zitbal

Goede arbeidsrelaties en sociale bescherming

Mvo is niet mogelijk zonder transparantie en stakeholderoverleg. De sociaal-economische situatie, de vooruitzichten, het algemeen beleid,… van een organisatie. Het zijn thema’s die stakeholders aanbelangen. Niet in het minst in overleg en samenwerking met de werknemers is er heel wat mogelijk op het vlak van milieubeleid, mobiliteit, diversiteit, talentontwikkeling,… Dat geldt ook voor onderaannemers, leveranciers, freelancers,… hier en in het buitenland.

Sociale dialoog: een kwaliteitsgarantie

Een goed mvo-beleid heeft oog voor dialoog met werknemers en hun afgevaardigden. Organisaties – profit én non-profit - maken immers deel uit van de samenleving. Ze beïnvloeden en worden beïnvloed door tal van groepen en individuen in die samenleving. Een organisatie kan daarom niet performant zijn op economisch, sociaal én milieuvlak als ze de noden en verwachtingen van wie voor haar werkt en van wat haar omringt niet kent.

Sociale dialoog betekent een mvo-kwaliteitsgarantie als de werknemers en de samenleving het mvo-beleid begrijpen, dragen en het zo minder vrijblijvend maken. Logisch dus dat vakbonden er inspraak in vragen.

Ook voor niet-werknemers

Niet alle werk is het resultaat van een arbeidsovereenkomst. Onderaannemers, freelancers, leveranciers,… leveren diensten op basis van een contractuele overeenkomst. De relatie tussen partijen is in dit geval meer gelijkwaardig en commercieel van aard. Dialoog betekent in dit opzicht dat de contracterende partijen niet enkel hun plichten kennen maar ook hun rechten waaronder het recht op verhaal als de contractvoorwaarden met de voeten worden getreden.

Sociale dialoog in een internationale context

Niets houdt organisaties tegen om in de dialoog met buitenlandse leveranciers en onderaannemers een gepaste zorgvuldigheid (due diligence) op te leggen bij het toezicht op hun contractanten en tussenpersonen.

Wanneer dat de naleving inhoudt van één of andere gedragscode met betrekking tot arbeidspraktijken dan hoort die code in overeenstemming te zijn met de Universal Declaration of Human Rights en de principes van de ILO-arbeidsnormen.

Als er geen gestructureerde dialoog is

Kmo’s kennen vaak geen geïnstitutionaliseerde dialoog en zeker niet rond mvo. UNIZO ontwikkelde daarom de mvo-roadmap. Dat is een instrument om samen met medewerkers een actieplan op te stellen dat de organisatie verduurzaamt. Opnieuw vormt dialoog de basis én de rode draad voor een gedragen mvo-beleid.

Coverbeeld themabundel circulaire mode
Publicatie

MVO Vlaanderen publiceert in het kader van ‘Fashion Revolution Week’ een dossier over ‘circulaire mode’.

Voorbeelden zoals MUD Jeans, Saint Basics, Bel&Bo en het Fashion Flows-project van het Antwerpse Stadslab2050, … tonen aan hoe van ontwerper over producent tot consument de modeketen verduurzaamd kan worden.

Coverbeeld duurzame logistiek
Publicatie

Waarom er tegen 2020 dagelijks 50 bestelwagentjes door uw straat zullen rijden. En of duurzaamheid dan wel met e-commerce te rijmen valt? Hoe de binnenvaart containers bij klanten brengt. Dat transport vermijden de meest duurzame vorm van transport is en dat fietskoeriers floreren.

Terug naar boven