Onderzoek: 'duurzaam aankopen is geen simpele klus'

Duurzaam aankopen is allesbehalve een vanzelfsprekendheid in het bedrijfsleven. Gebrek aan kennis en een uniforme Europese vergelijkingsmethode, maar ook de gevolgen van de crisis zijn de grootste boosdoeners. Dat blijkt uit onderzoek uit Nederland van onderzoeksbureau Kien in opdracht van Interface onder 587 aankopers.

Van de ondervraagden geeft 55% aan dat duurzaamheid een belangrijke rol speelt bij het aankoopproces, maar deze wordt volgens 43% belemmerd door de crisis. De kostprijs van een product is nog steeds de belangrijkste factor in het aankoopbeleid. Recycleerbaarheid, de CO2-voetafdruk en het voldoen aan de principes van de circulaire economie daarentegen nauwelijks.

Gebrek aan kennis

Het merendeel (65%) vindt kennis over duurzame productieprocessen en innovaties belangrijk om goed te kunnen aankopen. Bijna allemaal zouden zij er meer over willen leren en een kwart denkt beter duurzame producten te kunnen aankopen door meer training. Hoewel bijna driekwart zijn kennis over duurzaam aankopen toch een voldoende geeft, blijken veel aankoopmanagers niet te weten wat duurzaamheidsbegrippen als cradle-to-cradle, LCA, GRI en circulair aankopen betekenen.

Nood aan één Europse methodiek

“De Nederlandse overheid moet maatregelen nemen: strengere duurzaamheidseisen voor nieuwe producten, fiscale stimulering. En een uniform label voor producten uit dezelfde categorie om een einde te maken aan de wirwar aan duurzaamheidslabels en greenwashing."

"Ook zijn er enorm veel voorstanders van één universele Europese methode om verschillende producten met elkaar te kunnen vergelijken op hun impact op het milieu”, aldus Ton van Keken, Senior Vice President of Operations van Interface EMEA.

Bron: Telegraaf.nl