Voedingsbedrijf wil MVO in heel de organisatie ingebed zien

Vandemoortele is een succesvol internationaal voedingsbedrijf met eigen vestigingen in meer dan veertien landen en met meer dan 5.000 medewerkers. De wereldwijde omzet bedraag 1,4 miljard euro gerealiseerd in bakkerijproducten (van vloeroven baguettes tot donuts) en in margarine, culinaire oliën en vetten.

Een belangrijk ingrediënt voor dit Belgisch familiebedrijf? Maatschappelijk verantwoord ondernemen. In 2014 kwam er een structurele duurzaamheidsstrategie. Die vloeide voort uit onder andere een tevredenheidsenquête bij hun medewerkers en op vraag van klanten. “Verschillende projectleiders werken sindsdien rond vier MVO-pijlers, zowel op korte als lange termijn”, vertelt Aurélie Comhaire, duurzaamheidsverantwoordelijke bij Vandemoortele Group.

Bij Vandemoortele vinden ze het belangrijk dat MVO in heel de organisatie is ingebed. Ze verzamelden daarom input bij alle stakeholders, waaronder klanten, leveranciers, medewerkers en aandeelhouders. Dit gaf hen een beter zicht op de prioriteiten voor de duurzaamheidstrategie. Het resultaat? Vier MVO-pijlers met elk verschillende subprojecten. Een projectleider én een sponsor (iemand uit het management) leiden deze projecten.

1. Responsible sourcing

“We wilden concreet drie zaken aanpakken. Het eerste is bekijken welke grondstoffen een grote invloed hebben op ontbossing. Tegen 2020 moet al onze papieren en kartonnen verpakking uit gerecycleerd materiaal bestaan of het FSC- en PEFC-label dragen. Momenteel zitten we aan 93 procent. We zijn dus goed op weg. We zetten ons bijvoorbeeld in om het gebruik van duurzame palmolie te promoten. Hetzelfde voor soya. We gebruiken enkele 100 procent duurzame gecertificeerde soya voor onze consumer brands.”

“Daarnaast zetten we ook fel in op dierenwelzijn. De eieren die we gebruiken in onze productie waren vroeger kooieieren. Sinds 2019 gebruiken we enkel nog minimum scharreleieren. Voor onze sauzen gebruiken we enkel eieren of van vrij uitloop en dit al sinds 2016 .”

“Een derde punt is het stimuleren van ethisch gedrag doorheen heel de leveranciersketen.

Onze leveranciers moeten onze Supplier Code of Conduct tekenen.

2. Eco-efficient production

“Een belangrijk focuspunt is het voorkomen van voedselverspilling. We passen de ladder van Moerman toe. Dat betekent dat we eerst inzetten op preventie door onze productieprocessen te optimaliseren. Als er toch nog producten zijn die we niet kunnen verkopen, dan zoeken we hiervoor positieve oplossingen. Denk aan voedselbanken en humanitaire organisaties. Als ook dat niet mogelijk is? Dan verwerken we de producten in dierenvoeding.”

Reductie van verpakkingsafval start door het optimaliseren van de verpakking van het product in de ontwerpfase. Onze ontwerpers willen het gewicht en de verspilde ruimte minimaliseren zonder de voedselveiligheid van onze producten in gevaar te brengen, terwijl ook de robuustheid in de ganse toeleveringsketen wordt gehandhaafd.”

“Uiteraard werken we ook aan het verlagen van onze carbon footprint. Voor heel wat fabrieken lopen er projecten. Collega’s uit verschillende landen komen twee keer per jaar samen tijdens een Energy Day. Ze delen dan hun resultaten en kennis. Alles houden ze ook online bij, zodat iedereen kan opvolgen wat er gedaan is, hoeveel de besparing bedraagt, enzoverder.”

“We stelden daarnaast een target rond hernieuwbare energie. Momenteel bestaat 65 procent van onze gebruikte energie uit hernieuwbare energie.

Maar mogelijk kijken we ook om zelf hernieuwbare energie op te wekken.

Op dit moment bouwen we een Food Experience Center. De architect is Thomas Rau, dus alle facetten rond duurzaam bouwen zijn voorzien, inclusief het opwekken van hernieuwbare energie via zonnepannelen.”

3. Commitment to people

Veiligheid is enorm belangrijk voor ons bedrijf. Een paar jaar terug lanceerden we een safetycampagne. Onze verschillende sites kregen een ambassadeur. Zij tonen het goede voorbeeld. Er zijn ook Safety Walks, waarbij ze rondgaan in de fabrieken om alles te observen. Ook zijn er safety toolboxes ontwikkeld waarbij “on-the-job” safety training sessies worden georganiseerd.”

“Wij bevorderen gezonde ambitie en gelijke kansen. We geloven sterk dat ons bedrijf groeit wanneer onze mensen groeien. Daarom plannen wij proactief professionele ontwikkeling. Wij moedigen de werknemers aan zich te blijven ontwikkelen en hun inzetbaarheid te behouden. De Vandemoortele Academy is waar we trainingen, coaching, gericht advies en andere leermogelijkheden bieden, zodat onze mensen sterke, inspirerende leiders kunnen worden die het bedrijf begeleiden door verandering en duurzame groei.”

4. Products you can trust

Voedselveiligheid is als voedingsbedrijf een evidentie. Al onze sites zijn gecertificeerd volgens de IFS International Food Standard of de BRC Global Standards. Maar we wilden een stap verder gaan. Vandaag zijn 67% van onze sites gecertificeerd volgens unannounced IFS International Food Standard of BRC Global Standards.

Dat wil zeggen dat we eender wanneer een audit kunnen verwachten. En daar zijn we klaar voor. Onze collega’s zijn heel fier om te tonen wat ze doen en hoe goed ze dat doen.

“Fit zijn en blijven door gezond te eten, is belangrijk. Bovendien willen we ook genieten van lekker eten. We geloven dat het mogelijk is om beide te combineren en bieden consumenten een grote variëteit in de verschillende categorieën. Zo passen we continue onze kennis en kunde toe om innovatieve en gezondere producten te produceren, zoals producten met minder verzadigde vetten, minder additieven, minder suiker of juist een hoger vezelgehalte. Binnenkort kan je onze suikervrije mayonaise zonder additieven in de Belgische supermarkt vinden.”

Rol van de duurzaamheidsverantwoordelijke

“Hoe ik als duurzaamheidsverantwoordelijke kijk naar deze inspanningen? Het mag niet gezien worden als iets extra. Voor mij is het belangrijk dat iedereen MVO integreert in hun job en beleid. Dan wordt het echt een proactief verhaal. Ik zie daarin zeker een mooie evolutie.

Er is een heel verschil met pakweg vijf jaar geleden. De maatschappelijke context is ook veranderd. Dat maakt dat mensen beseffen dat er iets moet gebeuren, waar ze zelf ook een steentje kunnen bijdragen.

Vijf jaar geleden was duurzaamheid nog een ‘nice to have’, terwijl dat nu een ‘must have’ is. Ik ben dus heel optimistisch!