Jubileumeditie Factories of the Future Awards uitgereikt
Hoe zet je de meest geavanceerde en toekomstgerichte productiebedrijven in België in de schijnwerpers? De Factory of the Future Awards vierden dit jaar hun tiende editie, en kozen voor deze jubileumeditie tien bedrijven uit die voor de allereerste keer de titel mochten ontvangen.
Vlaanderen telt heel wat ‘factories of the future’: toekomstgerichte bedrijven die inzetten op de meest geavanceerde digitale technologieën om intelligente en duurzame processen te implementeren. Sinds 2015 zetten de Factory of the Future Awards elk jaar de meestbelovende technologisch ondersteunde Belgische bedrijven in de maakindustrie in de verf.
Deze award wordt toegekend door technologiefederatie Agoria, Sirris, het collectief centrum van de Belgische technologische industrie, en de industriefederaties Fevia (voeding), Fedustria (textiel, hout en meubel), essenscia (chemie en life sciences), en dit in samenwerking met innovatieclusters Centexbel (textieltechnologie), Wood.be (hout en meubels) en de speerpuntclusters Flanders’ FOOD (agrovoeding), Catalisti (chemie en kunststoffen). Op 8 februari rijkten zij voor de tiende keer deze Award uit.
Vlaams Minister-president Jan Jambon en Waals viceminister-president Willy Borsus zetten zo tien bedrijven in de bloemetjes. Beide benadrukten in hun speeches dat de innovatiegerichtheid in beide Gewesten een noodzaak vormt voor de toekomst: “Om in deze uiterst competitieve markt concurrentieel te blijven, moeten we nog een versnelling hoger schakelen. Toekomstgericht ondernemen en investeren vormen de beste en enige kans voor Vlaanderen om een performante, duurzame en sterke industrie op te bouwen”, stelde minister-president Jambon.
Dit jaar werden de awards mooi verdeeld. Vijf Waalse bedrjiven die de titel mochten ontvangen zijn Alpha Innovations, Bridgestone Aircraft Tire (Europe), Imerys Minerals, Mockel, GSK Formulation. De andere helft van de winnaars komen uit de Vlaamse bedrijfswereld: Alpro, Anziplast, Daftrucks, Oleon en Ziggzagg.
Dat betekent dat elk van die bedrijven zeven verschillende transformaties heeft doorlopen:
- Ze zetten in op ‘Advanced Manufacturing Technologies’
- Ze maken gebruik van ‘Integrated Engineering’
- Ze investeren in een ‘Digital Factory’
- Ze zijn een ‘Human Centered Organisation’
- Ze vormen een ‘Networked Factory’
- Ze ontwikkelen zichzelf tot ‘Eco Factory’
- Ze maken werk van ‘Smart Manufacturing’
Als de jury hen voor elk van die zeven pijlers een score geeft van minstens 8/10, mogen ze zichzelf voor een periode van drie jaar ‘Factory of the Future’ noemen. Na afloop van die periode wijst een nieuwe audit uit of de titel kan worden verlengd.