ILO helpdesk ondersteunt bedrijven met vragen over internationale arbeidsstandaarden

Wat is de minimumleeftijd voor een stagiair om nachtwerk te verrichten? Hoe kunnen we weten dat de werknemers in onze productieketen zich vrij kunnen organiseren? Hoe kunnen we de leveranciers in onze productieketen bijstaan om hun arbeidsomstandigheden te evalueren? Dit zijn maar enkele van de vele vragen die bedrijven met internationale productieketens of -faciliteiten bezighouden. De International Labor Organization (ILO) beschikt over een helpdesk waar bedrijven met al deze vragen terecht kunnen. Zo kunnen bedrijven hun activiteiten afstemmen op internationale regelgevingen en goede industriële relaties onderbouwen.
 

De Tripartite Declaration of Principles concerning Multinational Enterprises and Social Policy (MNE Declaration) en de ILO Declaration of Fundamental Principles and Rights at Work zijn de belangrijkste ILO-instrumenten die bedrijven informeren over sociaal beleid en verantwoorde arbeidsomstandigheden.

De MNE Declaration bevat aanbevelingen van zowel overheden als bedrijven om de positieve bijdrage die bedrijven kunnen leveren aan socio-economische ontwikkeling te maximaliseren. De ILO Declaration of Fundamental Principles and Rights at Work beschrijft universele menselijke waarden die toepasbaar zijn voor alle mensen in alle landen, ongeacht het niveau van economische ontwikkeling.

Helpdesk

De ILO Helpdesk for Business verschaft informatie over een breed scala aan arbeidsthema's, afkomstig uit de ILO MNE Declaration. Voorbeelden zijn kinderarbeid, veiligheid en gezondheid, verloning, discriminatie etc.

De helpdesk biedt eveneens de mogelijkheid om specifieke vragen telefonisch of via e-mail door te sturen, volledig gratis en confidentieel. Voor de meeste vragen ontvangt u binnen de twee dagen een antwoord van een ILO expert.

Vragen over nationale regelgevingen stelt u beter aan nationale ministeries van Werk of nationale werknemers- en werkgeversorganisaties.