interieur vernieuwde winkel JBC Leuven

JBC kiest in Leuven volop voor duurzame mode

Begin maart opende JBC een vernieuwd filiaal in Leuven. Het pilootproject staat volledig in het teken van duurzaamheid.

“We maken bewuste en eerlijke keuzes om onze impact te verkleinen.”

De nieuwe winkel van JBC oogt gloednieuw, maar het merendeel van het interieur en een deel van de kledij is gemaakt van gerecycleerde materialen. Met verschillende digitale snufjes, zoals doe-het-zelf recyclagemachines, een ‘toverspiegel' en interactieve schermen, wil JBC families op een leuke manier informeren over meer duurzame mode.

Het familiebedrijf zet met dit concept in op het bewuster omgaan met kledij. Klanten krijgen bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun kleding een eigen touch te geven, met een persoonlijke boodschap of toffe patch. “Het unieke design zal ertoe leiden dat de kledij uiteindelijk ook langer meegaat”, vertelt Valerie Geluyckens, CSR manager van JBC.

Mode en duurzaamheid, dat clasht toch?

JBC is nochtans al meer dan twintig jaar bezig met duurzaamheid. Stap voor stap evolueren we, dankzij bewuste en eerlijke keuzes om onze impact te verkleinen. Er is in het verleden zelden over gecommuniceerd omdat Ann en Bart, de ceo’s, redeneerden dat dat pas kon als het plaatje helemaal klopte. Dat is op zich een wijze keuze: stel dat je ermee uitpakt en er loopt ergens toch iets mis, dan zou men ons greenwashing kunnen verwijten.

Maar nu doen jullie het dus wel. Wat is er veranderd?

We beseffen dat duurzaamheid een reis is waarin er geen eindpunt is. We moeten er ook met z’n allen aan werken: JBC, onze partners én onze klanten. Dat kan niet als we er niet over vertellen en niet sensibiliseren. Dus ook al zijn we nog niet perfect, we zijn op weg en we willen anderen meenemen op onze reis.

Duurzame kledij, mode en accessoires hoort iets te zijn voor iedereen, dus moeten we dat ook toegankelijk maken voor onze consumenten. Deze nieuwe winkel is de eerste waarbij we zeggen: wij komen naar buiten met ons duurzame verhaal. En dat doen we niet toevallig in Leuven, een stad die hoog inzet op circulaire economie. Een ideale testomgeving.

De winkel opent met een duurzaamheidsbelofte, maar liggen jullie klanten daar wakker van?

Ik vind dat we onze duurzame belofte moeten uitdragen net omdát wij JBC zijn. Duurzaamheid mag niet voorbehouden zijn aan een niche-publiek - daar gaan we de klimaatdoelstellingen ook niet mee halen. Met dit nieuwe winkelconcept willen we onze klanten spelenderwijs bijleren over duurzaamheid, recycleren en mode. Zo kunnen zij, samen met ons, kiezen voor duurzame kledij die men ook langer en met plezier draagt.

Jullie voorzien een winkelbeleving met onder meer een ‘toverspiegel’. Hij maakt me helaas niet slanker - wat doet hij dan wel?

(lacht) Die spiegel gaat bij bepaalde kledingstukken automatisch extra informatie of een leuke animatie tevoorschijn toveren. Pas je bijvoorbeeld een gerecycleerde jas, dan krijg je informatie over de herkomst van die jas en productdetails.

We evolueren gestaag naar veel meer ecologische materialen: drie jaar geleden was dat tien procent van ons assortiment, nu bedraagt het al een derde.

Dat is iets om trots op te zijn. Onze regenjassen gemaakt van pet-flessen zijn bovendien een groot succes!

Kunnen jullie daarvan ook de impact op pakweg CO2-uitstoot inschatten?

Ik ken de cijfers niet uit mijn hoofd, maar het spreekt voor zich dat zo’n jas uit pet-flessen veel beter is voor het milieu. Het is niet zo ingewikkeld om van plastic flesjes gerecycleerd polyester te maken. Zo slinkt enerzijds de afvalberg van pet-flessen, en anderzijds hoef je niet langer gewoon polyester te gebruiken, dat van petroleum wordt gemaakt.

De Recycle Movement bedacht de REMOkey, een indicator voor milieuwinst. De basis is een track and trace-systeem van de grondstoffen van een kledingstuk. Hebben jullie dat ook?

We hebben die indicator nog niet geïmplementeerd, maar zijn daar wel al lang mee bezig. We merken ook dat de consument de herkomst wil weten. Alles wat in onze winkels hangt, linken we daarom aan onze leveranciers. We kennen al onze cut-make-trim suppliers en volgen die ook op via audits. Ik ga ook elke drie jaar hun fabrieken bezoeken.

Elk JBC-kledingstuk kunnen we verbinden met een specifieke productielocatie. Wij weten dus waar onze kleren vandaan komt. JBC is sinds 2015 ook lid van de Fair Wear Foundation, een organisatie die wereldwijd de arbeidsomstandigheden controleert van textielarbeiders.

Maar controleren jullie ook de grondstoffen?

Dat is niet evident, maar het moet de next step zijn - ik wil daar zo transparant mogelijk over communiceren. Zo ben ik volop in overleg met ons China office om ook de oorsprong van onze grondstoffen in kaart te brengen.

Wij hebben wel al een online traceerbaarheidstool voor onze I AM’-collectie. Onder dit label vind je onder andere post consumer denims, met andere woorden: jeansbroeken gemaakt van oude, gedragen jeans. Die zijn eerst vervezeld, om er dan nieuw garen van te maken. Ook de knopen, de rits, enzovoort zijn allemaal van gerecycleerde materialen. I AM is ons ecologisch merk, en daar kiezen we resoluut voor duurzame, innovatieve materialen.

Wat is er in deze winkel zo nogal gemaakt van gerecycleerd materiaal?

Zo goed als alles wat je ziet. De kassa’s bijvoorbeeld: die toonbanken zijn geüpcycled. Heel wat houten rekjes bestaan uit recuperatiemateriaal uit ons magazijn. De speelhoek lijkt op maat gemaakt, en dat is ook zo, maar wel uit houtoverschotten.

Voor het zitmeubilair hebben we meubelontwerper Tim Somers ingeschakeld. Die ging aan de slag met afval dat we uit andere JBC-filialen hebben gerecupereerd. Ook voor de wandpanelen van de pashokjes hebben we met gerecycleerd afvalhout gewerkt. En in het midden van de winkel zie je een overspanning - de dakbedekking is van jeans, afkomstig van onze overstock. Dat jeansdak is gemaakt bij BEWEL, een sociale werkplaats in Limburg.

Het lijkt of jullie jullie klanten hiermee een zetje willen geven naar meer duurzame keuzes. Er staat hier zelfs Ecover-wasmiddel. Ook dat is nieuw?

Kijk, kleren moeten nu eenmaal gewassen worden. En Ecover is een lokaal product, op basis van plantaardige ingrediënten, die daarnaast ook nog eens biologisch afbreekbaar zijn. We willen gewoon dat klanten, die niet noodzakelijk met duurzaamheid bezig zijn, daar ook bij stilstaan.

Net zoals in andere winkels, hebben we hier ook een inzamelbox voor oude kledij gezet. Samen met Wereld Missie Hulp en Wolkat kunnen we tot 90% van deze ingezamelde stoffen redden van de afvalberg of de verbrandingsoven. Ook versleten, kapotte kledingstukken zijn meer dan welkom - en je verdient er extra punten mee op je klantenkaart.

Gaan jullie andere filialen hier ook naartoe evolueren?

Het is nog maar een pilootproject, maar ik voel wel dat dit wat teweegbrengt. En opnieuw: het lijken misschien maar kleine stapjes, maar als we samen met al onze klanten een stapje in de goede richting zetten, gaan we met rasse schreden vooruit.

De vernieuwde JBC te Leuven bevindt zich op de Brusselsestraat 21/29, 3000 Leuven.

Gerelateerde duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)
Toevoegen aan mijn bundel

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw bundel. U kan uw bundel vervolgens als één pdf document downloaden.

Voeg toe aan mijn bundel
Gepubliceerd op
17 maart 2021
Contactpersoon
Terug naar boven
Terug naar boven