen moet meedoen om tot succes te komen. Iedereen moet er in geloven, wat een uitdaging is.”
De REVIVE-collectie bestaat uit dertien kledingstukken. Elf ervan zijn ontworpen voor de biologische cyclus. “We streven naar een biologische cyclus waar gebruikte materialen, na recycling in nieuwe producten, via compostering uiteindelijk terugkeren in de biosfeer. JBC hield in het ontwerp rekening met optimale recycling: bio-katoen, bio-garen en katoenen koordjes en labels zodat niets verloren gaat. Twee kledingstukken passen in de technologische cyclus. Die materialen kunnen technisch verwerkt worden, zodat ze terug als grondstof kunnen dienen.”
Geen eenmalige actie
JBC heeft de intentie om nog kleding te produceren die rondgaat in deze twee cycli. “Deze nieuwe REVIVE- collectie is geen eenmalige actie, maar past helemaal in de langetermijnvisie van JBC. Het is een nieuwe visie op duurzaam ontwerpen en ondernemen. Dat is nodig, want grondstoffen worden steeds schaarser en er is steeds meer afval en toenemende vervuiling.”
En hoe reageert de klant? “De collectie is positief onthaald. Het vraagt wel meer uitleg naar de klant toe. Die communicatie is niet altijd eenvoudig, maar we merken een grotere vraag naar duurzame producten. Al blijft de klant nog steeds prijsgevoelig. En hoewel de prijs van de REVIVE-lijn iets hoger licht, past ze nog steeds in onze prijszetting.”
Andere mvo-inspanningen
JBC houdt het niet 'enkel' bij de REVIVE-collectie en levert ook andere mvo-inspanningen:
Werken met een Code of Conduct (ondernemingscode), waarin lokale en internationale normen en arbeidsvoorwaarden staan opgetekend. Elke leverancier moet deze Code of Conduct ondertekenen alvorens te mogen produceren voor JBC. De retailer laat ter controle audits uitvoeren door een onafhankelijke organisatie.
Ondertekening (als eerste en enige Belgische retailer) van het Bangladesh akkoord (The Accord on Fire and Building Safety).
Bouwen aan lange termijn relaties met de leveranciers en investeert in training en coaching, op vlak van afwerking en kwaliteit maar ook op vlak van CSR.
Investering in sociale projecten, waaronder twee scholen in India en Bangladesh, Ondernemers voor Ondernemers en de tweejaarlijkse organisatie van een kledinginzamelactie waarvan de opbrengst aan Think Pink (vzw die zich inzet voor de strijd tegen borstkanker) wordt geschonken.
Besluit om toe te treden tot de Fair Wear Foundation in de nabije toekomst. Deze belangenorganisatie, waarin zowel bedrijven als vakbonden en NGO’s samenwerken, zet zich in voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie in landen waar kleding wordt gemaakt.