Uitwisselen van ideeën tussen collega’s

Werknemers­betrokkenheid

“Werknemers zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie.” Dat lezen we wel eens vaker. Beter zou zijn: “Betrokken werknemers…”. Een mvo-beleid maakt binnen een organisatie immers pas kans  als de medewerkers dat zelf belangrijk vinden en daardoor maatschappelijk verantwoord denken en werken. Transparantie en communicatie zijn sleutelwoorden om betrokkenheid te creëren… en de organisatie vaart er wel bij.

Opdat mvo zich nestelt in een organisatie moeten alle medewerkers doordrongen zijn van de noodzaak dat, wat de organisatie ook doet, rentabiliteit (profit), milieu (planet) en sociaal welzijn (people) met elkaar in evenwicht horen te zijn.

Sense of mission

Mvo is een cultuur, een veranderingsproces. Niet iets dat u even oplegt. Medewerkers moeten dus de tijd krijgen om zich mvo eigen te maken. En ook de ruimte. Mvo krijgt een breder draagvlak als medewerkers (van alle afdelingen) met eigen ideeën en initiatieven mogen komen.

Zo sluiten de persoonlijke waarden sneller aan bij de waarden van de organisatie. Er ontstaat een emotionele band tussen organisatie en medewerkers die noodzakelijk is wil mvo als een belangrijke toegevoegde waarde ervaren worden. Werknemersbetrokkenheid wordt niet voor niets ook wel eens ‘vertaald’ als ‘sense of mission’.

Aandacht voor interne communicatie

Duurzame organisaties kennen het belang van interne communicatie om werknemers te betrekken.  Ze gebruiken alle kanalen om transparant te informeren en zo een mvo-cultuur te stimuleren:

  • vergaderingen en personeelsbijeenkomsten
  • nieuwsbrieven
  • het intranet
  • affiches
  • de afdelingsverantwoordelijken

Informatie-uitwisseling in twee richtingen is hierbij essentieel. Medewerkers moeten de kans krijgen in dialoog te treden.

Voordelen

Werknemersbetrokkenheid beïnvloedt niet enkel het succes van het mvo-beleid. Er zijn nog andere voordelen voor de organisatie:

  • ze is winstgevender;
  • ze is innovatiever. Iedereen denkt immers mee;
  • dat iedereen mag meedenken leidt tot een betere werksfeer. Dat loont, want medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie, niet?
  • onderzoek bewijst dat medewerkers liever willen werken voor organisaties die hen betrekken bij mvo. En dat in tijden waar een ‘war on talent’ woedt;
  • meer tevreden klanten. Betrokken medewerkers hebben immers een positieve invloed op klanten en hun mening over het bedrijf.

Bronnen en instrumenten

 

ACTUNITED

ACTUNITED is een multidisciplinair team en partner network. Wij bevorderen sociaal ondernemerschap, de gezamenlijke ontwikkeling van duurzame...

Expertise

We ondersteunen de duurzame ontwikkeling van bedrijven met 3 innovatieve werkvormen op maat van...

Allanta vzw

Allanta ontwikkelde zich van een toonaangevende business partner voor de automobielsector, de voedingssector en de medical devices sector tot...

Expertise

Bij Allanta kan u terecht voor praktijkgerichte opleidingen en consultancy omtrent onder meer...

Amelior

Bij Amelior vindt u training, advies en begeleiding voor excellent management. Basisconcept in de filosofie van onze aanpak is 'Sustainable...

Expertise

Sustainable Excellence bereik je door beheersing en verbetering van je processen én het motiveren...

Annelies Poppe

Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in de lift. Met recht en rede, want we zijn met zijn allen verantwoordelijk voor een duurzaam...

Expertise

We Wow You biedt ondersteuning bij het opzetten van een MVO-beleid: uitdagingen in kaart brengen,...

Arbeid & Milieu vzw

Arbeid & Milieu vzw (A&M) wil een toekomstbestendige economie realiseren waarin de grenzen van de ecologische draagkracht van de aarde én...

Expertise

A&M heeft expertise in het verbinden van sociale en ecologische vraagstukken in relatie tot...

AS4

AS4 is een erkend adviesbureau dat ondernemingen adviseert en ondersteunt op het gebied van kwaliteitszorg en managementsystemen met het oog op...

Expertise

AS4 onderscheidt zich door naast hoogstaande theoretische bijstand ook een praktische benadering...

Terug naar boven