Postgraduaat in Coöperatief Ondernemen en Management

Het doel van deze opleiding is om je beleidscompetenties in lijn met de bijzondere kenmerken van coöperaties  verder te ontwikkelen.

Het coöperatief ondernemen kent een erg ruime verspreiding. In België bestaan er ongeveer 20.000 coöperatieve vennootschappen. Deze ondernemingsvorm kent een groeiende aandacht, onder andere omwille van haar betere weerbaarheid tijdens crisissen. Dit postgraduaat is de eerste universitaire opleiding over coöperaties in Vlaanderen.

Vanuit diverse management invalshoeken biedt het Postgraduaat in het coöperatief ondernemen en management aan managers, bestuurders, en ondernemers een inspirerende en verrijkende studie-ervaring met grote toegevoegde waarde voor de dagelijkse praktijk in een coöperatie of in een coöperatief ondernemend project.

Deze opleiding maakt deel van de Cera-Boerenbond leerstoel Kenniscentrum voor Coöperatief Ondernemen, die heeft tot doel onderzoek en onderwijs over coöperaties bij de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen te ontwikkelen.

Uiterste datum van inschrijving
15 januari 2024

Doelstelling

Het doel van deze opleiding is om je beleidscompetenties in lijn met de bijzondere kenmerken van coöperaties  verder te ontwikkelen. Concreet komen volgende aspecten aan bod en leer je

    • De specifieke kenmerken van de coöperatie als organisatievorm inschatten en de belangrijkste onderliggende principes en waardenkaders van de coöperatie evalueren (Commons, Rochdale, Raiffeisen)
    • De eigenheid van de juridische vorm van de coöperatie en de voorkomende organisatiemodellen met elkaar vergelijken en hun relevantie inschatten
    • De eigenheid van de bestuursstructuur inschatten en op grond hiervan keuzes maken voor de eigen organisatie of onderneming (spelregels, democratisch bestuur, controle door vennoten, ledenbetrokkenheid, belang van materiële en immateriële transacties met leden)
    • De belangrijkste principes van ondernemingsfinanciering en financieel management toepassen binnen het kader van de coöperatie: surplus verdeling, aandeelhouderswaarde, financieringsproblematiek, en ‘alternatieve’ financieringsinstrumenten
    • De specificiteit van marketing en communicatie inschatten, met oog voor het vermarkten van een product/dienst als coöperatie en de communicatie over de ondernemingsvorm
    • De principes van accounting gericht op impactmeting toepassen (coöperatieve dashboard, performantiemeting, economische en sociale impact voor vennoten, economische en maatschappelijke impact van de coöperatie)
    • De voornaamste strategische beslissingen van een coöperatie inschatten (bv. inwerkingtreding/opstart van een coöperatie, strategie voor markttoetreding, opschaling en groei (incl. internationalisering, fusie en integratie), levensfases, crisis bij coöperaties en demutualisering).
    • De dynamiek van coöperatief management en de mogelijkheden/grenzen van de coöperatieve organisatievorm inschatten in een diversiteit van sectoren (zoals agro-food, energie, zorg)

Programma

Het Postgraduaat in het coöperatief ondernemen en management is opgebouwd uit 5 modules. De eerste 4 modules kunnen ook afzonderlijk gevolgd worden. De vijfde module omvat 2 workshops en een essay vormt het sluitstuk van het postgraduaat.

Datum

15 januari 2024, 23:00 - 16 januari 2024, 22:59

Locatie

Op de campus of online
België

Organised by

KU Leuven

Toevoegen aan mijn favorieten

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw favorieten. U kan uw favorieten vervolgens als één pdf document downloaden.