zitbal

Goede arbeidsrelaties en sociale bescherming

Mvo is niet mogelijk zonder transparantie en stakeholderoverleg. De sociaal-economische situatie, de vooruitzichten, het algemeen beleid,… van een organisatie. Het zijn thema’s die stakeholders aanbelangen. Niet in het minst in overleg en samenwerking met de werknemers is er heel wat mogelijk op het vlak van milieubeleid, mobiliteit, diversiteit, talentontwikkeling,… Dat geldt ook voor onderaannemers, leveranciers, freelancers,… hier en in het buitenland.

Sociale dialoog: een kwaliteitsgarantie

Een goed mvo-beleid heeft oog voor dialoog met werknemers en hun afgevaardigden. Organisaties – profit én non-profit - maken immers deel uit van de samenleving. Ze beïnvloeden en worden beïnvloed door tal van groepen en individuen in die samenleving. Een organisatie kan daarom niet performant zijn op economisch, sociaal én milieuvlak als ze de noden en verwachtingen van wie voor haar werkt en van wat haar omringt niet kent.

Sociale dialoog betekent een mvo-kwaliteitsgarantie als de werknemers en de samenleving het mvo-beleid begrijpen, dragen en het zo minder vrijblijvend maken. Logisch dus dat vakbonden er inspraak in vragen.

Ook voor niet-werknemers

Niet alle werk is het resultaat van een arbeidsovereenkomst. Onderaannemers, freelancers, leveranciers,… leveren diensten op basis van een contractuele overeenkomst. De relatie tussen partijen is in dit geval meer gelijkwaardig en commercieel van aard. Dialoog betekent in dit opzicht dat de contracterende partijen niet enkel hun plichten kennen maar ook hun rechten waaronder het recht op verhaal als de contractvoorwaarden met de voeten worden getreden.

Sociale dialoog in een internationale context

Niets houdt organisaties tegen om in de dialoog met buitenlandse leveranciers en onderaannemers een gepaste zorgvuldigheid (due diligence) op te leggen bij het toezicht op hun contractanten en tussenpersonen.

Wanneer dat de naleving inhoudt van één of andere gedragscode met betrekking tot arbeidspraktijken dan hoort die code in overeenstemming te zijn met de Universal Declaration of Human Rights en de principes van de ILO-arbeidsnormen.

Als er geen gestructureerde dialoog is

Kmo’s kennen vaak geen geïnstitutionaliseerde dialoog en zeker niet rond mvo. UNIZO ontwikkelde daarom de mvo-roadmap. Dat is een instrument om samen met medewerkers een actieplan op te stellen dat de organisatie verduurzaamt. Opnieuw vormt dialoog de basis én de rode draad voor een gedragen mvo-beleid.

Praktijkvoorbeeld

“Mode is een vorm van communicatie”, zegt Bie Noé. "Met eerlijke mode kan je daarom eerlijk communiceren." Bijgevolg heeft Bie de daad bij het woord gevoegd en B.right opgericht, een onderneming gewijd aan duurzame mode. De tijdsgeest zit goed, maar toch blijft het keihard knokken om het bedrijf te professionaliseren. 

Praktijkvoorbeeld

Bij beMatrix zijn ze op weg naar duurzaamheid. Daar wordt nu reeds hard op gewerkt binnen alle afdelingen van de onderneming. Maar ze zijn er nog niet. Dat beseffen zij maar al te goed. Toch willen ze nu reeds hun gedrevenheid voor een duurzamere standenbouw in de verf zetten.

Foto atelier van De Lift
Praktijkvoorbeeld

Achter de gevels van een doodgewone straat in Borgerhout schuilt een wereld van bedrijvigheid. Het Steunpunt Tewerkstelling organiseert er beroepsopleidingen voor werkzoekenden die uit de boot vallen. Ze bieden ook kansen via de recycling van onder andere grondstoffen uit elektronische apparaten. Goed voor jobs én goed voor het milieu, en gesteund door...

Terug naar boven