Winst is een sterke drijfveer. Maar wat als we bedrijven op een andere manier organiseren, zodat hun missie op de eerste plaats komt en de winst dus naar meer impact gaat?
Professionele en persoonlijke vaardigheden gaan hand in hand in mijn bedrijf
Zaakvoerder Chris Slabbinck startte in 2000 een handel in siergrind met welgeteld één soort op voorraad. Vandaag kunnen klanten kiezen uit meer dan 100 verschillende soorten siergrind. Hij gelooft in groei en beseft tegelijkertijd dat groei verantwoordelijkheid met zich mee brengt. "Daarom investeert Gravelart in zijn mensen, in zijn klanten en proberen wij de planeet beter achter te laten dan wij die gekregen hebben", aldus Chris.
Op het bedrijfsterrein van Gravelart liggen de verschillende grindsoorten, lava en andere tuin- en vijverproducten netjes geschikt. Centraal op de site staan de elektrische bedrijfswagens onder het kantoorgebouw. Vanop een afstand springt de schoonheid van de supermoderne kantoren echt in het oog. Naast die parkeerplaatsen bevindt zich de ingangsdeur naar de bescheiden inkomhal, met sanitaire installaties die niet alleen dienen voor kantoormensen. Ze zijn ook bedoeld voor de arbeiders op de werkvloer, die buiten aan het werk zijn bij de open grindsilo’s. Uit het interview blijkt dat dit detail veelbetekenend is…
De laatste jaren rukken diverse siergrindsoorten op in sommige voortuinen. Wat is de link tussen die stijgende grindverkoop en duurzaamheid?
Chris Slabbinck: “Gravelart ligt mee aan de basis van het toenemend gebruik van siergrind. Ook groene tuinen hebben nood aan een verharde zone. Daar kun je dan op wandelen of met de fiets of auto rijden. De keuze voor grind lijkt me duurzamer dan tegels of een andere niet-doorlatende verharding omwille van de problematiek rond de te snelle afvoer van regenwater. De systematische verharding van een grotere grondoppervlakte zorgt voor een toename van de wateroverlast in een verstedelijkt Vlaanderen. Grind kan die tegels vervangen zodat het regenwater terug in de bodem kan sijpelen. Mensen kunnen grind gebruiken in combinatie met grindmatten of grastegels met substraten voor een groene parking.”
Hoe kunnen we de milieu-impact van al dat grindgebruik verantwoorden?
“De grindketen heeft inderdaad een serieuze impact op het leefmilieu. Zowel het ontginnen van het grind, als het breken en vervoeren ervan veroorzaken verschillende soorten milieuhinder. Als afnemer van grind spreek ik een aantal Europese leveranciers aan om met de best beschikbare technieken te werken, waarmee ze hun milieuhinder zo veel mogelijk beperken. Op basis van persoonlijk contact met de uitbaters van de groeven weet ik dat ze allemaal de Europese arbeidsnormen volgen. Als handelaar in siergrind vervoer ik zelf ook grind, en daarvoor heb ik een depot aan het water in Wevelgem. Wekelijks wordt het grind met één binnenschip aangevoerd. Dat houdt 50 vrachtwagens van de weg. Dat is toch al gauw 1500 vrachtwagenritten op jaarbasis. De 12 vrachtwagens van Gravelart voor het lokale natransport zijn uitgerust met euro 6 motoren. Dat is momenteel ook de best beschikbare aandrijving voor die zware vrachtwagens, die de verontreinigende emissies zo veel als mogelijk beperken. Sinds 2008 zijn er interne opleidingen waardoor onze CO2 uitstoot met 30% is gedaald. Volgens mij zit het grootste winst in CO2-reductie in dit unieke opleidingsprogramma van de chauffeurs.”
MVO gaat breder dan de milieu-impact van deze activiteiten in over- en opslag van siergrind. Hoe kijk je naar je eigen verantwoordelijkheid als ondernemer?
Chris Slabbinck: “Voor mij draait MVO om de organisatie van het werk. Ik wil graat dat de mensen hier graag komen werken. En daarbij houdt MVO ook in dat wij den bol (nvda: de aarde) beter verlaten dan we hem hebben gekregen. Daar proberen wij met ons bedrijf ons ‘steentje’ toe bij te dragen."
“Voor mij draait MVO om de organisatie van het werk, zodat de mensen hier graag komen werken. Ons bedrijf moet een energetisch bolwerk zijn voor de mensen!”
"Dit bedrijf is belangrijk, maar tegelijkertijd blijft het maar een middel, enerzijds om mijn eigen behoeften als mens te realiseren en anderzijds om werk te maken van de behoeftevoorziening van alle medewerkers als externe stakeholders én de samenleving. Het is toch aan die maatschappij dat we onze kinderen toevertrouwen?”
Hoe maak je die behoeftevoorziening concreet?
Chris Slabbinck: “Op de verschillende bedrijfssites staan er gelijkaardige exceptionele bureaus met een superieur binnenklimaat. Dat is een complete ‘overkill’, want alle functies konden ook in twee containers. Waarom doe ik dat? Als ik een mens bekijk zie ik dat hij of zij 80% van zijn of haar wakkere tijd op het werk besteedt. Wat voor ‘sociaal schorremorrie’ zou ik zijn mocht ik die mensen in containers steken, die in de winter moeilijk op te warmen en in de zomer nog moeilijker te koelen zijn? Dat is voor mij MVO in de praktijk. Je ziet er de sociale aspecten samen komen met de financiële en de ecologische."
“Wat voor ‘sociaal schorremorrie’ zou ik zijn mocht ik die mensen in containers steken?”
Op financieel vlak kun je je afvragen of die bureaus geen verloren investeringen zijn. Ja, balansmatig gezien wel, want ze hebben 8 keer meer gekost dan containerkantoren. Maar de mensen komen hier met plezier werken.
En die bureaus zijn ook energetisch top of the bill. Ze hebben een EPC-waarde van 25. Daarvoor zijn ze uitgerust met een vloerverwarming en een koelplafond die werken op basis van seizoensopslag in combinatie met een warmtepomp. De elektriciteit daarvoor wordt geleverd door zonnepanelen. Bovendien communiceer ik hierover met mijn personeel, want die transparantie is ook een aspect van MVO voor mij.”
Welke initiatieven neem je naar de werknemers toe?
Chris Slabbinck: “Naar mensen toe hanteer ik de filosofie van de grote G’s. Wat zijn de belangrijkste zaken in het leven van een mens? Gezondheid, Gezin, Geld en Groei. En groei is een heel, heel belangrijke waarde. En daarom wil ik dat activeren bij de mensen. Omdat we in een snel veranderende tijd leven wil ik de mensen stimuleren om zich op te leiden. Ze hebben het sowieso nodig en de opleiding maakt er keer op keer mooiere mensen van. Ik zie dus ‘groei’ vooral als een vorm van persoonlijke ontwikkeling."
“Wat zijn de belangrijkste zaken in het leven van een mens? Gezondheid, Gezin, Geld en Groei.”
"Zo mocht het personeel mij voorstellen welke opleiding ze het liefst zouden volgen, zonder naar de kosten te kijken. Een personeelslid heeft zo een high level excel opleiding gevolgd. Die persoon heeft daarmee een software-systeem gemaakt om een intern proces van begin tot einde op te volgen. Dat heeft ervoor gezorgd dat de persoon in kwestie fier is op de opgedane competenties. Een ander personeelslid heeft een marketing opleiding bij de Vlerick Business School gevolgd.
Het verwerven van deze nieuwe competenties zorgt voor tevreden werknemers en dat rendeert sowieso op langere termijn voor het bedrijf. Daar doe ik het echter niet voor. Ik zie die opleiding als een bonus voor de ontwikkeling van de mensen in het bedrijf, waarbij hun professionele en persoonlijke vaardigheden hand in hand gaan. En dat zie ik graag gebeuren, omdat dat ook bijdraagt aan de voldoening van mijn behoeften als mens!"
Voelen ook de arbeiders zich betrokken bij het bedrijfsbeleid?
Chris Slabbinck: “Dat denk ik wel. In 2008 hebben wij software geïnstalleerd die de chauffeurs in staat stellen zichzelf een beter rijgedrag aan te leren. Het software pakket komt uit Zweden en werkt met een aantal indicatoren om de chauffeur te ondersteunen om de eigen rijstijl te verbeteren. En wat is het gevolg daarvan? De chauffeurs kijken verder op de weg en anticiperen sneller op wijzigende omstandigheden in het wegverkeer. Nadat dit systeem enkele maanden was ingevoerd belde de vrouw van een vrachtwagenchauffeur om mij te bedanken, want sinds de invoering van de Zweedse software kwam haar man rustiger thuis en was hij ook aangenamer in de omgang. Dat is maar één voorbeeld van wat MVO in de praktijk voor mij betekent.”
Wat staat er voor de nabije toekomst op het programma?
Chris Slabbinck: “Tegen 2020 willen we CO2 neutraal zijn voor al onze activiteiten in de grindhandel, uitgezonderd onze vrachtwagens. De energie voor de kantooractiviteiten wordt tegen dan volledig geleverd door zonnepanelen en warmtepompen. Tegen dan zal ook iedereen in het bedrijf elektrisch rijden. Net zoals de zaakvoerders zullen de verkopers en het administratief personeel binnen enkele jaren volledig elektrisch gaan rijden. De CO2-uitstoot hebben we al een stukje gecompenseerd door bomen op eigen grond te planten. De resterende en toekomstige CO2-uitstoot willen we zo snel mogelijk compenseren door bijkomende bomen aan te planten. Het is ongelooflijk hoe moeilijk het in Vlaanderen is om bomen te sponsoren. Daarmee zoek ik nu verder naar gronden om bomen op te zetten, maar in een verstedelijkt Vlaanderen loopt dat niet echt van een leien dak.”
Wat is je uiteindelijke doel als ondernemer?
Chris Slabbinck: “Voor mij gaat het om het organiseren van Gravelart als ‘a great place to work’. En het aangename gevolg van het maatschappelijk verantwoord ondernemen is dat je er rijk van wordt. En vergeet niet: rijkdom wordt niet afgemeten aan balansresultaten, maar eerder aan de ervaringen in het samenwerken met personeel, leveranciers, klanten, en andere stakeholders. In dat opzicht vind ik dat BLT de lading beter denkt dan MVO, waarbij BLT staat voor ‘Build to last’.”
“En het aangename gevolg van het maatschappelijk verantwoord ondernemen is dat je er rijk van wordt.”