Unizo: "Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, meer noodzaak dan luxe"

Via de ontwikkeling van een MVO-sectorpaspoort zet Unizo haar schouders onder de concretisering van maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Thomas Pirard, medewerker van de sectorwerking Unizo, geeft tekst en uitleg.

Ondernemers en organisaties krijgen steeds meer de vraag om duurzaam en transparant te ondernemen, niet alleen vanuit de samenleving (consumenten, NGO's, andere stakeholders en beleidsmakers), maar vooral op vraag van hun klanten die eisen stellen op vlak van ecologie, gezondheid en arbeidsomstandigheden. Zowel grote als kleine bedrijven rekenen op ondersteuning om de gestelde uitdagingen op vlak van duurzaamheid te halen en om aldus competitief te blijven in een open, geïnternationaliseerde economie.

Zoals met alle internationale richtlijnen en normen zijn deze niet gemakkelijk implementeerbaar voor KMO’s. Verschillende sectoren voelen dan ook de noodzaak aan om hun bedrijven bij te staan om maatschappelijk verantwoord ondernemen tastbaar te maken en te concretiseren binnen hun sectorcontext.

Stimuleren van duurzaamheid vanuit sectororganisatie

De laatste jaren werd intensief gewerkt aan verduurzaming van organisaties, bedrijfsprocessen en het sluiten van materiaalkringlopen. Met een wildgroei aan studies, projecten, onderzoeken, die daarenboven vaak handelen over deelthema’s van maatschappelijk verantwoord ondernemen, is uitgebreid ingezet op ‘doing things right’. Maar tegelijk wordt het voor de betrokken sectororganisaties moeilijk om door de bomen het bos te blijven zien.

Met de ESF-sectoroproep GRI werd aan de sectororganisaties de kans geboden om een MVO-paspoort te ontwikkelen en in te zetten op ‘doing the right things’. Op die manier wordt duurzaamheid ingebed in een langetermijnvisie. Duurzaamheid betekent immers ook de rekbaarheid en draagkracht hebben om een crisis te overwinnen. Door in te zetten op innovatie, een constructieve dialoog met medewerkers, klanten en leveranciers, stimulerende en veilige werkomgevingen, terugdringen van de milieubelasting, kunnen onze bedrijven immers het verschil maken.

Unizo sectorwerking heeft dan ook volop de vraag ondersteund om samen met de sectorverenigingen Belgapom (aardappelverwerkende nijverheid), Recread (recreatiesector), Fenavian (vleesverwerkende nijverheid), Fresh Trade Belgium (handel in verse groenten en fruit) en Coberec (metaalrecuperatie) onze schouders onder de concretisering van maatschappelijk verantwoord ondernemerschap.

Drempel verlagen naar duurzaamheidsverslag

Er is geen ‘one size fits all’ model voor duurzame ondernemingen. Elke sector heeft eigen aandachtspunten en uitdagingen. Vandaar dat Unizo, in samenspraak met de externe consultant slidingdoors, de sectoren zelf en de verschillende stakeholders, meewerkt aan het opstellen van een eigen MVO-sectorpaspoort voor elke betrokken sector. Dit paspoort voldoet aan de zgn. GRI-richtlijnen. Global Reporting Initiative (GRI) is een internationale organisatie die richtlijnen voor duurzaamheidsverslaggeving opstelt. Een onderneming die het MVO-sectorpaspoort toepast, kan hierdoor transparant communiceren over haar ecologische, sociale en economische performantie.

Met deze MVO-paspoorten kunnen de sectoren dan aan de slag om in eerste instantie drie pilootbedrijven binnen de sector aan te zetten om aan duurzaamheidsrapportering te doen en een helpende hand bieden bij het opstellen ervan. Het is deze verslaggeving dat als een nuttig en commercieel instrument wordt ervaren. Vervolgens is het mogelijk om - op basis van dit sectorpaspoort - een dienstverlening te ontwikkelen voor alle bedrijven binnen de sector, zodat ook zij de mogelijkheid krijgen een duurzaamheidsverslag op te stellen.

Maar UNIZO sectorwerking ziet nog meer mogelijkheden. Uit de goede praktijken en leerervaringen van deze pilootsectoren en pilootbedrijven hopen we een methodologie te kunnen destilleren om ook andere bedrijven te begeleiden om in te zetten op ‘the right things’!

Bron: nieuwsbrief Departement Werk & Sociale Economie