Ecologische potloden hebben echt wel een impact
In 1998 startte Geert De Smet met Ecobos, groothandel in ecologische papierwaren, kantoormateriaal en gepersonaliseerde artikelen.
Alle artikelen zijn gemaakt uit gerecycled materiaal of zijn duurzaam, indien mogelijk met een label, zoals FSC, PEFC, Blauwe Engel, … Sinds 2003 is Ecobos FSC-gecertificeerd, lid van FSC België en sinds 2008 PEFC-gecertificeerd en lid van The Shift.
De klanten? Groothandels, winkels, bedrijven, organisaties en overheden.
Geert De Smet richtte Ecobos aanvankelijk op uit persoonlijke interesse in duurzame materialen. Hij maakte vooral in Duitsland kennis met een mooi aanbod. Het doel was meteen duidelijk: ecologische alternatieven voor papierwaren en kantoormateriaal aanbieden.
"In onze eerste folder stond; ‘Elke aankoopbeslissing houdt een keuze in en kan een verschil maken.’ Dat geldt nog steeds. Met Ecobos hebben we altijd willen tonen dat er een ecologisch alternatief voorhanden is voor de meeste dagdagelijkse kantoorartikelen en papierwaren. Dit is bovendien niet enkel duurzaam, maar ook mooi en aantrekkelijk. En het is aan een competitieve prijs beschikbaar.”
Potlodenverkoop indrukwekkend
Ecobos verkocht in de loop der jaren heel veel verschillende ecologische artikelen. “Alles bij mekaar is dat aantal indrukwekkend. Als ik een historiek van bijvoorbeeld de potlodenverkoop zie, dan stel ik vast dat het echt wel een impact heeft en dat er bossen gered zijn.
De reacties van de klanten? Velen zijn fan en staan helemaal achter de keuze die ze maken. Ze zijn ook tevreden over het aanbod of de hulp die we ze kunnen geven.
Toch sloeg die ecologische boodschap niet altijd vanaf het begin aan. Ofwel waren klanten ervan overtuigd, ofwel niet en dan was het niet makkelijk om ze ervan te overtuigen. Het is bijvoorbeeld heel moeilijk om iedereen binnen een organisatie mee te krijgen.”
“Blijf altijd trouw aan waar je voor staat!”
Bij Ecobos is het duidelijk waarvoor ze staan. “We bieden milieuvriendelijke artikelen aan en zullen dat blijven doen. Dat betekent dat we al eens een opportuniteit missen, maar volgens mij nooit meer dan wat we uiteindelijk winnen.
We gaan altijd op zoek naar een oplossing voor onze klanten. Sommige klanten zijn gekend om hun bijzondere vragen en hebben een product nodig dat op maat gemaakt is. Vaak is dat een uitdaging, maar het geeft ook veel voldoening om het te realiseren. Al moeten we ook realistisch zijn, leerde ik. Zo vroeg een klant ooit hervulbare stiften. Dat leek ons heel interessant. We boden ze aan, maar uiteindelijk bleek er toch te weinig vraag te zijn. We bleven zo met onze inktpotten zitten. Die hebben we later weggeschonken. We gaan nog altijd mee met de vraag van klanten, maar het moet dus haalbaar zijn.
Sowieso gaan we niemand van iets overtuigen wat hij of zij niet wil. We tonen wel wat mogelijk is. De klant kiest. Als stelregel hanteer ik al een hele tijd: ‘wij willen de klanten die ons willen’. Dat levert vruchtbare en aangename samenwerkingen op.”
Vraag naar ecologisch gepersonaliseerde artikelen
Geert De Smet plukt de vruchten van zijn positieve benadering als ondernemer. Terwijl hij vroeger vaak de baan opging om zijn ecologische boodschap te verkopen, vinden de klanten nu zelf hun weg naar Ecobos.
“Dat is een leuk effect. Het ecologische denken zit in de lift. Dat merk je langs alle kanten. Er verandert deze tijden enorm veel. Wat onze toekomst brengt? We blijven het ingeslagen pad bewandelen. Het ecologisch aanbod is er. En het blijft ook toenemen.
We willen vooral nog meer mensen aanspreken die in onze ecologische artikelen geïnteresseerd zijn. Met name oplossingen bieden voor organisaties, overheden en besturen die op zoek zijn of vragen hebben. We ondervinden bijvoorbeeld dat er een stijgende vraag is naar ecologische gepersonaliseerde artikelen. Die vraag kunnen we beantwoorden.”