Brussels Airport wil SDG Champion worden
De Brusselse luchthaven zet fors in op duurzaamheid. De CO2-uitstoot verminderen vormt hiervan een belangrijk onderdeel. Daarnaast gaat ze onder andere voor minder afval, minder geluidsoverlast en betere mobiliteit. Op Brussels Airport zijn 25 ambassadeurs actief om de duurzaamheidsgedachte verder uit te dragen. “Samenwerken met andere stakeholders is essentieel om continu te kunnen verbeteren.”
Brussels Airport is de op één na grootste economische motor van België. Je kan de luchthaven het best vergelijken met een kleine stad. Er zijn 317 bedrijven met maar liefst 24.000 medewerkers actief in Zaventem. De luchthaven wil haar maatschappelijke rol opnemen door continu in te zetten op duurzame jobs en op de vermindering van haar milieu-impact. Brussels Airport doet dit samen met luchthavenpartners, politici, middenveldorganisaties, buren en passagiers.
Tien SDG’s
Het duurzaamheidsbeleid van Brussels Airport is gebaseerd op de duurzaamheidsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties. De luchthaven ging eerst te rade bij CIFAL, het trainingscentrum van de Verenigde Naties voor SDG’s. Uit een aantal workshops met een groep van medewerkers uit verschillende departementen zijn tien doelstellingen naar voren gekomen waar de luchthaven de komende jaren op wil focussen. Die SDG’s bekleden een belangrijke plek in de strategische visie van Brussels Airport, die de luchthaven op een duurzame manier verder wil ontwikkelen.
Een van de duurzaamheidsdoelstellingen waar Brussels Airport op langere termijn sterk op inzet, is om haar CO2-uitstoot naar nul te herleiden, ten laatste in 2050. Voor de luchthaven is het geen ambitie maar een noodzakelijkheid. Ze ontving in 2018 al het certificaat ‘Koolstofneutrale luchthaven’.
“Brussels Airport engageert zich al sinds 2011 om haar CO2-uitstoot sterk te verminderen. Sinds 2018 zijn we ook CO2-neutraal volgens het Airport Carbon Accreditation Program van ACI Europe. Het is de hoogste tijd om als industrie en als individuele speler de volgende stap te zetten en een CO2-nuluitstoot te gaan implementeren zonder offsetting. We zijn ervan overtuigd dat dit een haalbare kaart is, dankzij research en innovatie, verdere eigen investeringen, kennisuitwisseling en partnerships in onze sector”, aldus CEO Arnaud Feist.
Voor elk van de tien SDG’s bepaalde Brussels Airport ook thema’s die kunnen leiden tot de grootste veranderingen of de grootste positieve impact op korte termijn. In dat kader lopen nu zowel grote als kleine projecten. Zo werkt Brussels Airport de laatste jaren vooral op het vlak van:
- Afvalverminderingsbeheer
25 belangrijke luchthavenpartners en enkele toonaangevende bedrijven uit de voedingsindustrie ondertekenden het Afvalcharter. Daarin staat dat men het afvalvolume wil verminderen en de recyclagegraad met 50% wil verbeteren tegen 2023 door beter te sorteren. Elke deelnemer heeft een eigen actieplan. Verder gaat de douane samenwerken met luchtvaartmaatschappijen in de strijd tegen “bushmeat”, vlees dat afkomstig is van de jacht op wilde dieren.
- Reductie van grondgeluid / Verbeteren van lokale luchtkwaliteit
Brussels Airport Company en skeyes, de Belgische luchtverkeersleiding, onderschrijven ook het principe van ‘collaborative environmental management’. Samen met Brussels Airlines, TUI fly en DHL Express gaan ze de lokale milieu-impact van luchtvaartactiviteiten inperken.
In 2019 werd een vloot van dieselbussen vervangen door elektrische bussen van de nieuwe generatie. Die bussen vervoeren passagiers op het tarmac.
- Verhogen van diversiteit
Met de oprichting van Aviato Academy, het nieuwe opleidingscentrum van Brussels Airport, zet de luchthaven ook in op diversiteit. De Aviato vzw centraliseert alle informatie over de tewerkstelling- en opleidingsmogelijkheden op de luchthaven. Het is een initiatief van Brussels Airport Company, VDAB, Actiris, de provincie Vlaams-Brabant & POM Vlaams-Brabant, BECI, VOKA en SFTL. Zo willen ze maximaal kansen bieden aan iedereen, om een boeiende en aangepaste job te vinden.
- Bouwen aan duurzame infrastructuur
Er zijn onlangs twee splinternieuwe, energiezuinige kazernes voor het brandweerkorps op Brussels Airport ingehuldigd. Intussen is ook de bouw van een aantal nieuwe logistieke gebouwen gestart, die ook alle energiezuinig zullen zijn.
- Verhogen van het openbaar vervoersnetwerk
- Vanaf 5 april 2020 rijdt de Ringtrambus tussen Brussels Airport en de Heizel. De luchthaven werkt intussen ook samen met de NMBS, De Lijn en de MIVB om nog meer gezamenlijke projecten op te starten om het aanbod aan trein- en busverbindingen te verhogen tijdens het volledige etmaal. Zo wordt er, in samenwerking met De Lijn, binnenkort een zelfrijdende bus getest op de ringweg rond de luchthaven.
“Samenwerken is essentieel”
“We zijn trots dat we een lange lijst van verwezenlijkingen kunnen voorleggen”, vertelt Arnaud Feist. “Van CIFAL hebben we ook dan ook het certificaat van SDG Pioneer ontvangen. Maar we blijven verder bouwen: we volgen het traject om SDG Champion te worden. Binnen ons bedrijf zijn daarom ook 25 ambassadeurs aan de slag om concrete acties te ondernemen en het duurzaamheidsverhaal uit te dragen.”
“Samenwerken met andere stakeholders is essentieel om tot een goed resultaat te komen”, weet Feist. “Niet iedereen start op hetzelfde niveau. Dat is ook normaal, want de belangen van elk bedrijf, organisatie of individu zijn anders.
We doen echter heel wat inspanningen om onze partners mee te trekken in de verduurzaming van onze activiteiten, bijvoorbeeld met ons Afvalcharter”, aldus Feist.
Het duurzame karakter zal ook passagiers niet ontgaan. “We installeren extra waterfonteinen en we stellen ook herbruikbare waterflessen ter beschikking om zo de plastic afvalberg te verkleinen.
Daarnaast nemen we ons wagenpark onder de loep en schakelen we bijvoorbeeld over op CNG als brandstof voor de dienstvoertuigen en bekijken we voor alle nieuwe gebouwen hoe we een functioneel design kunnen combineren met de meest duurzame oplossingen en technologieën.”