3D-geprinte zonnebrillen in circulair model

Sebastiaan de Neubourg is de oprichter van Yuma, een nieuw duurzaam brillenmerk.

De modellen zijn 3D-geprint uit bamboe of gerecycleerde materialen. Circulair materiaalgebruik vormt de basis van de aankomende, eerste collectie.

Zijn belangrijkste uitdaging? Zich niet verliezen in de opstart van zijn startup. “In het begin werkte ik weekenden lang door. Dat is niet gezond.”

Wat is je achtergrond?

Sebastiaan: “Ik werkte vijf jaar als consultant voor startups en kmo’s die een duurzaam of sociaal product of dito dienst in de markt wilden zetten. Ik heb veel toffe projecten gezien en gecoacht.

Aan het einde van die vijf jaar besefte ik dat ik eigenlijk liever zelf aan de andere kant van de tafel zit. Ik wil zelf ondernemen in plaats van anderen advies te geven. Afgelopen zomer nam ik ontslag. Ik wilde gewoon springen. Ook al was dat financieel niet zo comfortabel. Maar ik wou graag iets tastbaar maken.”

Hoe kom je dan bij die brillen?

Sebastiaan: “Duurzaamheid staat centraal in het brillenverhaal. Dat is echt mijn beweegreden. Tijdens mijn studies al en tijdens mijn vorige banen. En nu ook uiteraard. Ik wilde iets maken wat symbolisch is voor een nieuwe wereld waar we naartoe moeten gaan. En daar vond ik zonnebrillen wel een goede drager van die boodschap.

Want als je het op je hoofd hebt, kun je daar als drager letterlijk niet omheen kijken. En voor de persoon tegenover jou is het echt een conversation-starter. Dat is iets wat ik graag wou doen. Mensen geïnspireerd laten zijn. Laten inspireren en vooral enthousiaster maken. Meer duurzaam circuleren. En daarom zonnebrillen, omdat het in het oog springt.”

Hoe uit die duurzaamheid zich?

Sebastiaan: “Mijn duurzaamheidsfilosofie komt vanuit de biomimicry. Het is wat het woord zegt, alles wat leeft, mimiek, het nabootsen van wat er leeft op deze planeet. En die is geëvolueerd naar een dergelijke vorm en structuur die optimaal is voor deze aarde.

De natuurlijke selectie en evolutie maakt dat je niet enkel optimale designs hebt, maar ook heel duurzame ontwerpen. Want anders zouden ze niet bestaan. Anders zouden ze weg geselecteerd zijn in het leven.

Een van die aspecten die daarin centraal staat, is circuleren. Het concept afval bestaat niet in de natuur. Als je 3,8 miljard jaar wilt voortbestaan op een gesloten systeem als de aarde, kun je enkel gebruiken wat er is. Dus ik denk dat dat iets is waar we volledig naartoe moeten gaan. We hebben geen andere keuze. En het is ook beter op heel vlakken.”

“Dat circuleren probeer ik ook in het product en het concept naar voren te brengen. Het gebruikmaken van oude materialen. Oude autodashboards, oude koelkasten, petflessen recycleren. Bamboe en natuurlijke materialen, zoals algen of afval van bier- of koffieproductie. Daarmee kun je produceren.

Ik wil er ook voor zorgen dat eenmaal een bril gemaakt of geprint is, dat die ook terug kan gebracht worden en gerecycleerd kan worden. Dat is tweede aspect van de service die we aanbieden. Mensen kunnen na verloop van tijd van model wisselen. Ze geven een oude bril terug, waarbij ze korting krijgen op de aankoop van een volgende.”

Een model zoals Mud Jeans?

Sebastiaan: Inderdaad, alleen werken wij niet met een huurmodel. Om de simpele reden dat mensen zonnebrillen kwijtraken.

Het is bij ons eerder een soort statiegeldconcept. Je betaalt wat meer voor de eerste en daarna krijg je een fikse korting. En hoe langer je wacht met het inwisselen van de bril, hoe hoger die korting. Want we willen mensen niet stimuleren dat ze om de twee maanden een nieuwe bril gaan halen. Dan is de winst ook weg.”

Hoe concretiseerde je het idee?

Sebastiaan: “Via veel trial en error. Enorm veel proberen, zien dat er al iets dusdanigs bestaat op de markt. Wat leeft er zoal? Ben ik de eerste? Dat is één. Zien wat dat de markt doet en vraagt.

Anderzijds is er het technologische aspect. Want 3D-geprinte zonnebrillen, dat doet bijna niemand. Ook niet van gerecycleerde materialen. We gingen echt heel veel verschillende paden uit die we ondertussen terugdraaiden. We vonden verschillende opties die niet werkten.”

Wat was de eerste stap? De techniek of de materialen?

Sebastiaan: “Ik ging in de eerste plaats op zoek naar mensen. Mensen die daar meer van wisten dan ik. Want 3D-printing, ik kende dat wel, maar er zijn mensen die er meer over weten. Ook over de zonnebrillenindustrie. Het ondernemen is ook redelijk nieuw. Dus ik ging vooral op zoek naar mensen die me advies konden geven. Die me op technisch of op marketing- of op ondernemersvlak konden ondersteunen.

Daarom ging ik eerst bij een incubator in Luik mijn licht opsteken. Het heeft mij enorm geholpen bij het verder uitwerken van een businessplan en een businessmodel.

Ik kwam er ook in contact met Fablab in Luik. Zij hebben 3D-printers. Ik heb met hen geëxperimenteerd. Ze probeerden ook iets te doen wat ze nog nooit eerder gedaan hadden. Het kwam er dus vooral op aan om eerst connecties zoeken.”

Wat leerde je uit dat eerste advies?

Sebastiaan: “Goed luisteren naar de markt. Het is het advies dat ik ook daarvoor gaf aan andere mensen. Zie eerst wat de markt zegt. Maar dat is nog veel belangrijker dan ik dacht. Het was ook veel moeilijker dan ik dacht. Het is daarom een van de beste adviezen.

En blijven geloven dat er altijd een oplossing is. Welk probleem, groot of klein, er ook is.”

Hoe kom je aan de materialen?

Sebastiaan: “Via partners. Veel materialen zijn nog maar heel kort op de markt. Het is allemaal nog experimenteel. Continu komen er nieuwe smaken en nieuwe soorten materialen bij.

We werken bijvoorbeeld samen met de Better Future Factory uit Rotterdam. Via hen krijgen we materialen uit gerecycleerde autodashboards, uit gerecycleerde petflessen en in de toekomst ook nog gerecycleerde koelkasten.

Via een andere partner krijgen we materialen die deels gemaakt zijn van bamboe, wat een restproduct is van de meubelindustrie.

En in de toekomst willen we via een ondernemer in het Verenigd Koninkrijk nylon van oude visnetten gebruiken om daar 3D-printinkt van te maken. Dat is echt nog experimenteel.”

Hoe komen de brillen terug bij jullie?

Sebastiaan: “We willen het zo makkelijk mogelijk maken voor de klant. Als we een duurzaam concept in de markt willen zetten, moet het niet enkel beter voor de wereld zijn, maar moet het ook beter voor de klant zijn. Die moet er echt aan winnen. Daarom wil ik het zo makkelijk maken voor de mensen om zonnebrillen terug te sturen.

Als je een zonnebril online koopt, dan krijg je die thuisgestuurd in een doosje. Datzelfde doosje kun je weer gebruiken om je oude zonnebril voorgefrankeerd terug te sturen.

Het werkt op vertrouwen. Wij vertrouwen erop dat de mensen de zonnebril ook terugsturen. We gaan niet van eerst controleren voordat we die korting geven. Het is voor ons veel minder werk en veel aangenamer voor de klant.”

Heb je investeerders moeten zoeken?

Sebastiaan: “We gaan inderdaad via crowdfunding onze eerste collectie lanceren. Dat zal in de lente van 2017 zijn. En daarmee hopen we genoeg geld op te halen om de productie daadwerkelijk te starten. We zijn nu modellen aan het ontwikkelen voor die productie.”

Wat zijn zo de uitdagingen waarvoor je staat?

Sebastiaan: “Niet te veel werken. In het begin werkte ik weekenden lang door. En dat is niet gezond. Dat werkt echt niet. Dus ik doe het echt rustiger aan.

Wat zijn de grootste uitdagingen op dit moment? Dat is tijd eigenlijk. Want de lente, dat klinkt ver weg, maar dat is absoluut niet. Het gaat heel snel. En we zijn heel ver en goed gevorderd, maar er is nog enorm veel te doen. En je wilt het zo goed mogelijk doen. Maar als je alles, zowel qua marketing, imago als productie, volledig de puntjes op de I wilt zetten, dan ben je jaren bezig vooraleer je naar de markt gaat.

Het zal gewoon lanceren en springen zijn. En gaandeweg bijvijzen.”