Duurzame wielermode uit een klein, wielergek landje
De naam doet het niet meteen vermoeden, maar Peloton de Paris is een op en top Belgisch wielermodemerk uit Mechelen.
Peloton de Paris verwierf oorspronkelijk bekendheid als wielercafé en fietsenwinkel, maar de voorbije jaren is het merk uitgegroeid tot een hip, duurzaam label voor wielerkledij met een vintage toets.
Drie gedreven wielerliefhebbers
Het verhaal achter Peloton de Paris lijkt haast te mooi om waar te zijn. Een wielertenue dat de bezielers ‘voor de grap’ te koop aanboden om hun fietscafé financieel te ondersteunen, bleek al snel razend populair. Daarom besloten ze hun kans te wagen op de markt van wielerkledij. Een bijzonder goed idee, zo bleek.
Dit merk, het bijhorende wielercafé en de loyale gemeenschap, zijn werkelijkheid geworden dankzij de gedrevenheid van drie rasechte wielerliefhebbers.
Peloton de Paris zag het levenslicht in 2013 en werd opgericht door Wendy Janssens en Vincent Van Parys (die laatste ligt aan de oorsprong van de naam). In 2019 voegde Stijn De Groef zich bij het team en intussen telt het bedrijf ook drie deeltijdse medewerkers. Alle producten worden intern ontworpen op basis van de expertise en feedback van het team.
Een peloton met een kleine voetafdruk
De ondernemers houden niet alleen van fietsen, maar ook van de natuur. Omdat ze zich bewust waren van de ecologische voetafdruk die resulteert uit de productie van fietsen, fietskledij en -accessoires, besloten ze het zelf over een andere boeg te gooien. Dat merk je aan verschillende keuzes. Enkele cijfers op een rijtje:
- 98% van hun producten wordt geproduceerd in Europa. De overige 2% is afkomstig van Tunesië en China. Peloton de Paris koestert de ambitie om over twee jaar alles te laten produceren in Europa.
- De meeste kledij wordt vervaardigd in Roemenië via een producent in Italië. Zo blijft de impact van het transport naar België beperkt.
- De zaakvoerders willen alle producten laten maken volgens de internationale normen van OEKO-TEX® en Bluesign®, die overeenstemmen met goede arbeidsomstandigheden in de fabrieken en duurzaam geproduceerd textiel voor de kledij.
- De RECON-serie van het merk heeft een lagere ecologische voetafdruk omdat ze wordt gemaakt uit gerecyclede petflessen.
- Voor hun verpakkingsmateriaal werkt Peloton de Paris met 100% post-consumer gerecycled papierr. Die circulaire werkwijze bespaart 40% CO2-uitstoot, 50% afvalwater en gebruikt 30% minder netstroom – om nog maar te zwijgen over de bomen die gespaard worden.
- Voor het transport van bestelde kledij werkt het bedrijf met eenmalige zakken zonder plastic, gemaakt op basis van cassavewortel. De zakken kunnen oplossen in kokend water of gecomposteerd worden.
Een internationale gemeenschap
Los van hun ecologische idealen blijft Peloton de Paris dicht bij hun wortels: het gemeenschapsaspect komt nog altijd op de eerste plaats.
Toen ze het wielercafé oprichtten, werd dat al snel de locatie bij uitstek waar wielerliefhebbers hun dorst kwamen lessen en een praatje slaan met collega-amateurs. Zo ontstond er een hechte gemeenschap, die werd voortgezet toen de eerste kledij op de markt kwam. De herkenbare wieleroutfits hebben al heel wat toevallige ontmoetingen mogelijk gemaakt en dragen bij aan de teamgeest.
Het succes van Peloton de Paris wordt bevestigd door de internationale erkenning en populariteit. Sinds 2018 is het merk enorm populair geworden in nieuwe wielerlanden in Azië, Zuid-Amerika en Australië. Dat zorgde ervoor dat de lokale fietsritjes en -evenementen die Peloton de Paris al jaren organiseert, in 2019 werden aangevuld met een groepsrit in Tokio, Japan. Een echte internationale gemeenschap dus, gestoeld op een gedeelde passie voor wielersport, natuur en duurzaamheid.
Vlotte demarrage
En het gaat vooruit bij het Belgische peloton. De coronacrisis en de wereldwijde wielergekte die ermee gepaard ging, hebben ervoor gezorgd dat het merk enorm aan populariteit heeft gewonnen; zowel in België als internationaal. In 2021 verdubbelde de omzet. De kledij was ooit een originele reclamestunt voor het wielercafé en de winkel van Peloton de Paris, maar intussen zijn de rollen helemaal omgekeerd en is het café een marketingtool voor de kleding geworden. Ondanks alle veranderingen blijft de ambitie van Peloton de Paris ongewijzigd: wielerliefhebbers met elkaar in contact brengen en inspireren.
De wielerkledij wordt sinds kort ook verkocht in alle AS Adventure-winkels met een wielerafdeling. Verder ligt het merk in de rekken in Singapore, Indonesië, Japan, de Filipijnen, Mexico, Columbia en Australië. Dat zijn landen die de voorbije jaren de wielerkriebel te pakken hebben gekregen. 40 procent van de kledingomzet komt nu uit het buitenland.
De groei van Peloton de Paris heeft er ook voor gezorgd dat er in april 2022 een tweede winkel komt in Mechelen. Het is duidelijk: de eindstreep is nog lang niet in zicht voor het jonge merk met ecologische ambities.