Eerste energieneutrale autoshowroom staat in Limburg

Dirk Rutten, zaakvoerder van Volvo Rutten, kreeg drie jaar terug het bericht dat hij met zijn showroom moest uitwijken naar een andere locatie. Het slecht geïsoleerde gebouw werd onteigend.

Hij zag het als een kans om naar het andere uiterste te gaan. In 2015 opende hij in Hechtel-Eksel een energieneutrale Volvo-garage. “We voorzien volledig in onze eigen energiebehoeften.”

De vorige showroom stond in schril contrast met de nieuwe. “Daar hadden we enkel glas. Om twee weken de koude te doorstaan hadden we duizenden liters diesel nodig voor de verwarming. Ik wilde dat anders aanpakken, zoals bijvoorbeeld de grote vitrines van de showroom voorzien van trippel glas.

En waarom niet nog verder gaan? Ik zocht mogelijkheden binnen de houtskeletbouw met een glasgevel en nieuwe isolatievormen. Zo ging de bal aan het rollen.”

Boorgat Energie Opslag

“We zagen wel iets in passiefbouw. Met super isolerende poorten, een luchtdicht gebouw en een duurzaam ventilatiesysteem.

Om het gebouw te verwarmen of te koelen gebruiken we een techniek die ‘Boorgat Energie Opslag’ (BEO) wordt genoemd. Daarbij pompen we water door een kunststof lus in een boorgat. Het gaat om zeven boorgaten tot op een diepte van 140 meter.

De warmtepomp die in de winter dat water voor de vloerverwarming verder opwarmt tot 28°C verbruikt maar net zoveel als een modaal gezin gebruikt. En dit voor een gebouw van 2.000 m2. Het is hier zowel in de winter als in de zomer steevast 20 graden. Heel aangenaam.”

(nvdr: Zie ook dit uitgewerkte voorbeeld van een BEO-toepassing in het St. Vincentiusziekenhuis Antwerpen.)

Energieverbruik zelf coveren

Dirk Rutten bleef onderzoeken hoe hij zelfs een stap verder kon zetten dan passiefbouw.

“We kozen voor een nulenergiewoning waarbij we in onze eigen energiebehoeften voorzien. Een jaar lang maten we ons energieverbruik. Voor dat equivalent legden we zonnepanelen op ons dak. De zon schijnt niet altijd, dus hebben we ook een batterijenpakket geïnstalleerd met een equivalent van acht Tesla-batterijen. Na de middagpauze is de stroomcapaciteit terug opgeladen met vijftig procent.”

De afgelopen maanden kon Dirk Rutten op heel wat media-aandacht rekenen voor zijn eerste energieneutrale garage.

“Ik denk dat we hiermee de eerste zijn in België, misschien zelfs in de wereld. Hoe Volvo reageerde? Eerst waren ze wat weigerachtig vanwege de afwijkingen van de norm, maar nu zijn ze super enthousiast. Ze willen natuurlijk ook hun milieunormen steeds verder aanscherpen.

We kregen al een bus met internationale Volvo-concessiehouders op bezoek. Dat is heel fijn.”

Zware investering is de moeite waard

Dirk Rutten schat de meerkost van de energie-investeringen op ongeveer tien procent van het totale investeringsbudget. “Het is een vrij zware investering geweest. En de terugverdientijd is niet duidelijk gezien de stroomprijzen kunnen schommelen.

Of er obstakels zijn geweest? Al bij al was het een positieve ervaring. Eigenlijk is alles vlot verlopen. Dat is dankzij een goede en lange voorbereiding. We hebben ons ook goed laten ondersteunen. We waren anderhalf jaar bezig voor er een eerste spade de grond inging. De bouw begon in november 2014 en we openden in september 2015. Het hielp wel om als garagist veel technische kennis te hebben.”

Momenteel lopen de voorbereidingen voor een tweede energieneutrale garage in Diest. “We zitten in de planfase. We kiezen daar misschien niet voor een houtskeletbouw, maar voor betonschellen met isolatie. Beton slaat veel warmte op. Het is ook een goede buffer. Daardoor is er weinig energie nodig om verschillen bij te passen. We hebben gezien dat die resultaten lonen.”