Multimodaal.Vlaanderen brengt bedrijven samen voor beter gevulde voer- en vaartuigen

Multimodaal.Vlaanderen zal verladers, logistieke dienstverleners, KMO’s, alsook grote en internationale bedrijven benaderen en samenbrengen met één duidelijke doelstelling: de openheid en bereidheid om samen te werken en alternatieven te zoeken die leiden tot de meest optimale vervoerskeuze(s). ‘Connecting minds’ wordt de lijfspreuk.

Congestie leidt tot multimodaal adviespunt

Vlaanderen staat stil, op de ring rond Brussel en rond Antwerpen, maar ook op de E313, de E17, de E40, aan de Kennedytunnel,… En de situatie wordt er niet beter op. Het federaal Planbureau voorspelt dat het aantal kilometers dat voertuigen in België afleggen tegen 2030 met 22% zal stijgen, ten opzichte van 2012. De vervoerde tonnage in en door België zal in diezelfde periode groeien met 40% en het vrachtvervoer zelfs met 45%, uitgedrukt in ton kilometer. De overheveling van de weg naar het spoor en het water zal tegelijkertijd beperkt blijven. Indien hier geen verandering in komt, zal de mobiliteitsknoop nog toenemen en België verder zakken in de ranking van logistieke topregio’s in Europa.

Mental shift

Als een van de maatregelen om het tij te keren, besliste de Vlaamse regering in 2017 om een multimodaal adviespunt onder te brengen bij VIL (Vlaams Innovatieplatform voor de Logistieke sector). Multimodaal.Vlaanderen moet bij bedrijven een ‘mental shift’ op gang brengen en de toekomstige groei van het goederenvervoer opvangen door een efficiënte inzet van verschillende vervoersmodi.
“Door vervoer over de weg, het water, het spoor, de lucht en via pijpleiding geïntegreerd, flexibel en duurzaam in te zetten, zal de bestaande en toekomstige infrastructuur en capaciteit efficiënter benut worden”, aldus Peter Lagey, Unit Manager Multimodaal.Vlaanderen. “Wij geloven sterk in samenwerking tussen bedrijven als hefboom naar beter gevulde voer- en vaartuigen. Het adviespunt zal daarom regionaal, per sector of op basis van supply chain karakteristieken communities organiseren om goederenstromen maximaal te bundelen.”

Expertise in voorafgaande jaren opgebouwd

In 2015 werd de ECR ( Efficient Consumer Response) award uitgereikt aan CHEP, Colruyt, Delhaize, FrieslandCampina en Remitrans voor hun samenwerking in het realiseren van een optimale leveringscyclus. De vijf bedrijven hadden als doel om een duurzame en efficiënte route voor een vrachtwagen op te zetten. Finaal werden de leverschema’s op elkaar afgestemd en sindsdien rijdt een vrachtwagen op aardgas (CNG) permanent vol beladen dezelfde efficiënte route.

Dit project resulteert dankzij een maximale beladingsgraad van de vrachtwagen in minder voertuigkilometers en dus minder congestiedruk op belangrijke trajecten (E17, Brusselse Ring). Remitrans zet voor dit project een Scania vrachtwagen op CNG (gecomprimeerd aardgas) in waardoor de CO2-uitstoot nog eens 15 tot 20% lager ligt in vergelijking met een dieseltruck.

Multimodaal.Vlaanderen staat voor de uitdaging om bedrijven te doen samenwerken met het oog op een efficiënte inzet van verschillende vervoersmodi. Het project uit de testfase toont de concrete veranderingen in de praktijk die Multimodaal.Vlaanderen project per project kan realiseren.

Voordelen

Het verhogen van de beladingsgraad van vrachtwagens zal resulteren in minder voertuigkilometers en dus minder congestiedruk op belangrijke trajecten (zoals bijvoorbeeld autosnelwegen, of Ringwegen rond grootsteden). Daarnaast zullen beter gevulde voer- en vaartuigen een milieuwinst boeken op het vlak van brandstofverbruik, CO2-uitstoot, e.d. Ten slotte kan ook gekozen worden voor nieuwe motortechnologie, zoals bijvoorbeeld LNG (vloeibaar gemaakt aardgas) of CNG (gecomprimeerd aardgas), waardoor de CO2-uitstoot verder kan beperkt worden.