Gents softwarebedrijf zet in op mensvriendelijk ondernemen en loopbaanontwikkeling

Sofico, een Gents softwarebedrijf voor leasing- en fleetmanagement, koos vorig jaar voor een geïntegreerde mvo-strategie. Losse kleinschalige projecten zijn nu gebundeld in langlopende trajecten, waaronder een project rond loopbaanontwikkeling. Daarmee behaalden ze dit jaar het Charter Duurzaam Ondernemen.

“We merken nu al dat we gemakkelijker talenten kunnen aantrekken en houden”, vertelt Corinne Martens, HR-manager bij Sofico.

Duurzaamheid was geen nieuw woord bij Sofico. Het softwarebedrijf ondernam al enkele jaren verschillende duurzaamheidsacties.

“Het ging dan meer om losse projecten. Sinds vorig jaar hebben we een echte mvo-strategie. De aanleiding is tweeledig.

We zien de aandacht voor duurzame mobiliteit toenemen. Dat was een trigger. Daarnaast merkten we dat de arbeidsmarkt krap werd. Het was soms moeilijk om de juiste mensen te vinden.

Met de nieuwe strategie willen we mensen meer mogelijkheden bieden om zich te ontwikkelen en ook langer aan ons bedrijf binden.”

Uitrol carrièrepaden

Een van de HR-projecten die Sofico verder uitbouwt, gaat over competentiemanagement en carrièrepaden.

“Onze medewerkers reageerden hierop zeer positief. Ze zien dat er ook voor hen iets inzit. En ze zien het ruimere belang. We hebben een redelijke vlakke organisatiestructuur, dus is doorgroeien moeilijker. We willen de competenties van onze medewerkers daarom verbreden.

Eigenlijk hebben we onze volledige manier van werken veranderd. Nu werken we meer met multidisciplinaire teams. Er is meer betrokkenheid bij processen.”

Innovatie & Internationaal ondernemen

Innovatie is een belangrijk aspect voor Sofico.

“We zijn bezig met technologie, dus is het vanzelfsprekend dat we inzetten op innovatie. We moeten voortdurend nadenken over wat onze tool kan bijbrengen. Daaraan verbonden is onze verhoogde aandacht voor klanten. We willen beter weten waarmee ze bezig zijn en wat ze nodig hebben, zodat we onze investeringen in innovatie kunnen afstemmen op hun behoeften.

Gezien we internationaal ondernemen, kunnen we de risico’s ook spreiden. In 2008 voelden we de crisis en dat was ook zo bij klanten. We zijn toch kunnen blijven groeien omdat we ook actief zijn in onder andere Australië en Nieuw-Zeeland. We kwamen tot het besef dat internationaal ondernemen voor ons stabiliteit brengt.”

Klanten vragende partij

Ook onze klanten, waaronder autoleasingmaatschappijen,  zijn vragende partij wat milieuvriendelijk ondernemen betreft. Zij zetten in op een groener wagenpark, mobiliteitsbudgetten en car sharing. Zij bekijken wat hun klanten doen op vlak van mvo.”

“Elk jaar organiseren we een klantenforum. Begin volgend jaar vindt het volgende plaats. We gaan daar onze klanten ons duurzaam verhaal vertellen. Het gaat om bewustmaking.”

 

“De eerste resultaten? De carrièrepaden zijn pas vorig jaar uitgerold, maar we merken nu al dat onze mensen zich ook op andere domeinen willen begeven. Medewerkers zijn benieuwd naar de nieuwe carrièrepmogelijkheden en willen zien wat hun kansen bij Sofico zijn.

Over het verloop hebben we nog geen exacte cijfers. Toch heb ik de indruk dat het makkelijker is om mensen te houden én aan te trekken. Voor sollicitanten is mvo toch een trigger om voor Sofico te kiezen.”