Fortescue gaat voor real zero, niet voor net zero
Het Australische Fortescue produceert ijzererts, wat elk jaar met een CO2-uitstoot van 2,5 miljoen ton gepaard gaat. Daar wil het bedrijf iets aan doen. Fortescue maakt zich sterk om tegen 2030 real zero te zijn, en dus volledig af te stappen van fossiele brandstoffen. In tegenstelling tot net zero, waar nog koolstofcompensatie aan te pas komt.
Fortescue heeft al een plan klaar om 90 procent van zijn uitstoot te vermijden. Voor de overige 10 procent evalueert het bedrijf volop verschillende technologieën. Het gaat er vooral om diesel en gas volledig te vervangen door groene alternatieven.
Groene mijnbouwmachines
Om de mijnbouw te verduurzamen, werkt Fortescue zelf aan emissieloze machines en voertuigen. Het bedrijf heeft een prototype van een elektrische heftruck gemaakt, inclusief zelfontwikkelde batterij. Een elektrische graafmachine is al in gebruik.
Groene treinen en schepen
Fortescue ontwikkelde verschillende opties voor koolstofarmere transporttreinen, waaronder een batterij-elektrische locomotief die zichzelf oplaadt op bergafwaartse trajecten. Een andere oplossing, diesel vervangen door ammoniak, is al succesvol getest.
Ook in de scheepvaart maakt het bedrijf vooruitgang. De Green Pionier, tewatergelaten in 2023, bewijst dat scheepvaart groen kan zijn: twee van de vier motoren zijn aangepast om te draaien op een combinatie van ammoniak en diesel. Fortescue onderzoekt daarnaast volop het potentieel van groene ammoniak en andere duurzame energiebronnen voor de scheepvaart.
Groene stroom
Hernieuwbare energie vertegenwoordigt al 42 procent van het energieverbruik van Fortescue. Het bedrijf wil dat percentage verhogen door nog meer in te zetten op zonne- en windenergie. Een grote zonnepanelensite, goed voor 100 MW aan groene stroom per jaar, is in volle opbouw.
Meer weten over de real zero-strategie van Fortescue? Lees alles over hun koolstofreductie hier.