Duurzaam ondernemen bij Blue Moon

BLUE MOON goes green

A/V-specialist BLUE MOON ontving het Voka Charter Duurzaam Ondernemen. Olivia Ratinckx en Maxim Delrue nemen je mee doorheen het proces.

BLUE MOON biedt audiovisuele dienstverlening aan, voornamelijk in een B2B-context. Denk aan technische ondersteuning bij events, streaminginstallaties en mediacreatie, of zoals ze het zelf stellen in hun slagzin: ‘we strengthen your message’. Daarbij staan creativiteit en technologie centraal, maar ook maatschappelijk verantwoord ondernemen in al zijn vormen. En om al die vormen op systematische wijze aan te snijden, doet BLUE MOON een beroep op het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO).

“Duurzaam ondernemen is altijd belangrijk geweest binnen BLUE MOON”, vertelt Maxim Delrue, key accountmanager. “Vroeger ging dat vooral over veiligheidsnormen; daarin waren we destijds voorloper in de sector. Mettertijd kreeg duurzaamheid een bredere betekenis in de maatschappij, en ook bij ons. Maar er was nog geen structuur of communicatie rond duurzaamheid en de initiatieven kwamen vooral van bovenaf. Tot onze bestuurders met het VCDO in aanraking kwamen. Dat was een ideaal kader om naar een meer bottom-up-aanpak te evolueren. Ik kreeg de taak om dat als project manager verder uit te werken tot een meer gestructureerd concept waar iedereen binnen BLUE MOON aan meedoet.”

“Een breed draagvlak creëren was meteen een belangrijk element in ons actieplan”, zegt Olivia Ratinckx, media manager & event director. “Via verschillende workshops, georganiseerd door een externe partner, hebben we onze visie en missie concreet kunnen uitwerken. Iedereen op BLUE MOON kreeg de kans om bij te dragen, waardoor de gezamenlijke waarden duidelijk naar voor kwamen. Op onze jaarlijkse teambuilding kwamen alle ideeën samen en konden we onze BLUE MOON-values neerschrijven:

  • People make the show: onze kracht zit in onze camaraderie, niet alleen onder collega’s, ook bij onze klanten.
  • Driven by development: we zijn gepassioneerd over nieuwe technologie en trends en we hebben onze eigen cel innovatie om dat op te volgen.
  • Make it happen, make it worth: we zijn gefocust op kwaliteit, voorbereiding en veiligheid. We doen geen half werk.
  • Build confidence, be transparent: in alle communicatie, intern en extern, van offertes over uren tot facturatie, is transparantie de leidraad.”

 

Als je start met het VCDO, stel je een actieplan op. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Delrue: “Voka heeft ons daarbij heel goed begeleid. Ze hebben eerst samen met ons bekeken wat we al deden rond duurzaam ondernemen. Dan hebben ze een hele hoop ideeën op tafel gelegd, vanuit hun ervaring met bedrijven die al eerder deelnamen aan het charter. Wij hebben vervolgens een aantal acties bepaald die voor ons het meest relevant zijn en met alle collega’s besproken wie wat wilde uitwerken. Zo zijn we aan dertien actiepunten gekomen.”

Ratinckx: “Elk van die actiepunten wordt gedragen door de collega die er het meest affiniteit mee heeft. Daardoor leeft duurzaam ondernemen echt in het bedrijf, op onze typische BLUE MOON-manier. Na elk jaar evalueerde Voka of we de actiepunten behaald hadden. De dagen ervoor hielden we een ‘generale repetitie’ om ervoor te zorgen dat de presentatie tot in de puntjes zou kloppen. We nemen het traject heel au sérieux en willen het écht goed doen. Dat is een typisch voorbeeld van the BLUE MOON way. (lacht)”

Blue Moon goes green

Geef eens een paar voorbeelden van jullie acties voor het VCDO?

Delrue: “Om te beginnen zijn er een aantal quick wins. We hebben een programma opgezet rond gezond eten en sport op of met het werk. We hebben ons aankoopbeleid gericht op duurzame producten en fair trade, inclusief een contract voor groene energie. We hebben ledverlichting geïnstalleerd en allerlei wegwerpmateriaal zoals waterflessen vervangen door herbruikbare alternatieven. We hebben ook een zeer impactvol fietsplan uitgewerkt, waarbij medewerkers via BLUE MOON kunnen beschikken over een fiets naar keuze. Ondertussen komt meer dan de helft van de medewerkers regelmatig met de fiets naar het werk. Verder brachten we onze koolstofvoetafdruk in kaart via de workshop van Atelier Carbon Footprint. Onze bedrijfsvloot is onze grootste bron van uitstoot. Onze personenwagens en kleine bestelwagens zijn we nu stap voor stap volledig aan het elektrificeren.”

Ratinckx: “Voor vaste installaties kunnen klanten nu ook een as-a-service-contract aangaan. Dat houdt in dat wij instaan voor regelmatig onderhoud en interventies als er iets fout loopt, waardoor we de levensduur verlengen. En als de klant een toestel niet meer nodig heeft, dan krijgt het bij ons een tweede leven in verhuur of contentproductie. Sowieso komt de installatie terug naar ons op het einde van de levensduur en dan zorgen wij dat het materiaal correct gerecycleerd wordt. We doen iets gelijkaardigs met onze laptops. Om de zoveel jaar hebben we er een vijftigtal die niet meer meekunnen voor onze doeleindes, maar wel nog prima zijn voor scholen bijvoorbeeld. Die doneren we dus aan een gespecialiseerde organisatie.”

Delrue: “Soms zit de winst in kleine hoekjes. Vroeger bleven onze vaste installaties bij de klant doorlopend aanstaan, omdat het niet zo evident is om die systemen opnieuw op te starten. Nu kunnen we installaties via een netwerk aansturen en dat levert een aanzienlijke energiebesparing op. Het duurzame energieverbruik van vaste installaties is zo bijvoorbeeld een actiepunt voor 2024. We hopen ook onze klanten daarvan te kunnen overtuigen. En onze communicatie met de mensen in het veld is nu volledig digitaal. We hebben een eigen app ontwikkeld, zodat de techniekers hun planning op hun gsm ontvangen en we geen papieren werkbonnen meer nodig hebben.”

Blue Moon goes green

Wat brengt de toekomst voor BLUE MOON?

Ratinckx: “Toen corona uitbrak, vielen veel van onze activiteiten van de ene dag op de andere volledig weg. We hebben snel de omschakeling gemaakt naar online events, meetings en contentproductie, onder meer door een aantal studio’s te bouwen verspreid over België. Ondertussen is de vraag weer deels geëvolueerd naar hybride events; op locatie gecombineerd met streaming. We zijn daardoor als bedrijf heel snel aan het groeien. Daarom zetten we ook sterk in op opleiding. Binnenkort lanceren we BLUE MOON Academy 2.0; onze eigen ‘Netflix’ met lessen opgenomen door onze experten. Techniekers zijn vaak gespecialiseerd in één domein, zoals audio. Met de BLUE MOON Academy kunnen ze hun kennis verbreden, zodat ze meer allround inzetbaar zijn en zich ook persoonlijk kunnen ontwikkelen.”

Delrue: “Een ander aandachtspunt in ons opleidingsaanbod draait rond leidinggevende vaardigheden. Dat is opnieuw een gevolg van onze sterke groei. Via workshops en opleidingen ondersteunen we de teamleaders in hun rol. Ook dat is een onderdeel van het programma van 2024. We dopen dit actiepunt ‘Train the coach’. Nieuwe leidinggevenden zijn soms nieuwe medewerkers, soms collega’s die doorgroeien binnen BLUE MOON. Ik ben daar zelf een voorbeeld van: ik ben begonnen als technieker en zes jaar later ben ik key accountmanager. Dankzij mijn ervaring vanuit the field kan ik klanten goed begeleiden in het uitwerken van hun projecten.”

“Veel van onze actiepunten van vorig jaar draaiden rond welzijn op het werk. We willen een ‘preferred partner’ zijn, zowel voor onze klanten als voor onze werknemers. Ook op dat vlak heeft het VCDO ons veel inspiratie en tips opgeleverd. Wij kunnen iedereen aanraden om duurzaamheid op een positieve manier te integreren in de bedrijfswerking. En VCDO is daar een uitstekend programma voor.”