Onze printtechnologie en R&D is helemaal gefocust op full life cycle thinking
Epson is een Japans technologiebedrijf en één van de grootste printermerken ter wereld. Het hoofdkantoor ligt in Suwa ten noordwesten van Tokio, helemaal omgeven door natuur. Het was de inspiratiebron om toestellen te ontwikkelen met een minimaal energieverbruik.
We spraken over de duurzaamheidsambities van Epson met Managing Director Henning Ohlsson, Sales Manager Benelux Tim van Wymeersch en salespartner Jorgen De Vos van Devos Office Solutions.
Sinds wanneer is MVO opgenomen in de strategie van Epson?
Ohlsson: “Epson ligt in de basis voor duurzaamheid. We liggen midden in de natuur dichtbij het Suwa-meer. Dus niet in Osaka of Tokio. De natuur en de natuurlijke hulpbronnen vormen onze lens voor hoe we kijken naar technologie en engineering. Hieruit genereren we een uniek voordeel tegenover onze concurrenten. Het is ook een waardevoordeel voor onze klanten. Onze technologie met een laag energieverbruik heeft niet alleen effect op de energiefactuur van onze klanten, maar ook op hun CO2-voetafdruk.”
“In de Benelux zijn we een middelgroot bedrijf. Ook in Duitsland hebben we maar 300 medewerkers. Maar dat is precies de omvang die onze klanten nodig hebben. Het maakt de samenwerking sterker. Die positionering vraagt wel om een andere benadering. We richten ons niet tot IT-directeuren. Voor hen primeert het netwerk, de infrastructuur, een operationeel printpark. Ze denken niet aan duurzaamheid.
Daarom spreken we met de CEO’s via onze salespartners, zoals Jorgen. Zij leven en ademen ons verhaal. We verkopen dus niet rechtstreeks, we concurreren niet met elkaar. We vertrouwen op onze professionele salespartners.”
Wat zijn de belangrijkste MVO-inspanningen van jullie bedrijf?
Ohlsson: “Dat is heel duidelijk. Wij zijn een technologiebedrijf. Onze technologie en R&D engineering is volledig gebaseerd op de volledig life cycle van onze producten. Zowel bij de printtechnologie en de visuele technologie voor projectoren als bij de sensor- en robottechnologie.
Energie-efficiëntie heeft de meeste waarde in deze levenscyclus. Als je de levenscyclusanalyse van een product doorloopt, gaat het niet alleen over de productie van het product. Het gaat ook over hoe we het op de verschillende markten krijgen, het gebruiksgemak en de enorme energiebesparing voor onze klanten. Daarnaast gaat het over het ontmantelen en recycleren om de materialen uiteindelijk terug in de cyclus te brengen. Dit denken zit in al onze technologieën.”
Geldt dit ook voor jullie bedrijfsgebouwen?
Ohlsson: “Ons gebouw in Düsseldorf draait sinds 2012 volledig op hernieuwbare energie. We waren een van de eerste bedrijven in Duitsland die echt duurdere, hernieuwbare energie kochten. Uit de energiemarkt vroegen ze ons waarom we ervoor kozen om onze energierekening daardoor met 12 procent te doen stijgen. Wel, we moeten een voorbeeld stellen. We moeten prioriteit geven aan de CO2-voetafdruk. Zo hebben we bespaard omdat iedereen in de organisatie erg gevoelig was als het gaat om energiegebruik.
Het effect: hoewel we meer betaalden, daalde het energieverbruik voor dezelfde productiviteit. Dit is een leerproces. Ik ben blij om te kunnen melden dat dit voor heel Europa geldt. Duurzame energie is een must in al onze faciliteiten. En in Japan? Het hoofdkantoor en de R&D-centra liggen daar midden in de bergen. Er werken 2.000 mensen, veelal ingenieurs. Ze zijn volledig overgestapt op hernieuwbare energie. Dat is een bijdrage aan de klimaatcrisis, maar we hebben duidelijke wetenschappelijke doelstellingen. We willen ons verbruik steeds verder terugdringen tegen 2050.”
Welke initiatieven nemen jullie voor jullie medewerkers?
Ohlsson: “We maken een groot verschil met onze ‘social responsible manufacturing’. De consumtent-elektronica en -IT wordt veelal geproduceerd in het verre oosten. Ik hoef je niet uit te leggen dat er altijd discussie is over de arbeidsomstandigheden van de arbeiders. Ik heb zelf vreselijke omstandigheden gezien.
Epson is anders. De fabrieken zijn onze eigen fabrieken, eigendom van Epson. Er is Japanse aanwezigheid in de fabrieken, een Japans proces, arbeiders en contracten. Ik geef je nog een voorbeeld. De Chinese arbeidswet zegt dat je een jongen of meisje vanaf 16 jaar kunt laten werken. Bij Epson is de minimumleeftijd 18 jaar. Ze krijgen een contract, een goed salaris en er is geen druk om overuren te maken. We nemen geen paspoorten af, we vragen niet om een zwangerschapstest. Dat staat in onze gedragscode en die voor onze leveranciers.”
Hoe moeilijk is het om de technologie energie-efficiënt te maken?
Ohlsson: “Het begint bij het idee. De Japanners zijn geniale ingenieurs. Ze denken in minimalisme en precisie. Ik werkte meer dan zeven jaar bij IBM en Motorola (Amerikaanse bedrijven, red). Zij denken gróót. Mobiele telefoon: grote antenne, grote technologieën.
Japanners zijn anders. Hoe kleiner, hoe nauwkeuriger. Dit heeft een directe impact op productie, transport en gebruik. De kernwaarden van onze technologie zijn nauwkeurigheid, minimalisme en energiezuinigheid.”
Jorgen, welk effect heeft dit op jullie als sales partner?
De Vos: “Voor ons is duurzaamheid een nieuw soort verkoopsargument. Eerlijk gezegd is het hier in Brugge moeilijk om te spreken over minder CO2, over minder elektriciteit. We vertellen het, maar gebruiken het als een hefboom. We benoemen alle voordelen van duurzaamheid in de specificaties van de printers en de multifunctionele apparaten.
In hotels hebben ze bijvoorbeeld vaak een laserprinter. Als je bij het uitchecken de factuur vraagt, kan dat printen even duren. De laserprinter moet opwarmen. Het duurt 10 tot 15 seconden en dan heb je de factuur. Met Epson-printers klik je op enter en je hebt direct je print. In dat geval gebruiken we de snelheid van die printer als een enorm argument.”
“Daarnaast is er ook minder afval. Je kunt je niet voorstellen hoeveel afval je hebt met een laserprinter. Je hebt veel componenten. Maar met een Epson heb je alleen een printkop en cartridges met grote capaciteit. Dat is alles. De betrouwbaarheid is ook erg hoog. De duurzaamheid komt altijd na al die voordelen. Maar het zal altijd uitkomen op duurzaamheid. In de toekomst nog meer dan nu.”
Ohlsson: “Twee jaar geleden begonnen we met het invoeren van EU-wetgeving en verboden we plastic voor eenmalig gebruik. Plastic voor eenmalig gebruik is niet nodig. Plastic had bestaansrecht.
Plastic is een goed werkmateriaal, maar niet voor eenmalig gebruik. We hebben het verboden in alle kantoren.
Heb je cijfers rond de impact van de energie-efficiëntie?
De Vos: “Espon heeft veel apps waarmee je het elektriciteitsvoordeel en CO2-uitstoot kunt berekenen. We deden dit voor een groot automobielbedrijf. In vijf jaar tijd was er een verschil van 6.000 euro op een schaal van 30 printers die veel kopieën maken. Dat wil zeggen een print en 5 minuten later nog een print.
Het is erg belangrijk dat als we een voorstel uitwerken, kunnen vertellen hoeveel veel geld ze kunnen besparen. Er zijn altijd wel wat ecologisch denkende mensen, zoals de medewerkers van de stad Brugge. Zij zijn pro duurzaamheid. Ze rijden al met elektrische auto's. Ze willen ook dat hun printer veel duurzaamheidsvoordelen heeft.”
Denkt Epson ook aan een concept als ‘printing as a service’?
Ohlsson: “Onze MPS-oplossing. Als ik mezelf in de schoenen van een eindklant zou plaatsen, een klein bedrijf, dan zou de hardware die in de printvloot zit mij niets schelen. Mensen zoals Jorgen komen eraan en ze zeggen: ik zal alles voor je doen. De afdrukservice, het inruilen, de onderhoudsservice regelen. Dit is een van de redenen waarom we op onze partners vertrouwen. Omdat we die service niet rechtstreeks kunnen uitvoeren.
Terug naar uw vraag. Een servicecontract zorgt ervoor dat als de machines worden geruild, de machines in een goed recyclingproces terechtkomen. Dat moest natuurlijk volgens de regels van de verschillende landen. Maar onze machines eindigen niet op stortplaatsen. We hebben goede recyclingsystemen voor de consumptiegoederen en voor de hardware per land.”
“Hoe krijgen we dat materiaal terug in de waardeketen? Dat is het meest interessante punt voor de komende vijf jaar. De green deal in Europa richt zich echt op dat onderwerp. Plastic uit de markt halen en bijvoorbeeld terugbrengen in het recyclingsysteem. Hier werken we aan de hoeveelheid gerecycled plastic in onze printers. Momenteel hebben we dat nog niet. We hebben het in sommige cartridges of pakketten, maar nog niet in de printers. Dit is een van onze volgende doelen voor de komende drie tot vijf jaar.”
Wat met transport en logistiek?
Ohlsson: “Een toekomstvisie als het ware. Komt de productie dichter bij de consumptie? Dat is een groot leerpunt van corona. Waarom konden we geen maskers produceren in Duitsland en Europa? Iedereen keek naar China. Dit is een groot leerproces. Het transport uit Indonesië of China duurt 40 dagen. Verzending per vliegtuig is geen optie. Met de trein is het vanuit China iets korter dan per schip, maar het is duurder. Tot dusver vertrouwen we nog op containerschepen en dat is een beetje een gevaar. We worden helemaal afhankelijk van de supply chains. Dit is een leerproces en in de toekomst zullen we daar veranderingen zien.”
Jullie hebben ook een CO2-calculator ontworpen.
Van Wymeersch: “Hiermee wilden we als salesteam in de Benelux onze partners zoals Jorgen ondersteunen. We maken plannen die ze aanbieden aan eindklanten. We maken een aantal berekeningen voor hen. Daarbij vertrekken we van het huidige merk dat ze gebruiken. We maken berekeningen over hoeveel energie deze verbruiken in vergelijking met onze machines. We gaan uit van 95% lager energieverbruik. Dat zetten we om via een CO2-calculator. Zo kan de eindgebruiker echt zien hoeveel hij bespaart in energieverbruik, in geld en in CO2-uitstoot.”