Time2Grow: een HR-instrument voor de preventie van burn-out

nadenkende man

Het Mechelse onderzoeksbureau Trendhuis ontwikkelde samen met het UZA Time2Grow: een HR-instrument voor de preventie van burn-out. Time2Grow werd gelanceerd bij de medewerkers van het UZA.

Werken aan veerkracht is efficiënter dan burn-outproblemen oplossen. Dat is de insteek van Time2Grow.

Met de wetenschappelijk onderbouwde methode Time2Grow krijgt de HR-dienst een instrument in handen om meer veerkracht te creëren. De medewerkers kunnen zelf aan de slag met de componenten van het online platform.

Er is bijvoorbeeld een dagtest waarbij de medewerker aan de hand van een twintigtal laagdrempelige vragen ontdekt hoe haar dag kleurt: groen, roze, blauw, rood, oranje, grijs of zwart. Elk van de zeven kleuren komt overeen met een eigen analyse en tips op maat.

Met de profieltest kan de medewerker ontdekken of hij een verhoogd burn-outrisico heeft op vijf persoonlijkheidsaspecten. Hoge focus op details bijvoorbeeld, kan omslaan in perfectionisme en dat verhoogt de kans op een burn-out.

Is de dag grijs of zwart, of geeft de profieltest een verhoogd risico, dan wordt de derde test voorgesteld. Die peilt naar 22 mogelijke symptomen van burn-out.

Geen diagnose

Time2Grow stelt geen diagnose. Als er signalen zijn dat er echt een probleem is, verwijst het platform door naar de arbeidsgeneesheer. De focus van Time2Grow ligt op preventie. Door medewerkers bewust te maken van hun situatie, inzicht te geven en handvaten aan te reiken, helpt Time2Grow medewerkers om te groeien.

Na de lancering in het UZA is Time2Grow nu klaar voor uitrol in andere ondernemingen, sectoren en landen.

Gerelateerde duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
Toevoegen aan mijn bundel

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw bundel. U kan uw bundel vervolgens als één pdf document downloaden.

Voeg toe aan mijn bundel
Gepubliceerd op
15 oktober 2019
Terug naar boven
Terug naar boven