Succesvolle strategieën voor duurzaam aankopen
Wil jij weten hoe je aankoop strategisch op de kaart zet binnen elke organisatie? Of hoe aankoop kan bijdragen aan de meest significante doelen van jouw organisatie of bedrijf?
In deze sessie van de ‘MasterClass aankopen met duurzame impact’ focussen we op de 10 dimensies van aankoopperformantie en krijgen we grip op de succesfactoren om te groeien op vlak van aankoopmaturiteit. We geven jou de inzichten en de tools om aankoop strategisch te positioneren én leggen de link tussen duurzame impact en categoriemanagement.
Programma
09.00u Onthaal met koffie
09.30u MODULE 1 – Boosten van je duurzame aankoopmaturiteit
De 10 dimensies van duurzame aankoopperformantie
Quick scan van de (duurzame) aankoopmaturiteit van jouw organisatie
Workshop: test de aankoopmaturiteit van jouw organisatie
11.00u MODULE 2 – Focus op de strategische prioriteiten
Aankoop als strategische partner
Aligneren van de business- en de aankoopstrategie
Mapping van de impact, de risico’s en de opportuniteiten
Het kiezen van prioritaire productgroepen
12.30u Lunch
14.00u Module 3 – Categoriemanagement met duurzame impact
Mapping van de duurzame impact over de levenscyclus
Duurzaam product – leverancier – supply chain
Creatie van een strategische kaart
CASE: tbc
16.00u Module 4 – Mainstream duurzaamheid in uw aankoopproces
De bouwstenen van een duurzaam aankoopproces
Business-opportuniteiten bij het verduurzamen van het aankoopproces
De markt als partner voor duurzaamheid en innovatie
CASE: VLAAMSE OVERHEID – Streven naar duurzaam én goedkoper
Alexander Lemmens – Expert Duurzame Overheidsopdrachten van het Agentschap Facilitair Bedrijf van Vlaanderen
Vlaanderen gaat voor 100% duurzaam aankopen tegen 2020. Wat wil Vlaanderen precies bereiken en hoe pakt het Facilitair Bedrijf deze uitdaging aan? Alexander Lemmens licht toe welke doelstellingen, acties en meetinstrumenten nodig zijn om deze ambitie te realiseren.
17.00u – Einde
Trainer: Mieke Pieters
Met meer dan 15 jaar ervaring op vlak van MVO en duurzaam aankopen heeft Mieke Pieters inzichten verworven in de link tussen Facility Management, aankoop, performantie en duurzaamheid.
Mieke Pieters is economist van opleiding en werkte meer dan 10 jaar voor de Stad Gent als verantwoordelijke voor de uitbouw van het strategisch en duurzaam aankoopbeleid. Mieke Pieters is zaakvoerder van THE GLOBAL PICTURE, waar ze professionals ondersteunt op vlak van excellente performantie in duurzaam aankopen, duurzaam ketenbeheer en duurzaam Facility Management. Zij is tevens manager en mede-oprichter van de CSR CAMPUS, het platform voor opleidingen op vlak van MVO en duurzaamheid.
Prijs: 590 €
Deze prijs omvat alle cursusmateriaal en catering. De inschrijvingen gebeuren via onze partner VIB en via hen is het ook mogelijk om met de KMO-portefeuille te werken waardoor je 30 tot 40% korting kan bekomen. Indien je lid bent van een van onze strategische partners (The Shift, VMx, IFMA, Febelux, BESA) vergeet dan zeker niet de promocode (door de partner verstrekt) te vermelden op het inschrijfformulier waarmee je 20% korting kan bekomen.