IKEA België integreert duurzaamheid in bonusregeling medewerkers

In zijn duurzaamheidsverslag 2012 brengt IKEA België enkele opvallende realisaties naar voren. Zo besliste het bedrijf om de bonussen van medewerkers afhankelijk te maken van hun inspanningen omtrent afvalsortering.

Door een duurzamer assortiment, een efficiënter transport en een ecologisch management van zijn gebouwen maakt IKEA België volop werk van duurzamer ondernemen. De Belgische dochter van 's werelds grootste woonwarenhuisketen ziet op al die vlakken nog flink wat marge tot verbetering.

Samenwerken met klanten en medewerkers

"Ons bedrijf blijft groeien, maar de kansen die dit schept, hebben ook implicaties voor ons verbruik van grondstoffen en de stijging van onze CO2-uitstoot", zegt country manager Olivier Baraille aan retaildetail.be. "We moeten daarom onze bedrijfsactiviteiten durven veranderen. We doen er alles aan om zelf zo duurzaam mogelijk te zijn, maar als we echt een verschil willen maken, moeten we samen werken met onze klanten."

"Jaarlijks komen er bijna 13 miljoen mensen bij ons over de vloer. We willen hen en hun families stimuleren om duurzamer te leven en willen hen daarbij ook helpen. Hetzelfde geldt voor onze medewerkers. Bovendien proberen we ook met een aantal partnerorganisaties synergie te creëren. Samen kan onze impact echt enorm zijn."

Meest opvallende realisaties

Alle verwezenlijkingen van het voorbije jaar opsommen is onmogelijk. In zijn duurzaamheidsverslag beperkt de keten van woonwarenhuizen zich ook tot de meest opvallende realisaties. Enkele hoogtepunten daarvan:

  • Tijdens zijn boekjaar 2012 heeft IKEA dankzij de verkoop van spaarlampen en leds 45.403.071 kWh bespaard, goed voor 11.804.798 kg CO2 minder (IKEA herhaalt zijn belofte om tegen 2016 enkel nog led-lampen te verkopen).
  • 71% van alle energie die IKEA in België gebruikt is hernieuwbaar; 12% is afkomstig van eigen zonnepanelen (enkel de winkels van Aarlen en Luik hebben er nog geen, maar daar wordt dit jaar nog werk van gemaakt).
  • 0% van het afval komt op de stortplaats terecht; 80% van alle afval wordt nu al gesorteerd voor recyclage (tegen 2015 moet dat 90% zijn).
  • IKEA heeft samen met medewerkers en klanten 328.917 euro ingezameld voor Unicef en elke winkel zal dit jaar ook een lokaal buurtproject ondersteunen.
  • Een derde van het verbruikte water is afkomstig van regenwaterbeheer.

Primeur: duurzaamheid als bonus-criterium

Om het hele bedrijf van die duurzaamheidsgedachte te doordringen, heeft IKEA België alvast een opvallende beslissing genomen: het percentage gesorteerd afval zal, volgens duurzaamheidsmanager Caroline Gestaud, "naast de klassieke omzet- en winstdoelen, meetellen voor 20% van de bonus". De ecoteams die in elke winkel aan de slag zijn (en die ook de consument informeren), zullen daarbij een sturende rol krijgen.

Dat IKEA België er zelf ook niet bepaald armer van wordt wanneer het mensen bijvoorbeeld overtuigt om een waterbesparende kraan te kopen of te opteren voor energie-efficiëntere led-lampen of inductiekookplaten, ontkent country manager Olivier Baraille niet: "Uiteraard is dit ook een businessopportuniteit voor ons. We zijn geen vzw of ngo! Maar tegelijk beseffen we meer dan ooit dat de groei van een bedrijf niet ten koste van het milieu of de gemeenschap mag gaan. Anders blijft het liedje niet duren."

Bron: retaildetail.be