Start-up maakt energiemarkt lokaal en transparant

Met Bolt zetten Pieterjan Verhaeghen en kompaan Rens Van Haute een platform op poten dat de energiemarkt transparant maakt. Bolt linkt aanbieders aan consumenten, zodat die bewust kunnen kiezen voor Belgische initiatieven.

“We zijn niet de enigen die groene stroom aanbieden, maar maken het wel eenvoudiger en tastbaar.”

De energiemarkt is complex en in handen van enkele giganten. Die staan niet meteen te springen om hun CO2-uitstoot te verlagen zolang dat meer investeringen dan winst betekent. Nochtans is een switch naar groene energie noodzakelijk om onze klimaatdoelstellingen te halen.

Omdat de klimaatproblematiek hem na aan het hart ligt, heeft Pieterjan Verhaeghen (32) de tijd genomen om de energiemarkt te doorgronden. Als consultant voor overheden, netbeheerders, energieleveranciers… rijpte het idee om lokaal opgewekte stroom aan te bieden aan lokale klanten. In Nederland bestond zulk platform reeds, met Samen Om.

Start it @KBC

Met onze noorderburen als voorbeeld besloot Verhaeghen het erop te wagen. Dankzij accelerator Start It @KBC ontstond in 2019 Bolt Energie. Start It ondersteunt en promoot starters met een innovatief idee. Het helpt beginnende ondernemers bij de uitwerking van hun USP (Unique Selling Proposition) en hun businessmodel.

Met een elevator pitch dienden Verhaeghen en Van Haute de jury eerst warm te krijgen voor het idee. Van daaruit ging het in sneltempo naar een business- en een financieel plan, een kapitaalronde en de ontwikkeling van een softwaresysteem, waarop mensen hun energie kunnen aanbieden voor potentiële consumenten.

Zo’n platform opzetten was geen evidentie. “Als je snel wil groeien als start-up, moet je jezelf eigenlijk continu heruitvinden”, vertelt Verhaeghen. Het duurde ruim een jaar voor Bolt gelanceerd kon worden. De bedenkers hadden dankzij Start It een functioneel overzicht van wat er moest gebeuren, maar de uitwerking ervan vereiste experts met ervaring. Eens die aan boord waren, herdachten ze samen het proces van contractenbeheer, facturatie, opvolging van betalingen… op maat van de potentiële Bolt-klant.

Zoektocht naar groene energie

Pas toen de backend op poten stond, kon de zoektocht naar groene energie eindelijk beginnen. Bedoeling was om de energie van lokale stroomproducenten, bijvoorbeeld een firma met zonnepanelen op haar dak, aan te bieden aan lokale verbruikers. Zo weten consumenten dat hun groene energie niet afkomstig is van bijvoorbeeld een windmolenpark in Spanje.

Bij die zoektocht kwam de elevator pitch van Start it weer van pas. Het team van Bolt dacht een verhaal uit waarmee het iedereen wilde overtuigen: investeerders, opwekkers, partnerorganisaties… Al snel bleek dat onmogelijk en dienden de oprichters hun boodschap op te splitsen. Ze gingen elk doelpubliek apart overtuigen. Dat vroeg tijd en moeite. Met handen en voeten legden ze aan potentiële aanbieders uit welke voordelen Bolt hen allemaal bood.

Wat die voordelen dan zijn? Los van de pro’s van groene, lokaal gegenereerde energie zorgt Bolt voor een eerlijke prijs en visibiliteit. Ze vermarkten een opwekker van groene stroom als het ware  als een energiebedrijf.

Leveranciers worden op die manier ook ambassadeurs van Bolt.

Iedereen kan intekenen: lokale overheden, kleine en grote bedrijven, particulieren... Dankzij hen kan Bolt de nodige energie aanbieden.

Verhaal tastbaar maken

Bolt brengt ook telkens het verhaal van de opwekkers van groene stroom. Zo trekken ze consumenten over de streep. Die beleving is het grote verschil met een contract bij een van de grote energiespelers. Via Bolt vinden mensen een antwoord op waar hun stroom vandaan komt. “Er wordt in België voldoende groene stroom geproduceerd door lokale spelers, het is alleen zaak die te matchen aan de vraag”, weet Verhaeghen.

Bolt maakt het groene verhaal erg tastbaar en zorgt op die manier ook voor verbinding.

Het is fijn te weten dat je elektriciteit komt van zonnepanelen die enkele straten verder liggen. We zijn niet de enige die zuivere, groene stroom aanbieden, maar maken het wel eenvoudiger en tastbaar voor iedereen. Door mensen te laten kopen bij andere mensen, betrek je de hele bevolking.

Campagne met Studio Brussel

Bolt werkte in het begin vooral rond merk en identiteit. Het zette onder meer een campagne op met Studio Brussel. Het wil dat muziekfestivals niet langer teren op dieselgeneratoren, maar op lokaal opgewekte stroom. Zo ontstond een mobiel zonnepark, dat van festival naar festival kan reizen.

Nu hun naam gevestigd is, verlegt Bolt de focus naar potentiële klanten. Hun verhaal vereist evenwel een lokale manier van communiceren. Ze trokken daarom van beurs naar beurs, maar door de coronamaatregelen zetten ze nu vooral in op online. Via sociale media en Google willen ze nieuwe klanten aantrekken. Het gaat dan minder over de prijsvergelijking, ook al kan hun prijs zich zeker meten met die van andere aanbieders.

Bolt mikt bovenal op mensen die het groene verhaal genegen zijn en wil op haar platform duurzame relaties opbouwen.

Als je eerlijk bent naar elkaar toe, moet je niet elk jaar je contract herbekijken. Zowel voor de aanbieder als de consument is het beter als je een lange termijnrelatie opbouwt.

Het vat een beetje samen waar Bolt voor staat: op lange termijn een eerlijk, transparant verhaal brengen en vermarkten.