Bedrijven zien voordelen elektrische fietsleasing
Powergrid is een aanbieder van elektrische fietsen aan particulieren en bedrijven. Met vijf winkels verspreid in de Antwerpse Kempen en Limburg bereiken ze heel wat ondernemers met hun aanbod. Hieronder: leasing van elektrische fietsen en de innovatieve ‘gridboxen’, beveiligde fietsenstallingen te bedienen met een smartphone.
“Onze winkels fungeren als proeftuinen. We weten wat werkt”, vertelt zaakvoerder Piet Dijkmans.
Een kruising tussen mobiliteit, milieu en gezondheid. Zo beschouwt Piet Dijkmans de kracht van Powergrid.
“We hadden bij onze opstart al door dat de elektrische fiets een alternatief kon bieden voor de auto. Toen vooral in de toeristische sector, maar we zagen kansen. De elektrische fiets ligt eigenlijk tussen de fiets en een auto. We moesten natuurlijk wel tegen de weerstand zien op te boksen.
De houding tegenover de elektrische fiets was vergelijkbaar met de intrede van de afstandsbediening in de jaren zeventig. ‘Kunnen we nu ook al niet meer opstaan om van tv-kanaal te veranderen?’ Mensen vonden het wat lui. Gaandeweg zagen we op beurzen en evenementen die houding veranderen. Vooral in Duitsland was er meer openheid voor.”
Steun overheid doet bedrijven nadenken
Het aanbod voor bedrijven bestaat uit zowel leasing van elektrische fietsen als rechtstreekse verkoop.
“We verzorgen ook het onderhoud van de fietsen. Een elektrische fiets heeft toch een aantal slijtageonderdelen. De batterij? Die gaat normaal gezien zes à zeven jaar mee. Bij een leasingplan zit je natuurlijk met het probleem van de restwaarde. Daarom zijn er afzetkanalen nodig voor na de leasing van de elektrische fietsen. Daar komt heel wat administratie bij kijken.”
Piet Dijkmans merkte op dat bedrijven ook best geneigd zijn om de elektrische fietsen meteen aan te kopen voor hun medewerkers. “Eigenlijk doet de verkoop het momenteel beter dan leasing. Er zijn klanten die de waarde van de fietsen aftrekken van het bruto-inkomen van hun medewerkers.
Subsidies voor het pendelen zijn daardoor niet per se noodzakelijk. Volgens mij kan de business overleven zonder de subsidies. Maar ze helpen wel om bedrijven te overtuigen. De elektrische fietsen zijn fiscaal voordelig, zowel voor de werkgever als de werknemer. Dat is niet zo met een bedrijfswagen.
We merkten ook dat de infrastructuurinvesteringen door de provincies een positieve impact hebben. Overheden hebben begrepen dat die investeringen zich terugbetalen. Bedrijven vinden dit ook positief, zoals Nike. Zij merkten dat medewerkers die bewegen, zich beter voelen op het werk.”
Gridbox, de modulaire fietsenstalling
Powergrid bouwde expertise op en groeide zo uit tot vijf winkels. Daarnaast hebben ze ook verschillende servicepunten op bedrijven. Daarvoor werken ze onder meer samen met maatwerkbedrijf De Sprong.
“Die servicepunten waren nodig, omdat werknemers vaak van heel uiteenlopende regio’s kwamen. Dat kunnen we nu beter opvangen. We proberen altijd goed te luisteren naar de noden van onze klanten. De winkels zijn als het ware proeftuinen.
Zo is ook het idee van de ‘Gridbox’ ontstaan. Mensen vertelden ons dat ze met hun dure elektrische fiets soms gewoon niet buiten durfden komen, uit vrees voor diefstal. Ze wisten vaak ook niet waar te blijven met hun fietshelmen en jassen. Dat zette ons aan het denken.”
“We ontwikkelden in eigen beheer de Gridbox, een modulaire fietsenstalling. Via software en een app vraag je toegang tot die Gridbox. We plaatsen de box ook bij bedrijven. Het voordeel is dat we gemakkelijk veilige herstellingen kunnen doen. De werknemer plaatst de fiets in de fietsenstalling, doet een oproep tot herstelling, en wij komen ter plaatse. Op het einde van de werkdag kan de werknemer terug met de herstelde fiets naar huis.”
Alle investeringen geslaagd
Piet Dijkmans schafte onlangs ook CNG-bestelwagens aan. “En we investeerden in energiezuinige verlichting. Elke aankoop die we doen, is bewust milieuvriendelijk. Het draagt bij aan het imago van Powergrid en creëert zo een groter draagvlak.
Of de investeringen duurder zijn? Ja, maar ze hebben dus ook voordelen. Op dit moment loonden alle investeringen. Aangezien we heel dicht bij onze klanten staan, kunnen we snel reageren. Zo hoorden we dat een bepaald merk e-bikes geregeld voor problemen zorgde. We bouwden de verkoop dan zeer snel af. Veiligheid is belangrijk. Het zorgt voor betrouwbaarheid, wat garant staat voor groei.”