Deel je passie voor duurzame kleding én start een onderneming in fashion tours
“Mode is een vorm van communicatie”, zegt Bie Noé. "Met eerlijke mode kan je daarom eerlijk communiceren." Bijgevolg heeft Bie de daad bij het woord gevoegd en B.right opgericht, een onderneming gewijd aan duurzame mode. De tijdsgeest zit goed, maar toch blijft het keihard knokken om het bedrijf te professionaliseren.
Bie vindt het tof om nieuwe mensen te ontmoeten. Dikwijls wordt ze ook enthousiast van de nieuwe werelden, die ze daardoor kan ontdekken. Van jongs af aan is ze gefascineerd door mode. En door het boek ‘Talking dress’ van Marieke Eyskoot te lezen onderging ze een cultuurshock. Daardoor ontdekte ze de wereld van de eerlijke en duurzame kledij. Ze zag ook dat de modesector geen zwart/wit verhaal is, en deelde haar ervaringen in haar eigen zoektocht naar schone kleren met familie, kennissen en vrienden. Jaar na jaar kreeg ze een beter beeld op de modesector en wilde zelf een bijdrage leveren aan een grotere transparantie over de vele kledingmerken.
Vraag van vrienden
2 jaar geleden kreeg Bie de vraag van vrienden om een ‘fashion tour’ te organiseren, zodat zij konden meegenieten van de kennis die Bie ondertussen had opgedaan over de wereld van de duurzame mode in Antwerpen. Dat werd een geslaagde stadswandeling, waardoor deelnemers geïnspireerd raakten en nieuwe dingen bijleerden over duurzame mode. Via mond-aan-mond reclame kon Bie regelmatig ‘fashion walks’ organiseren. Via de tupperware methodiek werden de deelnemers ertoe aangezet om zelf hun netwerk aan te spreken en een stadswandeling rond duurzame mode te organiseren. Bie kon al die wandelingen begeleiden en kreeg ook de nodige feedback van haar ambassadeurs. Al doende kon Bie de wandelingen bijschaven en kregen zij meer weerklank. De tijdsgeest was gunstig, waardoor het fenomenen van de fashion walks werd opgepikt door Radio 2.
Get up, start up
“Bij elke nieuwe wandeling zag ik dat mensen geïnspireerd raakten, dat gaf mijn motivatie een enorme boost”, wist Bie te vertellen. “In die modewandelingen komen mijn passies samen voor het leren kennen van nieuwe mensen, het ontdekken van nieuwe leefwerelden, het organiseren van events en de gedrevenheid voor het bevorderen van de transparantie in de modesector. Voor mezelf voelt het goed aan om daarmee bezig te zijn. De stadstours rond duurzame mode geven mij telkens opnieuw weer energie.”
“Vanuit mijn enthousiasme voor duurzame mode is het idee gegroeid om ook andere mensen buiten de eigen netwerken aan te spreken. Daarvoor wilde ik dan het concept van fashion walks professionaliseren. Ik wou een breder publiek laten weten dat B.right bestond. Voor mij was het een hele uitdaging om hen op de hoogte te brengen van het aanbod van stadswandelingen over duurzame mode. Ik heb echt geworsteld met de vraag: Hoe doe je dat? Ik heb eerst andere netwerken gecontacteerd om mijn bestaande fashion tours en mijn ideeën over mijn toekomstig aanbod af te toetsen. Zo heb ik veel bijgeleerd van de bijeenkomsten van Fashion Flows, een ideeënplatform van het Antwerpse Stadslab 2050. Ook de individuele begeleiding van de Sociale Innovatiefabriek was uitermate boeiend.”
Professionaliseren OK, maar hoe?
“Bij de professionalisering van mijn aanbod kwamen niet alleen communicatieve zaken aan bod. Ik had eigenlijk al mijn handen vol met het verwerken van inhoudelijke informatie over de actuele ontwikkelingen rond het thema van de eerlijke en duurzame kleding. Via mijn website deelde ik dan dat nieuws over de duurzame modewereld. Zo kwamen meer mensen langs op de website van B.right én kon ik nieuwe stadswandelingen lanceren. De ambassadeurs van het eerste uur sprongen opnieuw op de kar en deelden dat nieuws en aanbod via hun sociale media. Naast het werk aan de constante feed van de website zag ik een aantal niet-evidente taken in mijn richting komen waaien. Denk maar aan het technisch verder opbouwen van een website, het beheer van de interactie (ook de ICT-kant ervan), de administratie van de organisatie van de tours, enz.”
Bie weet dat ze er alleen voor staat, en is dankbaar voor het dichte netwerk die haar bij tijd en stond ondersteunt. “Mijn moeder en vader hebben mee geholpen aan de opmaak van kortingsbonnen, die pasten in de huisstijl van B.right. Vrienden en kennissen hielpen mij bij de bouw van de website en het ontwerp van mijn logo.” Ze beseft dat de warme steun van familie, vrienden en kennissen onontbeerlijk is. Even zeer kan ze de kritische stem van een klankbord naar waarde schatten. Daarvoor toetst zij haar ideeën af bij een waaier van mensen, waarbij ze altijd blijft uitkijken bij wie ze met welke vragen op de proppen komt. Het blijft een zoektocht … vooral eigenlijk naar de balans tussen het enthousiasme en de passie enerzijds en de realiteitszin van de dagdagelijkse organisatorische perikelen.
Brandende missie
Ondertussen blijft de missie branden en wil ze zoveel mogelijk mensen laten delen in haar kennis over een (duurzame) modesector. Ze werkt op regelmatige basis samen met de KVLV, waarvoor ze swishing sessies begeleidt. Zo hoopt ze de transparantie in de modesector te bevorderen. Ze biedt daarom ook tours aan op maat van het bedrijfsleven. Zo’n wandeling lijkt ideaal voor een teambuilding voor collega’s met interesse in modieuze kledij of schone kleren. Ze steunt ook collega’s uit andere steden. In Brussel kan je bij Emilia terecht die eco lifestyle tours organiseert, die zich richten op diverse facetten van een duurzame levensstijl. Emilia hanteert een iets ander format: ze bezoekt duurzame winkels en laat de winkeliers zelf meer uitleg geven. In Gent bespreekt Bie een mogelijke samenwerking met Gent Fair Trade, die de FairTradeWalks aanbieden.
Boek een fashion tour
Ben je ondertussen nieuwsgierig geworden naar Bie’s opvattingen over duurzame mode? Dan kan je best een tour boeken. Zo’n wandeling start dan ook met een introductiesessie in de vorm van een gezellig moment met koffie of thee en iets lekkers.
Weet dat Bie een open geest heeft en zeker niet pretendeert om het enige ware verhaal over duurzame mode te brengen. “Duurzame en schone kleren is zo’n breed verhaal, dat iedereen zijn/haar eigen prioriteiten kan leggen. Je kan geïnteresseerd zijn in de productie (en de werkomstandigheden van textielarbeidsters) of eerder in consumptie (en slow fashion). Je kan op zoek gaan tips om je kleren langer te dragen of eerder aandacht hebben voor innovaties in de kledingsector die het circulaire karakter van de modebusiness versterken. Bie kan je introduceren in de wereld van het swoppen, lenen, leasen, de lokale kledingproductie, enz. Ze geeft je informatie zowel over de problemen met de fast fashion, als over de manieren waarop sommige kledinggiganten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid willen opnemen, en waar dat in de praktijk op neer komt…
Bie nodigt je uit ‘to be the change you want to see’. Op de modewandelingen biedt zij jou inspiratie aan om nieuwe gewoonten aan te kweken. Door deel te nemen lever jij je bijdrage aan een meer transparante kledingssector. En steun je natuurlijk B.right. Bie kan op basis van jouw participatie de kernactiviteiten van haar eigen onderneming verder ontwikkelen. Op die manier blijft de hoop leven dat B.right met workshops en lezingen meer mensen kan betrekken bij het thema van de eerlijke en duurzame kleding.