Softwaretestbedrijf helpt mensen met autisme aan een job

Passwerk is een softwaretestbedrijf dat zoveel mogelijk mensen met autisme werk wil geven. Sterker nog: ze uit de werkloosheid wil halen. Dat doen ze voornamelijk via jobcoaching. Zowel voor als tijdens hun job.

Die insteek bleek bijzonder succesvol. In twaalf jaar tijd groeide het personeelsbestand naar 140 mensen. “Wij screenen intern de kandidaten die geschikt zijn om te werken bij onze klanten. Niet andersom”, vertelt Nico De Cleen, Managing Director bij Passwerk.

Tijdens een congres in Polen hoorde Kristiene Reyniers iemand praten over hoe mensen met autisme niet uitsluitend goed werk kunnen verrichten in een sociale werkplaats. Ook voor de reguliere arbeidsmarkt kunnen ze iets betekenen.

“Dat inspireerde enkele mensen vanuit de sociale sector. Zij vormden twaalf jaar geleden een stuurgroep in de pre-opstart fase. De opstart ervan liep redelijk vlot. We vormden een coöperatie met twee bedrijven. Zowel de A- als B-aandeelhouders kregen vanaf het begin evenveel macht. We wilden de ethische waarde behouden.”

Aanwervingsprocedure verschilt

Bij de aanwerving van mensen met autisme komt net wat meer aandacht kijken. “We starten met een kennismakingsgesprek. Dat verloopt heel gemoedelijk, zodat de persoon met autisme niet het gevoel krijgt dat ie in een echt sollicitatiegesprek zit. Daarna volgen de competentie- en persoonlijkheidstesten. Wanneer die positief zijn, volgt er een assessment  van drie à vier weken. Via speelse proeven leren we elkaar kennen. We krijgen zo zicht op de communicatieve vaardigheden, het concentratievermogen en welk type contract zou passen. Finaal beslissen we of inclusie bij de klant mogelijk is. Dat gaat gepaard met een opleiding die een viertal weken duurt en de basis vormt voor verdere opleiding. Maar ook on the job krijgt de persoon loopbaanlange coaching.”

“Hoeveel personen met autisme we uiteindelijk aannemen? Ongeveer 40 procent van de kandidaten komen in aanmerking.”

Werkomgeving sensibiliseren

Klanten opleiden om samen te werken met iemand met autisme doet Passwerk niet.

Een klant kiest voor ons om wat we doen, niet voor de persoon met autisme.

Wij kiezen intern zelf wie geschikt is voor een bepaald bedrijf. We zorgen ervoor dat ze een vast aanspreekpunt hebben. Vanaf de start brengen we alles nauwgezet in kaart. We sensibiliseren wel de nieuwe werkomgeving door een presentatie te geven over wat ze kunnen verwachten van de persoon met autisme.”

Ondertussen loopt er ook een fonds bij de Koning Boudewijnstichting. “Jaarlijks gaat het om een ander thema. Projecten kunnen dan een aanvraag indienen. De jury selecteert heel objectief de verschillende dossiers en kent uiteindelijk gelden toe aan verschillende projecten die zich inzetten om het leven van personen met autisme te verbeteren.”

Verhaal al veel verteld

Het mooi verhaal van Passwerk slaat aan. Nico De Cleen en collega’s hebben het meermaals mogen vertellen. “Het is natuurlijk een inspirerend model. Het vraagt best veel tijd om op alle interesse in te gaan.

Passwerk gelooft dat andere bedrijven dit kunnen toepassen op andere doelgroepen.

"Ook wij willen blijven innoveren. We bekijken bijvoorbeeld of we nieuwe diensten kunnen ontwikkelen waarvoor we mensen met autisme kunnen inschakelen. Denk maar aan x-ray screeners op Zaventem of software development. Er zijn best wat mogelijkheden.”

Dat betekent dat blijven leren centraal staat in de organisatie van Passwerk. “We hebben intern twaalf jobcoaches. Wekelijks houden ze meetings. Zonder een jobcoach zal de loopbaan van iemand met autisme mogelijks niet zo lang duren. Het risico op uitvallen is te groot. We moeten ervoor zorgen dat ze beter ondersteund worden dan anderen in de markt. Dat heeft een overheadkost, maar die wordt deels opgevangen door subsidies.”

De markt staat er open voor

“We merkten in het begin nog wat drempelvrees om samen te werken met iemand met autisme. Ondertussen is dat verbeterd. Er zijn veel praktijkvoorbeelden en referenties natuurlijk. We moeten nu minder hard duwen. In het begin werkten we wel eens met een proof of concept. No cure, no pay. Dat werkte drempelverlagend. Door onze bekendheid moeten we die aanpak veel minder toepassen. Er zijn ook klanten die al jarenlang op meerdere personen met autisme beroep doen.”