Magnus Business Gifts: “Via Start-to-mvo kregen we zicht op onze bijdrage aan de samenleving”

MVO Vlaanderen en haar partners organiseren dit voorjaar de 2e editie van Start-to-mvo. Deze infosessies richten zich tot elke organisatie die meer wil weten over mvo en haar eerste stappen wil zetten. Magnus Business Gifts uit Vilvoorde nam vorig jaar deel aan Start-to-mvo. Het bedrijf zette sindsdien enkele concrete acties op poten.

De sessies van vorig jaar gaven een figuurlijke duw in de rug aan de duurzaamheidsinspanningen van familiebedrijf Magnus Business Gifts, specialist in promotie- en relatiegeschenken. Zaakvoerder Ann Magnus beantwoordt enkele vragen over haar ervaring met Start-to-mvo.

Wat zijn de belangrijkste leerpunten die u uit de Start-to-mvo sessies heeft onthouden?

Ann Magnus: Blijf kritisch. Niet alles wat ‘eco’ schreeuwt, is het ook. Bovendien is het belangrijk je volledige team te betrekken bij mvo. Dat zorgt voor een gedragen aanpak.

Zou u de sessies aanraden aan andere bedrijven?

Ann Magnus: Absoluut! De sessies zorgen ervoor dat je even stilstaat en vanop afstand naar je bedrijf kijkt. Pas dan kan je achterhalen wat je effectief bijdraagt aan de samenleving, zowel vandaag als morgen.

Magnus Business Gifts heeft enkele acties verder opgedreven, zoals een verantwoorde productieketen en zonnepanelen. Vanwaar de keuze voor deze acties?

Ann Magnus: Tijdens de sessies beseften we dat we op verschillende vlakken al goed bezig waren: we sorteerden al, we werkten al nauw samen met beschutte werkplaatsen etc.

In onze branche wordt echter nog heel wat gegoocheld met ‘eco’-producten en daarin wilden we duidelijkheid scheppen. Zo hebben we voor alle producten waar 'Eco' bij stond, de leverancier op de rooster gelegd door de effectieve milieucertificaten op te vragen. We willen ook onze klanten hierover correct informeren.

De zonnepanelen dienen om onze heftruck op te laden, want ook de distributie van onze goederen is een belangrijk thema voor ons. Deze actie heeft een positief effect op het milieu én in onze portemonnee.

Wat zijn jullie doelstellingen voor de komende jaren?

Ann Magnus: De drukinkten voor promomateriaal zijn momenteel nog niet ecologisch. We houden deze markt in de gaten en blijven onze drukkers stimuleren om hier inspanningen rond te doen. Verder willen we in 2014 ook al ons printpapier verduurzamen.

Heeft u tips voor andere bedrijven die met mvo willen starten?

Ann Magnus: Schrijf al eens op wat mvo voor jou betekent alvorens naar zo'n sessie te gaan. Je zal zoveel vragen voorgeschoteld krijgen, dat het handig is dat je hier op voorhand al eens over nagedacht hebt.