35 Belgische bedrijven mogen zichzelf een 'great place to work' noemen

In totaal ontvingen maar liefst 35 organisaties de erkenning  als 'Great Place to Work' voor hun goed werkgeverschap. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door het Great Place to Work® Institute Belgium in samenwerking met Vlerick Business School en mediapartner Jobat/Mark Magazine. 

Jaarlijks spenderen werknemers gemiddeld 1576 uur op het werk. De manier waarop ze samenwerken en plezier hebben met de collega’s, bepaalt een groot deel van de werkervaring. Goede werkplekken zijn organisaties waar mensen vertrouwen hebben in het management, trots zijn op hun job en plezier beleven met de collega's op het werk. 

Bekende namen zijn Mars, Torfs, Adecco, Mc Donald's Belgium, Bel&Bo, KBC, Mediamarkt, enz. Sommige krijgen de erkenning al voor de 4de of 5de keer en staan bekend als ondernemingen met een grote werknemersbetrokkenheid

Ook minder bekende namen komen vallen in de prijzen. Zo is bijvoorbeeld EASI, de winnaar in de categorie onder de 500 medewerkers, bij ons minder bekend, maar dat zou best mogen veranderen. Niet zo zeer omdat het bedrijf ook in Vlaanderen actief is, maar vooral omdat het zeer sterk inzet op participatief en waardegedreven ondernemen.

Voorbeeldbedrijven ... ook voor MVO?

Mogen we verwachten dat deze bedrijven, die in de prijzen vallen als 'great place to work', ook op andere vlakken van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid sterk presteren? Ze scoren alvast op hoog voor een aantal thema's van de 'people'-dimensie. Maar welke score behalen al deze bedrijven voor milieuthema's?