Reparatiebedrijf autoruiten betrekt medewerkers bij keuze filantropie

Carglass® is een wereldwijd bekend bedrijf dat autoruiten herstelt en vervangt. Minder gekend zijn hun inspanningen rond maatschappelijk verantwoord ondernemen. Filantropie bijvoorbeeld, maar ook een duurzaam personeelsbeleid.

“We willen de beste werkplek ooit creëren voor onze medewerkers”, vertelt Bart Lambrechts, Human Resources Director bij Carglass®.

Over waarom Carglas®s niet in het breed communiceert over haar MVO-inspanningen is Bart Lambrechts duidelijk. “We willen er gewoonweg geen marketingtool van maken. MVO staat bij ons in het teken van authentiek ondernemerschap. Het moet een troef zijn om talenten aan te trekken.”

Zuid-Afrikaanse roots behouden

Carglass® is onderdeel van de internationale groep Belron® die haar hoofdzetel heeft in de UK. Maar de roots zijn Zuid-Afrikaans. “De vestigingingen worden heel erg ondersteund vanuit het moederbedrijf. Al jaren steunen we het Zuid-Afrikaanse goede doel Afrika Tikkun, een project voor kansarme kinderen in de townships. Alle medewerkers van over heel de wereld zamelen geld in voor dit project. De apotheose van deze actie is elk jaar een triathlon in de UK. Ook tientallen medewerkers van Carglass® België nemen jaarlijks deel.”

Toch blijkt het project soms nog te ver van het bed van medewerkers. “We wilden daarom onze strategie herwerken.

MVO is bij ons MVBO, Maatschappelijk Verantwoord Betrokken Ondernemen. Niet alleen de winst voor het goed telt voor ons, ook de betrokkenheid van onze medewerkers is van belang.

Daarom lanceerden we enkele jaren geleden een Give Back-avond. Op die avond komen onze medewerkers vrijwillig werken in de filialen die we ‘s avonds langer open houden. De opbrengst van die avond gaat naar verschillende goede doelen, waaronder Een Hart voor Limburg, het Belgisch Paralympisch Comité, Sint Gerardus en we vragen ook elk jaar aan onze medewerkers om goede doelen voor te stellen.

De voorwaarde is wel dat ze er een link mee hebben. Ze moeten er zelf in actief zijn, of een band mee hebben. We moeten er ook onze waarden in terug vinden: creativiteit, eerlijkheid, respect en solidariteit.

Het is een oefening om onze mensen zelf te laten nadenken over de waarden en de zorg voor onze maatschappij waarin we leven en werken.”

Interne projectgroep

Carglas®s richtte een interne projectgroep op om na te denken over meer initiatieven en sensibilisering. “Zij bekijken wat loopt en minder goed loopt.

In 2009 lieten we een footprint nemen met betrekking tot onze CO2-uitstoot. Tegenover deze nulmeting hebben we ondertussen via heel wat initiatieven een besparing in CO2-uitstoot kunnen realiseren van meer dan 35 procent.

Bij rebrandings van filialen proberen we bijvoorbeeld meer te werken met daglicht door het plaatsen van doorzichtige schuifpoorten, dakkoepels en dimmers. Uiteraard mag de werkkwaliteit niet dalen voor de medewerkers. Per filiaal bekijken we de energiestroom. Bij oudere gebouwen met minder goede isolatie zetten we de basistemperatuur ’s nachts lager, bij gebouwen met betere isolatie blijft die eerder constant.”

Het is geen verrassing dat Carglas®s ook inzet op duurzame mobiliteit. “We promoten fietsen erg bij onze medewerkers. Niet enkel om naar het werk te komen, maar ook thuis.

Aan onze klanten geven we trouwens geen vervangwagens, maar wel fietsen.

En we verkiezen altijd herstellen boven vervangen. Ook al recycleren we de kapotte autoruiten voor 100%, toch heeft de vervanging van een ruit een grotere impact op het milieu dan de herstelling.”

Medewerkers in nood ondersteunen

Om te weten wat er leeft bij de medewerkers, houdt Carglass® een vinger aan de pols. Ook als het om privéproblemen gaat.

“We proberen medewerkers te ondersteunen als ze op een bepaald ogenblik buiten hun wil om in moeilijkheden raken. Zo gaven we een medewerker twintig dagen extra betaald verlof toen zijn zoontje een open hartoperatie moest ondergaan. We betaalden daarnaast een hotel in de buurt van het ziekenhuis, zodat ze altijd nabij waren. Het is een vorm van sociaal engagement. We zorgen voor elkaar.”

De directieleden willen de verbondenheid met de medewerkers en sociale projecten aansterken door ook zelf deel te nemen aan activiteiten.

“Als vorm van teambuilding kan elk team een keer per jaar een dag gaan meelopen bij een project. Binnen HR is dat bijvoorbeeld al enkele jaren ondersteuning op Buitenbeen Pop, een concert voor andersvaliden.

Ook de Giving Back night is een uitgelezen moment om medewerkers over verschillende afdelingen heen samen te brengen. De directie werk dan ook mee in één van onze 42 service centers. Het is een fantastisch moment om met de mensen in contact te komen en interesse te tonen. Dat zorgt toch voor energie.”

Andere bedrijven stimuleren

Uit een interne bevraging blijkt 92 procent van de medewerkers tevreden te zijn over het sociaal engagement van Carglass®.

“We beseffen dat een aantal mensen er niet warm voor loopt om actief deel te nemen, maar dat is ook oké. We merkten dat het belangrijk is om projecten uit te kiezen waarmee medewerkers zich verbonden voelen.”

“We willen nu ook andere bedrijven stimuleren om hetzelfde sociale engagement te tonen. We zijn heel actief in een Hart voor Limburg en we staan mee aan de basis van de “Keisolidair” actie. We kregen al een vijftigtal bedrijven mee om zich ook op de één of andere manier, minstens één keer per jaar in te zetten voor een goed doel.

Het is ook belangrijk dat goede doelen ook anders gaan denken. Vroeger schonken bedrijven geld, nu zijn ze meer en meer op zoek naar een win-win situatie. Ik denk dat we in de toekomst daarin ook nog een rol kunnen spelen.”