Elektrisch bussysteem voor TEC

Volvo ontving onlangs een bestelling van elf elektrische hybride bussen en twee laadstations van de TEC voor de stad Namen. Dit is tot nog toe de grootste order voor Volvo Bus van elektrische bus systemen.

“Deze bussen hebben een enorme impact op de luchtkwaliteit van steden”, weet Eric De Roy, Product Manager van Volvo Trucks Belgium.

Steeds meer steden introduceren elektrische bussystemen om het probleem van luchtvervuiling en lawaai aan te pakken. Volvo Bus biedt dit systeem aan als een ‘turn-key solution’ of totaaloplossing. Ze nemen hierbij de volledige verantwoordelijkheid voor het onderhoud van de voertuigen, de batterijen en de laadstations tegen een vast bedrag per km. De ingebruikname van de voertuigen is gepland eind 2016.

Flinke energiebesparing

Eric De Roy: “In 2008 schreven we een strategie uit rond de productie van elektrische bussen. We waren er heel vroeg bij. In 2009 vond de eerste levering plaats. Ondertussen werden er wereldwijd meer dan 2.500 hybride bussen gekocht. Ze rijden onder meer in Hamburg, Göteborg, Luxemburg en nu dus binnenkort in Namen.

Deze hybride bussen besparen tot dertig procent brandstof. Ze kunnen dus zeventig procent van hun route afleggen op elektriciteit. Dat betekent een enorme energiebesparing tot zestig procent.

Het laden? Dat gebeurt via speciale laadpalen aan het begin en einde van een busroute. Ook bij het afremmen wordt er energie opgewekt. Daardoor kunnen de bussen trajecten van zeven kilometer afleggen zonder batterij. Bijkomend hebben ze een dieselmotor die de actieradius en de flexibiliteit verhoogt.”

“Elektrische bus systemen vormen een rendabele oplossing voor steden die de milieuproblematiek willen aanpakken. Samen met ABB biedt Volvo een complete en competitieve oplossing voor elke stad over de hele wereld die wenst over te gaan tot een duurzaam openbaar vervoerssysteem”, voegt Håkan Agnevall, President Volvo Bus hieraan toe.

De Volvo 7900 elektrische hybride

  • Rijdt op elektriciteit tot 70 procent van de gebruiksduur
  • Rijdt stil en emissievrij op elektriciteit
  • Heeft een 60 procent lager energieverbruik dan een conventionele diesel bus
  • Heeft een 75–90 procent lagere uitstoot van koolstofdioxide vergeleken met een conventionele diesel bus, afhankelijk van de gebruikte brandstof
  • Is uitgerust met een elektrische motor, batterijen en een diesel motor
  • Is uitgerust met batterijen die in slechts enkele minuten worden geladen bij de eindstations.

ABB laadstations

  • Eenvoudig te integreren in bestaande buslijnen (de pantograaf gemonteerd op de laadpaal laat een lichte en goedkope interface op de bus toe)
  • Modulair ontwerp met een vermogen van 150 kW, 300 kW of 450 kW
  • ABBs beproefde connectiviteitsoplossingen bieden een maximale beschikbaarheid, gebruik en snelle service respons
  • De internationale norm voor het snel laden van elektrische voertuigen (IEC 61851-23) garandeert dat de juiste veiligheidssystemen worden gebruikt, dat het elektrische ontwerp in overeenstemming is met de wetgeving, en dat het systeemontwerp en het gebruiksprincipe in de toekomst zullen ondersteund worden door een bredere kring van automotive leveranciers.