Een netwerk van ondernemingen, universiteiten en organisaties wisselt kennis uit om de milieu-impact van zakenreizen te verkleinen.
Brusselse starter verkoopt biocosmetica uit de Himalaya
Na een paar jaar in de advocatuur besloten 2 jonge Brusselse vrouwen om op een duurzame manier te ondernemen. In de markt van de biocosmetica zagen de twee zaakvoerders van CîME een kans.
Het huidige bio-gamma in de winkelschap hink namelijk achterop. "Wij wilden een eigen hip merk van biologische huidverzorgingsproducten die aantrekkelijk en goed zijn", zegt Isabel Coppens. "We richten ons niet enkel op mensen die hardcore groen zijn, maar op een breed publiek.
De bijna twee jaar oude Brusselse bvba, dat haar eerste verlengde boekjaar break-even verwacht af te sluiten, telt naast de twee vrouwelijke zaakvoerders (Isabel Coppens en Anke De Boeck) nog twee ervaren mannen. Eén van hen is Walter De Boeck, de vader van Anke. Hij werkte jaren geleden voor de VN in Nepal aan een project over regionale flora en legde contacten met lokale boeren. Dat netwerk werd nu geactiveerd. De andere is Thierry Bizouard, een kruidenteler uit Frankrijk die meehelpt met de productontwikkeling.
De ingrediënten voor de producten komen uit het bergrijke ('cîme' betekent bergtop in het Frans) Nepal en Ladakh, een Indiase regio in het noorden van Jammu en Kashmir.
CîME wil door zijn activiteit een duurzame lokale markt creëren voor die boeren. Wat is er zo speciaal aan die planten? "Ze groeien in zuivere lucht en een guur klimaat waardoor ze veel sterker zijn en betere producten opleveren", zegt Isabel Coppens. Omwille van die strenge normen week CÎME voor de productie uit naar een gespecialiseerd bio-labo in de Franse parfumstad Grasse. De distributie gebeurt via biosupermarkten zoals Bio-Planet en Origino, de webshop, maar vooral via bio- en natuurvoedingswinkels. In de toekomst moeten de apotheken een belangrijk verkoopkanaal worden. Opvallend is dat CîME zich niet meet met grote merken als Bodyshop of Lush omdat het zichzelf strengere regels oplegt, onder meer via externe controle.Onder de tagline 'Honestly beautiful' is er een doordacht duurzaamheidsvisie geformuleerd, met aandacht voor de drie pijlers van duurzaamheid (People, Planet, Profit):
- Planet: er wordt enkel met natuurlijke ingrediënten gewerkt, additieven die het milieu beschadigen, worden geweerd.
- People: er wordt echt samengewerkt met de boeren in de Himalaya. Cime helpt hen met de certificatie die nodig is en betaalt hen een correcte prijs.
- Profit: twee procent van de omzet (zo'n 10.000 euro per maand) geïnvesteerd in scholenprojecten in Nepal en Ladakh.