Recycle Movement brengt duurzaam textiel in kaart

Een kwaliteitskeurmerk dat aantoont hoeveel stof van een kledingstuk gerecycleerd werd. Het is dé sleutel tot duurzaamheid van textiel. Met dank aan Martin Havik, die bedacht hoe je het recyclingproces in kaart moet brengen.

Dankzij zijn Recycle Movement zijn er nu twee praktische tools waarmee alle kmo’s in Vlaanderen aan de slag kunnen.

De mode-industrie is uitgegroeid tot een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Het productieproces van kledij is ook moeilijk in kaart te brengen. Er zijn vaak verschillende bedrijven betrokken bij de creatie van één kledingstuk. Ze beweren allemaal zeer milieuvriendelijk te zijn, maar soms is er sprake van greenwashing: het zich ‘groener’ voordoen dan de organisatie feitelijk is.

REMOkey 

Onder het motto “What you don’t know, you can’t manage” zocht de ‘Recycle Movement’ (REMO) naar hefbomen om meer inzicht te krijgen op de impact van kledij. Het bedacht de ‘REMOkey’, een indicator voor milieuwinst.

De basis is een track and trace-systeem van de grondstoffen van een kledingstuk. Kledij op basis van gerecycleerd materiaal is namelijk heel wat milieuvriendelijker dan wanneer men nieuwe grondstoffen aanboort.

De REMOkey geeft aan hoeveel CO2, energie en water bespaard werd bij de productie van een (gerecycleerd) kledingstuk. Het is een technisch hulpmiddel dat alle grondstoffen in kaart brengt voor bedrijven, maar ook een dankbare communicatietool.

Met een QR-code bijvoorbeeld kunnen consumenten in één oogopslag de herkomst van de stoffen te weten komen. Ze krijgen dan een percentage, waarmee ze kunnen zien of de producent maatschappelijk verantwoord onderneemt. Wie dat percentage in acht neemt, kan een bewuste keuze maken en duurzaamheid stimuleren.

Methodiek voor kmo’s

In samenwerking met Creamoda en Fedustria ontwikkelde de Recycle Movement ook het bAwear label, ter verdere bewustwording van de milieu- én sociale impact van textiel. Met de steun van het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling (FIDO) construeerde bAwear een handige methodiek waarmee kmo’s in Vlaanderen aan de slag kunnen. bAwear helpt kleine bedrijven om duurzame keuzes te maken, waardoor ze op termijn ook impact kunnen genereren in de traditioneel vrij gesloten textielindustrie.

In een volgende fase wil de Recycle Movement er ook voor zorgen dat bedrijven elkaar onderling stimuleren om voor het eerlijke verhaal te kiezen. Dat vergt veel doorzettingsvermogen – iets wat Martin Havik te over heeft, met dank aan zijn carrière als voormalig profwielrenner. Toen hij volop inzette op het hergebruik van stoffen, was het grote publiek er nog niet klaar voor. Nu is er meer draagvlak en sluiten gerecycleerde kledingstukken ook beter aan bij de behoeftes van potentiële klanten.

No more greenwashing

Met dank aan het pionierswerk van de Recycle Movement, behoort greenwashing binnenkort tot het verleden.

Een bedrijf kan nu onderbouwen welke stoffen verzameld en gesorteerd werden. Consumenten kunnen ook eenvoudig ontrafelen welk materiaal tot nieuwe garens werd gesponnen. Die analyse biedt een basis om dingen te veranderen. Zeker in België, waar de textielindustrie nog steeds een belangrijke economische tak is.

Ons lokaal geproduceerd textiel zal niet met de prijzen uit het verre oosten kunnen concurreren. Maar door in te zetten op een aantal dingen die er écht toe doen, zoals duurzaamheid en circulariteit, kan je als bedrijf wel toegevoegde waarde creëren. Het is alleen zaak daar luid en duidelijk over te communiceren. De sterke punten van lokaal geproduceerd textiel moeten meer dan ooit uitgespeeld worden. Het vraagt ook een inspanning van de consument, want de ene gerecyclede vezel is de andere niet.

Havik wil de wielrennerij graag betrekken bij zijn levenswerk. Zijn droom: een wielerploeg met volledig gerecycleerde kledij. Het zou de ideale manier zijn om het verhaal van gerecycleerde kledij tot bij het grote publiek te brengen, en zeker in Vlaanderen.

Want de rode draad van zijn verhaal is en blijft de fiets: re-cycle.