Vlaanderen Circulair lanceert een projectoproep om innovatieve projecten in ecodesign te ondersteunen.
![](/sites/default/files/styles/teaser_image_sm/public/migrate/inspiration/circulaire%2520economie%2520cartoon%2520vuilbak.jpg?h=1624c09d&itok=RbRNZ4RZ)
Volgens de Edelman Trust Barometer bereikte het vertrouwen in instellingen het dieptepunt van de grote recessie in 2009. In twee derde van de onderzochte landen, waaronder de VS, het VK, Duitsland en Japan, duikt bij de algemene bevolking het vertrouwen in de overheid, het bedrijfsleven, de media en NGO’s onder de vijftig procent.
Verschillende onvoorspelbare gebeurtenissen van 2014 liggen aan de oorzaak, beweert Richard Edelman, president en CEO van Edelman. De verspreiding van ebola in West-Afrika, het verdwijnen van Malaysian Airlines Flight 370, de arrestaties van Chinese overheidsfunctionarissen, de wisselkoerstuimeling van zes internationale banken en tal van gegevensinbreuken tastten het vertrouwen aan.
Voor de eerste keer belichtte de barometer het vertrouwen en de link met innovatie. Daaruit blijkt dat een vertrouwenscrisis technische vooruitgang belemmert. Een meerderheid van de respondenten was van mening dat innovatie te snel gebeurt (51 procent) en dat de grootste reden hiervoor hebzucht is (54 procent). Slechts een deel (24 procent) denkt dat innovatie gedaan wordt om van de wereld een betere plek te maken. Meer dan de helft (55 procent) is van mening dat bedrijven niet genoeg testen uitvoeren op nieuwe ontwikkelingen. Consumenten eisen daarom strengere regels voor het bedrijfsleven (46 procent).
“Het tempo van de veranderingen verliep nog nooit zo snel en innovatie is noodzakelijk geworden voor groter zakelijk succes", aldus Edelman. "Innovatie moet net het vertrouwen doen groeien, wat vandaag dus niet het geval is. Uitvinden is niet meer genoeg. Er moet een nieuwe verbinding ontstaan tussen bedrijf en individu. Bedrijven moeten hierbij aantonen dat hun innovaties veilig zijn en voortkomen uit onafhankelijk onderzoek. Daarbij moet zowel de maatschappij als het individu winnen en de gegevens van de klant beschermd worden.”
Uit de barometer blijkt dat er een sterke correlatie bestaat tussen het vertrouwensniveau van een land en de bereidheid tot innovatie.
De Verenigde Arabische Emiraten, India en Indonesië (de top drie landen in de vertrouwensindex) kiezen het meest voor innovatie. Dat in tegenstelling tot verschillende Europese landen, waaronder Duitsland, Frankrijk en Spanje, plus Japan en Korea. Zij staan aan de onderkant van de Trust Index, aangezien ze veel minder inzetten op technologische ontwikkelingen.
Over het algemeen staan opkomende markten meer open voor innovatie dan de ontwikkelde landen (65 procent versus 44 procent).
De 2015 Edelman Trust Barometer is de vijftiende jaarlijkse enquête die het vertrouwen en geloofwaardigheid van bedrijven opmeet. Het onderzoek is aangedreven door onderzoeksbureau Edelman Berland. Het onderzoek bestond uit 20 minuten online interviews, uitgevoerd tussen 13 oktober en 24 november 2014. De online enquête bevroeg 27.000 respondenten van de algemene bevolking, waarvan 6000 met leeftijden tussen 25-64 in 27 markten.