Betrokken bij de maatschappij

Bedrijven investeren steeds meer expertise, menskracht, faciliteiten en netwerken in de lokale samenleving. Het levert niet altijd financiële winst op. Sommige voordelen zijn niet in geld uit te drukken. Daarom wordt er gesproken van Social Return on Investment. Denk aan goodwill ten aanzien van het bedrijf, minder ziekteverzuim en betrokken medewerkers. (Lees ook meer bij Samenwerkingsverbanden.)

Zeker wanneer een bedrijf onderneemt in het buitenland, kan het veel goodwill opleveren en zorgen dat het een 'license to operate' krijgt van de lokale bevolking. Ondernemers geven vaak aan dat deze activiteiten meer kosten dan ze (financieel) opleveren, benoemen zij nadrukkelijk de voordelen die niet financieel zijn uit te drukken. 

ISO 26000 kadert dit onderwerp als volgt in een internationale context. Een organisatie moet:

  • zichzelf beschouwen als een deel van, en niet apart van de gemeenschap;
  • de kenmerken van de gemeenschap waar zij contact mee hebben (cultuur, godsdiensten, tradities en geschiedenis, ...) erkennen en er gepaste waardering voor hebben;
  • de waarde van samenwerken erkennen en uitwisseling van ervaringen, middelen en resultaten ondersteunen;
  • de rechten van de leden van de gemeenschap om besluiten te nemen in verband met hun gemeenschap erkennen en daar gepaste waardering voor hebben.
Meer over Maatschappij en buurt

Toevoegen aan mijn favorieten

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw favorieten. U kan uw favorieten vervolgens als één pdf document downloaden.

Gerelateerde inhoud

Content type