Beyers Koffie: duurzaamheid van boon tot kopje

Keurmerken als Fairtrade, Rainforest Alliance, UTZ, Bio en 4C zijn geen onbekende termen bij Beyers Koffie. Deze waren de springplank naar een volledig duurzaamheidsverhaal. Nu zet Beyers Koffie volop in op het verlagen van zijn CO2-uitstoot, duurzame verpakking en het vervullen van zijn maatschappelijke rol.
 

Nathalie Vanderkindere, Product Manager Sustainability. “Een aantal jaren geleden maakten we de omschakeling naar een volledig duurzaam assortiment. Dat wil zeggen dat ons koffiemerk Beyers voor minstens 30 procent gecertificeerd is. Waarom we die stap zetten? Daar was vraag naar vanuit de markt. Als je de labels niet aanbiedt, doe je niet meer mee."

"Maar we geloven er ook gewoon heel sterk in", vervolgt Nathalie Vanderkindere. "Het verzekert de supply chain. Je hebt meer dan 3 miljoen koffieboeren in de wereld. Wij kopen de koffie aan via koffietraders. Zij importeren de koffie die ze aankochten bij coöperatieven of exporteurs. De opslag van groene koffie gebeurt in de Antwerpse haven.”

Carbon Footprint

Waar Beyers Koffie wel een grote impact op heeft, is de productie. Sinds 2009 kopen ze uitsluitend groene stroom aan. “Vorig jaar installeerden we ook een nieuwe state-of-the-art brander. De verbranding van natuurlijke gassen zorgt voor de grootste CO2-uitstoot, namelijk 77%. De nieuwe brander werkt veel efficiënter en de technologie kan veel meer aan. Zo zal ons gasverbruik dalen."

"Op organisatieniveau hebben we eind 2011 een carbon footprintberekening gedaan. Volgend jaar komt er een review om te bekijken wat nu de reële impact is van de nieuwe brander. En in de loop van 2013 finaliseren we ook een berekening op productniveau. Dat is de analyse van de koffie op de plantage tot aan onze klant. We gaan stap voor stap, want het zijn complexe oefeningen.”

“We hebben ook een eigen waterzuiveringsinstallatie”, gaat Nathalie Vanderkindere verder. “En uiteraard proberen we afval zo veel mogelijk te vermijden en te recycleren. We hebben wel tien verschillende afvalstromen. Een ervan is die voor de koffievliesjes. We verzamelen er jaarlijks zo’n 150 ton. Die verkopen we door aan een mestfabriek. Ze worden daar volledig gerecupereerd.”

BénéCafé

Het nieuwe merk van Beyers Koffie is BénéCafé. Dit is het meest duurzame merk in het assortiment.“Het idee ontstond tijdens een gesprek met onze verpakkingsleverancier. Zij waren bezig met de ontwikkeling van een plant-basedverpakking. Die bestaat voor 58% uit hernieuwbare materialen, zoals houtpulp en suikerriet. De productie verloopt volledig CO2-neutraal en de koffie is 100% Rainforest Alliance gecertificeerd."

Of elke verpakking plant-based is? "Nee, enkel BénéCafé bestaat uit een plant-basedverpakking. Een 100% plant-basedverpakking is nog niet mogelijk omwille van technische beperkingen. Onze andere Beyers-verpakkingen zijn nog niet plant-based omdat de meerprijs momenteel nog te hoog ligt. Aluminium is wel overal verbannen."

Carehome of the Future

Beyers Koffie neemt ook zijn maatschappelijke rol op. “We doen mee met ‘Faitrade@work’ en sponsoren heel wat initiatieven. Dat gaat van tombolaprijzen tot koffie voor jongerenkampen.

Sinds kort zijn we partner van Carehome of the future. Het is een project van Living Tomorrow dat het rusthuis van de toekomst opent in juni in Hasselt. Je kunt het beschouwen als een living lab waar mensen gaan wonen in service flats. Er is ook een rusthuiskamer van de toekomst om meer op een innovatieve manier over ouderenzorg na te denken. De zorgsector is een belangrijke sector voor ons. Koffie moet in een rusthuis staan voor quality time en genot.”

Bron: susta.be