Vlaanderen Circulair lanceert een projectoproep om innovatieve projecten in ecodesign te ondersteunen.
![](/sites/default/files/styles/teaser_image_sm/public/migrate/inspiration/circulaire%2520economie%2520cartoon%2520vuilbak.jpg?h=1624c09d&itok=RbRNZ4RZ)
Met het rapport ‘Behind the Brands’ publiceren Oxfam Novib en andere Oxfams wereldwijd voor het eerst een ranglijst die duidelijk maakt hoe ’s werelds grootste voedingsmiddelenbedrijven in hun beleid en ketenbeheer scoren op onderwerpen als klimaat, vrouwenrechten en land- en watergebruik. “Niet één bedrijf komt door de test met een goede algemene score”, zegt Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib.
De bedrijven Unilever, Coca Cola, PepsiCo, Danone, General Mills, Kellogg’s, Mars, Mondelez, Nestlé en Associated British Foods (ABF) werden door Oxfam onder de loep genomen. Volgens het rapport laat deze 'Top 10' van internationale voedingsmiddelenbedrijven – die samen 1 miljard dollar per dag verdienen – miljoenen mensen in ontwikkelingslanden in de steek.
Voedingsmiddelenbedrijven ABF met 19%, Kellogg’s met 23% en General Mills met 23% scoren het laagst op de ranglijst. Coca Cola met 41%, Unilever met 49% en Nestlé met 54% voeren deze lijst aan.
Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib: ‘Niet één bedrijf komt door de test met een goede algemene score. De productie van te veel levensmiddelen gaat ten koste van miljoenen mensen, die worden onderbetaald of wiens landrechten worden geschonden. Sommige van de bedrijven zijn op de goede weg en erkennen dat duurzaamheid belangrijk is voor hun bedrijfsvoering, maar het moet echt beter. De sociale en milieukosten zijn nu gewoon te hoog.’
De Behind the Brands-ranglijst onthult onder meer dat:
‘Het wordt tijd dat de grootste 10 voedselbedrijven meer verantwoordelijkheid nemen voor de enorme invloed die zij op de levens van arme mensen hebben,’ zegt Karimi. ‘Tachtig procent van mensen die wereldwijd honger lijden, verbouwen zelf hun voedsel. Miljoenen mensen in ontwikkelingslanden verbouwen ook grondstoffen voor de producten van deze bedrijven. De bedrijven bezitten samen honderden van de populairste voedselmerken in de wereld en zij kunnen economisch, sociaal en politiek een vuist maken om zo echt een verschil te maken in de levens van ’s werelds armste mensen.’
‘Geen bedrijf is zo groot dan het niet naar zijn klanten hoeft te luisteren,’ zegt Karimi. ‘Als genoeg mensen de grote voedselbedrijven aanspreken, moeten bedrijven wel reageren. Via Twitter en Facebook, of via een petitie aan de leiding van de bedrijven, kunnen consumenten hun steentje bijdragen om ons voedselsysteem eerlijk en duurzaam te maken.’
De eerste publieksactie richt zich op Nestlé, Mondelez en Mars, vanwege hun onvermogen om ervoor te zorgen dat de vrouwen die de cacao voor hun chocolade verbouwen fatsoenlijk behandeld worden. Oxfam Novib publiceert ook een speciale briefing Mars, Mondelez and Nestlé and the Fight for Women’s Rights. Daarin vertellen vrouwen over de ongelijkheid waarmee zij te kampen hebben.
Oxfam Novib roept deze drie bedrijven op om meer te investeren in vrouwen. Zij moeten beter zicht hebben op hoe vrouwen in hun leveringsketens worden behandeld. Deze bedrijven moeten een actieplan maken om de ongelijkheid van vrouwen in hun leveringsketens aan te pakken en samen met anderen belangrijke spelers in de keten de positie van vrouwen verbeteren.