Veiligheidsbedrijf wil iets teruggeven aan de maatschappij

Veiligheidsbedrijf Vandeputte maakt meer dan 5.000 bedrijven veiliger. Zowel kmo’s als multinationals en dat over heel Europa. Hun missie is om elke dag opnieuw 1 miljoen mensen te beschermen. Veiligheid en welzijn zijn dan ook de grote drijfveren voor het bedrijf uit Boechout.

“In de eerste plaats gaat het om welzijn op het werk. Maar we willen ook graag iets teruggeven aan de maatschappij. Onze droom is om veiligheid en welzijn naar de wereld te brengen.”, vertelt Pascale Janssens, directieassistente bij Vandeputte.

Bij Vandeputte waren ze al bezig met MVO nog voor het een 'hot item' was. Dat startte klein, in de dorpskern waar Vandeputte gevestigd is.  Er werd beroep gedaan op sociale tewerkstelling, er werden vuilbakken geplaatst in het dorp en het bedrijf nam ook energiezuinige maatregelen.

Vanaf 2016 goten ze maatschappelijk verantwoord ondernemen in een strategie. “We kwamen in contact met CSR-coach Linde Brewaeys. Zij hielp ons om onze inspanningen te formaliseren. We wilden het grondig aanpakken. Uit een SDG-workshop kwamen vijf pijlers waarop we wilden inzetten.”

Aan de uitwerking van deze MVO-pijlers werkten heel wat Vandeputte-medewerkers mee. “We startten een CSR-werkgroep op. Tijdens een personeelsevent stelden we de werkgroep voor en deden we een oproep om deel te nemen. We keken waar de interesses lagen van de medewerkers. De werkgroep bestaat nu uit een heel divers publiek, zowel qua interesses als qua leeftijd. Wat ze gemeen hebben? Ze zijn allemaal enthousiast."

Maatschappij

Vandeputte wil in de eerste plaats iets teruggeven aan de maatschappij. Hoe? Niet door één grootschalige actie of sponsoring, maar wel door heel veel kleine initiatieven. Deze worden ook door de medewerkers zelf op poten gezet.

Enkele voorbeeldjes: We enthousiasmeren collega’s om op een halve dag vrijwilligerswerk te doen en ondersteunen de ‘rospotten’ van Cunina. Zij sturen kansarme kinderen in het Zuiden naar school dankzij persoonlijke peterschappen.

Om de twee jaar organiseren we ook een Safety Summit. Hierbij sensibiliseren we collega’s en klanten rond welzijn en veiligheid op het werk. Daarnaast houden we ook regelmatig een kledij-inzamelactie en ondersteunen we een technische school in het buitenland. Tot slot kiezen we ervoor om geen eindejaarsgeschenken te geven aan onze klanten, maar dit geld te gebruiken om zeven lokale doelen te steunen.”

Happy People

Bij Vandeputte zitten de medewerkers goed in hun vel. Dat is te danken aan de aandacht die het bedrijf heeft voor hun welzijn.

"We kijken verder dan een functie en vinden het belangrijk dat mensen hun talenten kunnen gebruiken in hun job. Dat ze iets doen waar ze energie van krijgen. Daarom zetten we in op talentgericht samenwerken. Medewerkers kiezen ook zelf of en voor welk MVO-project ze zich willen inzetten. Daarnaast geloven we dat een goede gezondheid essentieel is om je goed in je vel te voelen. We stimuleren medewerkers dan ook om meer te bewegen. Zo hebben we een fietsleaseprogramma dat ervoor zorgt dat de auto meer aan de kant blijft staan en behaalden we een fitlabel. Uiteraard communiceren we ook regelmatig over gezonde voeding”

Fair chain

Niet zo eenvoudig is de duurzame keten van materialen. Via het duurzame aankoopbeleid stimuleert Vandeputte zijn leveranciers om duurzaam te werken (fair loon, geen kinderarbeid, kwalitatieve werkomgeving, …) en recycleerbare, gerecycleerde of zelfs circulaire producten en verpakkingen aan te bieden.

"Daarnaast evalueren we ook het transport van de producten die we aankopen."

Green distribution

Ook als veiligheidsbedrijf kun je efficiënt omgaan met energie. Dat bewijzen ze bij Vandeputte. “Sowieso recycleren we de verschillende afvalstromen. Maar we hebben ook zonnepanelen en ledverlichting met sensoren. Daardoor is onze CO2-uitstoot een pak gedaald. Het wagenpark? We zetten 100% in op het fietsbeleid en vervangen de benzinewagens als het kan door hybride of elektrische wagens.”

We care

Bij veiligheid komt natuurlijk ook bescherming van de privacy kijken. “We willen correct omgaan met de informatie die we ontvangen van onze klanten en onze medewerkers.

Daarnaast streven we ernaar de verwachtingen van onze klanten en medewerkers te overtreffen. Dit doen we onder meer door het aanbieden van innovatieve diensten en producten, die aansluiten bij de toekomstige marktbehoefte.

We meten de tevredenheid van onze klanten via de Net Promotor Score."

Circulaire economie verder induiken

MVO wordt dus volop ondersteund door de Vandeputte-directie. “Onze CEO hecht er veel belang aan. Hij wil er ook niet te veel over communiceren. MVO mag geen marketingstrategie zijn.

Waar we nog op willen inzetten? Ons duurzaam aankoopbeleid mag scherper. We doen hiervoor beroep op het screeningsplatform van EcoVadis en streven naar een uitbreiding van duurzame producten in ons gamma. Het liefst zelfs circulaire producten. ‘We use, we recycle’ is de weg die we willen inslaan.”