Succesvolle strategieën voor duurzaam aankopen
Kent u de 5 kritische succesfactoren om van duurzaam aankopen een succes te maken in uw organisatie? Draagvlak creëren voor duurzaam aankopen is alvast de eerste stap. Maar ook het bepalen van die strategische doelstellingen die cruciaal zijn voor de organisatie en het mee onderbouwen van de business case van duurzaam aankopen zijn van belang. Duurzaam aankopen is goed en efficiënt aankopen met méér waarde voor de organisatie en voor haar belangrijkste stakeholders.
Programma
09.00u Onthaal met koffie
09.30u MODULE 1 – Draagvlak voor duurzaam aankopen
- Uitdagingen en opportuniteiten
- De nieuwe rol van de aankoper
- Dialoog en samenwerking voor meer impact
11.00u MODULE 2 – Focus op de strategische prioriteiten
- Aankoop als strategische partner
- Aligneren van de business- en de aankoopstrategie
- Het in kaart brengen van de impact, de risico’s en de opportuniteiten
- Het kiezen van prioritaire productgroepen
- Het meten van de impact van duurzaam aankopen
12.30u Lunch
14.00u Module 3 – Mainstream duurzaamheid in uw aankoopproces
- De bouwstenen van een duurzaam aankoopproces
- Business-opportuniteiten bij het verduurzamen van het aankoopproces
- De markt als partner voor duurzaamheid en innovatie
CASE: SPADEL – Procuring The Future
Jo Swennen- Supply Chain Management (spreker onder voorbehoud)
SPADEL heeft een ambitieuze aankoopstrategie ontwikkeld met duurzaamheid in het DNA. Hoe wordt zo een aankoopstrategie ontwikkeld? Wat zijn belangrijke stappen? Hoe overtuig je de stakeholders? En hoe gebeurt de afstemming met de business strategie?
16.00u Module 4 – De business case van duurzaam aankopen
- 4 strategieën voor efficiëntie én impact
- Challenge de ‘price-only-mindset’
- Duurzaam aankopen is slim aankopen
CASE: VLAAMSE OVERHEID – Streven naar duurzaam én goedkoper
Alexander Lemmens – Expert Duurzame Overheidsopdrachten van het Agentschap Facilitair Bedrijf van Vlaanderen
Vlaanderen gaat voor 100% duurzaam aankopen tegen 2020. Wat wil Vlaanderen precies bereiken en hoe pakt het Facilitair Bedrijf deze uitdaging aan? Alexander Lemmens licht toe welke doelstellingen, acties en meetinstrumenten nodig zijn om deze ambitie te realiseren.
17.00u – Einde
Trainer: MiekePieters
Met meer dan 15 jaar ervaring op vlak van MVO en duurzaam aankopen heeft Mieke Pieters inzichten verworven in de link tussen Facility Management, aankoop, performantie en duurzaamheid.
Mieke Pieters is economist van opleiding en werkte meer dan 10 jaar voor de Stad Gent als verantwoordelijke voor de uitbouw van het strategisch en duurzaam aankoopbeleid. Mieke Pieters is zaakvoerder van THE GLOBAL PICTURE, waar ze professionals ondersteunt op vlak van excellente performantie in duurzaam aankopen, duurzaam ketenbeheer en duurzaam Facility Management. Zij is tevens manager en mede-oprichter van de CSR CAMPUS, het platform voor opleidingen op vlak van MVO en duurzaamheid.
Prijs: 590 €
Deze prijs omvat alle cursusmateriaal en catering.
Leden van onze strategische partners (VIB, The Shift, VMx, IFMA) krijgen 20% korting mits het vermelden van de promocode (door de partner verstrekt) op het inschrijvingsformulier. Alle opleidingen van de CSR Campus komen in aanmerking voor de KMO-portefeuille waarmee je 30 tot 40% korting kan bekomen.