Kwalitatieve, duurzame jobs kunnen de wereld veranderen

ManpowerGroup BeLux behoort tot de 2% van de hoogst gewaardeerde bedrijven in de HR-sector volgens EcoVadis, het beoordelingsplatform op gebied van MVO.

"Wij zetten al jaar en dag in op mensen, kennis en innovatie. Post-covid zal werk inclusiever, flexibeler en meer gericht zijn op welzijn.”

Marc Vandeleene, PR & Communication manager bij ManpowerGroup België, is trots op wat het bedrijf heeft gepresteerd op de schaal van EcoVadis. “Een bedrijf kan vandaag de dag niet werken zonder duurzame aspecten in zijn strategie. Maar er is een groot verschil tussen wat er op papier staat en wat er effectief gerealiseerd wordt. Die certificatie helpt ons daarbij: het blijft bij ons niet bij woorden. Voor EcoVadis moet een bedrijf een beleid kunnen voorleggen, gelinkt aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties, er moeten ook acties en KPI’s aan gekoppeld worden.”

Kwalitatieve, duurzame jobs

Duurzaamheid zit in het dna van ManpowerGroup, dat bestaat uit Manpower, Experis, Talent Solutions en Jefferson Wells. “Wij zetten al jaar en dag in op mensen, kennis en innovatie. Met Manpower willen we innovatieve diensten aanleveren. We gaan dagelijks aan de slag met mensen, op zoek naar HR-oplossingen. We geloven sterk dat de toegang tot kwalitatieve, duurzame jobs de wereld kan veranderen. Werk is dan ook een belangrijk deel van je leven, van je identiteit ook”, weet Vandeleene.

Vandeleene stelt dat alle 600 medewerkers bij de vier merken van ManpowerGroup een job met visie en waarden uitoefenen. “Dat voelde ik vanaf de eerste dag dat ik hier werkte, en dat is al van de vorige eeuw geleden”, lacht hij. “

Kent u ‘The Offer you can’t refuse’, van auteur Steven Van Belleghem? Hij heeft het over een life journey geven aan uw klant, en hem of haar dus niet beschouwen als een passant. Die ballon gaat ook op in HR: wij zoeken voortdurend naar nieuwe manieren om werk interessanter te maken. We willen duurzame jobs aanbieden aan onze uitzendkrachten. Dat is beter voor werkgever én werknemer.”

Verantwoordelijkheid opnemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen houdt ook in dat bedrijven een antwoord bieden op maatschappelijke uitdagingen. “Daar hebben we als Manpower een verantwoordelijkheid in op te nemen. Vroeger was het MVO-beleid van Manpower gelinkt aan duurzame projecten. Bedrijven deden dan iets voor een goed doel, voor een buurtvereniging… Maar dat was veel te ad hoc. Daarom hebben we een missie neergeschreven. Alles wat we doen, moet in overeenstemming zijn met de pijlers die daarin beschreven staan.”

De missie draait rond vier thema’s: youth ready for work, reskilling and upskilling, integrating and including and climate action. “Die moeten centraal staan, ook omdat stakeholders een toenemende vraag van transparantie rond SDG’s vragen. Het kan dan gaan om medewerkers, kandidaten of uitzendkrachten, klanten, leveranciers, partners of de gemeenschappen waarin we actief zijn. Zij sturen aan op meer ethiek en duurzame acties.”

Hoe ManpowerGroup wereldwijd er voor zorgt dat het niet alleen bij woorden blijft? “We volgen niet alleen die richtlijnen, we leggen onszelf een hoge standaard op, met procedures en concrete doelstellingen voor duurzaamheid. Zo werkten we rond inclusie toe naar het verkrijgen van het Actiris-label rond diversiteit. Werk zorgt namelijk ook voor empowerment van anderstaligen. Voor huishoudhulpen bijvoorbeeld hebben we een interessante tool gecreëerd. Het is een kaartspel waarmee men, met beelden, in de taal van de klant kan communiceren. Daar kan dan materiaal op staan, maar even goed zinnetjes die je kan gebruiken. Dat leidt ertoe dat de poetshulp en de werkgever elkaar beter begrijpen.”

“Onze claims op vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn niet zomaar marketing. Klanten doorzien dat. Zij verwachten van ons dat we op een duurzame manier aan de slag gaan. Onze slogan is dan ook: ‘Doing well by doing good’. We willen een sociale impact hebben en waarde creëren voor de maatschappij.”

Beleid stroomlijnen en uitdragen

Marc volgde met zijn collega’s enkele trajecten om het beleid meer te stroomlijnen. “We vertrekken nu nog vaak van een initiatief, maar evolueren graag naar een systeem. We hoeven daarvoor alleen maar te steunen op de waarden van onze eigen mensen. Op onze IT-afdeling bijvoorbeeld is iemand een partnership gestart met scholen, zodat oude laptops nog konden dienen. Die procedure hebben we uitgewerkt en versterkt. In lijn daarmee willen we evolueren naar circulair afval. We hebben nu alleen nog targets nodig om die vooruitgang in beeld te brengen.”

Dat alles uitwerken kost natuurlijk wel tijd. Vandeleene: “Ik ben minstens 1 dag per week bezig met duurzaamheid. Er zijn hier zoveel positieve waarden, het is alleen zaak al die aspecten te documenteren en verdere stappen te ondernemen. De kennis die we hebben, willen we uitdragen. Onze werknemers beseffen dat het belangrijk is, maar zien soms niet hoe ze dat kunnen toepassen bij hun dagelijkse werkpraktijk.”

“Als wij onze visie uitdragen, kunnen we meer partnerships aangaan met klanten, maar ook meer projecten binnen de organisatie opstarten. Ik ben zeer nederig: we hebben al heel wat stappen gezet, maar er is nog veel marge tot progressie. We moeten de bestaande processen nu vooral versterken. We moeten een systeem creëren om een antwoord te bieden op toekomstige uitdagingen, bijvoorbeeld op vlak van mobiliteit en thuiswerk. Post-covid zal werk inclusiever, flexibeler en meer gericht zijn op welzijn.”

Naar een ‘career path’

Manpower gaat dus niet op haar lauweren rusten. “We willen de komende jaren nog heel wat nieuwe programma’s uitrollen.

In 2021 lanceren we een initiatief rond talent management: het programma MyPath®. We bieden daarin opleidingstrajecten voor uitzendkrachten. Met betere begeleiding kunnen we er dan voor zorgen dat mensen zich verder kunnen ontwikkelen, en altijd over de juiste competenties beschikken om sterker te staan op de arbeidsmarkt.

Zo’n aanpak kan je heel je leven gebruiken om je carrière te beheren. Dat vergemakkelijkt de zoektocht naar een job, en dat is de core business van Manpower”, besluit Vandeleene.