Duurzaamheid met KPI’s, targets en normen

Een duurzaamheidsbeleid realiseren vereist toewijding en leiderschap. Atlas Copco neemt die verantwoordelijkheid naar klanten, werknemers en onze planeet serieus.

“Het is zoals bij het lanceren van een nieuw product. Daarvoor zet je ook KPI’s en targets."

Atlas Copco, opgericht in 1873, heeft in België vestigingen in Wilrijk, Boom, Hoeselt en Overijse. Het Zweedse bedrijf voorziet zijn klanten van onder meer innovatieve compressoren en luchtbehandelingssystemen. Het ontwikkelt producten en diensten met het oog op productiviteit, energie-efficiëntie, veiligheid en ergonomie.  

“Ons bedrijf wil winstgevend zijn en groeien, maar we willen dat op een duurzame manier doen. We zetten daarom ambitieuze doelen om duurzame, winstgevende groei te realiseren op korte, middellange en op langere termijn”, vertelt Karen Bens van Atlas Copco.

Meten is weten

“Als sustainability business controller verzamel ik gegevens van onze organisatie. Die gegevens kunnen dan een leidraad zijn om te zoeken naar oplossingen. We willen immers deel uitmaken van de oplossing voor een betere toekomst.

In de zes jaar dat ik deze functie uitoefen, heb ik duidelijk gemerkt dat wijzelf, net als onze klanten, meer duurzaamheidseisen stellen en opvolgen.

Het bedrijf bevraagt daarom al haar stakeholders, om af te toetsen hoe het haar impact op het milieu kan beperken. “Met hun feedback gaan wij aan de slag”, aldus Karen. “Ons motto is: There is always a better way. We innoveren met het oog om nog betere, energie-efficiëntere producten te ontwikkelen voor onze klanten. We nemen daarbij elk bedrijfsproces onder de loep om te zien waar we nog beter kunnen doen.”

Global Reporting Initiative

De bedrijfsvoering cijfermatig opvolgen, helpt om te optimaliseren. “Zeker voor ingenieurs hé”, lacht Karen. “Het Global Reporting Initiative heeft ons daarbij geholpen. Daarmee heb je een leidraad en kan je makkelijk communiceren over waar je naartoe wil.”

Dat ‘Global Reporting Initiative’ is een internationale organisatie die richtlijnen voor duurzaamheidsverslaggeving opstelt. In zo’n duurzaamheidsverslag communiceert een organisatie publiekelijk over haar economische, milieu- en sociale prestaties op een transparante manier.

“Ons bedrijf kent geen apart duurzaamheidsverslag, ons jaarverslag ís het duurzaamheidsverslag.” licht Karen toe. “Duurzaamheid zit in de kern van alles wat we doen en rapporteren.”

KPI’s en targets

Atlas Copco becijfert niet alleen, het zet ook KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren, red.) en targets om haar voetafdruk kleiner maken. “We willen namelijk minder verbruiken en meer vergroenen. Energie-efficëntie staat hoog op de agenda.”

In haar productiecentrum, waar de voetafdruk het grootst is, is Atlas Copco op energieniveau naar de ISO 50001-norm geëvolueerd. “Die externe certificatie is objectief en volgens mij de beste manier om je duurzaamheidsinspanningen naar klanten en leveranciers te communiceren. Het is een kwaliteitskeurmerk: de cijfers zijn betrouwbaar.”

Tegen 2030 wil het bedrijf 50 procent van haar CO2-uitstoot voor energie en transport halveren. “Als we iets nieuws in de markt zetten, moet dat ook een significante verbetering betekenen. We hebben dan ook een module om de CO2-voetafdruk te berekenen. Duurzaamheidsbeleid is geen nattevingerwerk”, verduidelijkt Karen.

Meer diversiteit

Bij Atlas Copco challengen ze dus de status quo. “Als we allemaal hetzelfde denken, zijn of doen, gaan we niet vooruit.

We geloven sterk in de kracht van diverse teams. Het is net door verschillende mensen en ideeën bij elkaar te brengen dat we kunnen innoveren voor een betere en duurzamere wereld.

Vertaald naar gendergelijkheid, stelt het bedrijf zich een concrete target om tegen 2030 dertig procent vrouwen in dienst te hebben. “In 2019 haalden we 19,8% in de hele groep. Er is dus nog werk aan de winkel” vertelt Karen. Maar gemakkelijk is dat niet in een technische omgeving. Er zijn simpelweg te weinig meisjes die kiezen voor STEM-opleidingen.”

Daarom zet Atlas Copco in op initiatieven zoals ‘Da’s Geniaal’. “Dat project richt zich tot jongeren tussen 10 en 14 jaar, in de hoop dat ze in het middelbaar kiezen voor STEM-richtingen. Het project wil laten zien dat STEM niet saai is, en zeker niet alleen voor jongens. Dat cliché moeten we de wereld uit helpen. De hele sector heeft daar baat bij. We doen dat dan ook samen met andere concullega’s, zoals Johnson & Johnson, Umicore, BASF…”

Duurzaamheid wereldwijd

Atlas Copco is actief in meer dan 180 landen en heeft in 71 landen een lokale afdeling. “Die lokale afdelingen zijn allen gebonden aan onze ethische code. Die hebben we op groepsniveau omschreven, maar rollen we wereldwijd uit. Dat maakt het concurrentieel niet altijd evident: lokale wetgeving gaat lang niet altijd even ver als waar wij voor pleiten. Maar het  zijn onze basiswaarden, waar we niet  van afwijken.”

Die basiswaarden staan opgelijst in de business code of practice van Atlas Copco. “Iedereen in ons bedrijf tekent die. We houden ook geregeld interne trainingen om die richtlijnen te updaten en op te frissen. In risicolanden doen we ook extra controles - we willen met eigen ogen zien dat alles volgens het boekje gaat. We vragen trouwens ook aan  leveranciers en distributeurs om onze code te ondertekenen. Zo weet iedereen waar we als bedrijf naartoe willen.”
 
“KPI’s zijn niet de belangrijkste dingen die je moet communiceren. Je moet een visie uitdragen, in alles wat je doet. Eén voorbeeld is de oprichting van de Diversity and Inclusion Council – onze ceo is de voorzitter daarvan. We stimuleren ook alle duurzame initiatieven die op de werkvloer ontstaan.”

Safety & Environment

Zo houdt het bedrijf jaarlijks een Safety & Environment-dag, waar elke afdeling dan kan werken rond een bepaald thema. “Waarover ze dan nadenken, mogen zij zelf bepalen. Niet alleen omdat de noden regionaal verschillen, maar ook gewoon omdat je moet inzetten op de aanpak waar je team in gelooft. Dat wordt niet van bovenaf bepaald en levert mooie resultaten op.”

Om de lokale initiatieven te belonen, reikt de groep ook awards uit. “Daar hangt een geldprijs aan vast die de afdeling toelaat te investeren waarin zij geloven. Maar het is ook de erkenning binnen de groep, die voor velen belangrijk is. Het stimuleert bovendien creatieve en innovatieve ideëen. Wij noemen Atlas Copco niet voor niets de ‘Home of Industrial Ideas’.”

Concrete acties en logische keuzes

“Je moet ook tonen waar je werknemers het verschil kunnen maken”, vervolgt Karen. “Op onze interne website komen heel wat van onze doelen aan bod in grote en kleine nieuwsartikels, video’s, interviews...”

Atlas Copco brengt dus inspirerende voorbeelden van over de hele wereld. “Maar we zorgen er tegelijkertijd voor dat het geen ver-van-mijn-bed-show wordt. Op lokaal niveau zijn er task forces opgestart om concrete acties te bepalen op maat van de lokale cultuur, gedragen door de mensen ter plaatse”, weet Karen.

Het bedrijf schrijft dus een totaalverhaal op vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “We proberen gewoon logische keuzes te maken”, relativeert Karen. “Het is zoals bij nieuwe producten: daarvoor zet je toch ook KPI’s en targets?”