Een nieuwe, innovatieve HR-tool: Bringme

Bringme Box

Voor bedrijven die een oplossing zoeken voor het eenvoudig ontvangen en versturen van pakketjes, is de Bringme Box mogelijk de oplossing waar ze naar op zoek zijn.

Het is niet zomaar een Box in de ontvangstruimte die dienst doet als pakjesdienst. Medewerkers kunnen er immers niet alleen hun online bestellingen in laten leveren, maar eveneens hun dagelijkse aankopen. Elke medewerker heeft een eigen unieke digitale sleutel.

“Op die manier is het ook een extra voordeel voor medewerkers”, vertelt Liesbet Creemers, Chief Operating Officer bij Bringme.

Bringme is een technologische spin-off van Ertzberg, een Leuvense projectontwikkelaar met een maatschappelijke meerwaarde.

“Jo Vandebergh is de grondlegger van Ertzberg en mag gerust gezien worden als een pionier (hij werd door De Tijd bestempeld als een van ‘De Tijd 50’, de grootste durvers, nvdr.). Acht jaar geleden ontwikkelde hij met zijn team de duurzame stadswijk Tweewaters  aan de Vaartkom in Leuven, de grootste centrumstedelijke ontwikkeling van Vlaanderen.

Het eerste gebouw, de Balk van Beel, behaalde het BREAAM-outstanding certificaat. Het tweede en derde gebouw, de Twist en de Ark, zijn momenteel in ontwikkeling. Bringme heeft uiteraard dezelfde duurzaamheidsvisie.”

Voor elke bewoner

“Elke bewoner zou moeten beschikken over een slimme Box voor thuisleveringen. Boodschappen die ze online bestellen, kunnen zo probleemloos eender wanneer geleverd worden. We deden onderzoek naar een bestaande slimme box, maar kwamen terug van een kale reis. De bestaande boxen op de markt bleken eerder een marketingtool te zijn. Daarom bouwden we er zelf een. Daaraan koppelden we de Bringme app, een serviceplatform dat we eveneens ‘in house’  ontwikkelen.”

Voor elke medewerker

Bringme gaat voluit voor convenience.

“Het is een dienst die bedrijven comfort moet bieden op gebied van pakjesbelevering. De receptioniste wordt ontlast en de medewerker wint tijd omwille van het feit dat hun (online) boodschappen geleverd worden daar waar het hun goed uitkomt.

Vaak komt de slimme Box in de inkom van hun bedrijf. Het voordeel is dat het een één-op-één-oplossing is. De koerier staat nooit voor een gesloten deur en de medewerker haalt zijn boodschap op wanneer het hem goed uitkomt.”

Aantal bespaarde ritten in kaart gebracht

“In Leuven startten we met een pilootproject in het kader van Leuven Klimaatneutraal 2030, met een zevental organisaties, waaronder het UZ Leuven, Acerta en de KU Leuven.

We hebben een jaar lang gemonitord hoeveel ritten we voor de koerierdienst konden uitsparen.. Door gebundeld te leveren  bespaarden we bijvoorbeeld 9.360 private ritten voor het UZ Leuven. In totaal ging het om 25.036 private ritten. We maten ook de cijfers voor de verloren ritten die de koeriers bespaarden. Dat waren er in totaal 7.981, waarvan 2.808 voor het UZ Leuven.

In totaal kwamen we dus uit op 33.017 bespaarde ritten. Dit heeft toch een behoorlijk effect op de vermindering van CO2 en de stedelijke mobiliteitsdruk.”

Continu bijschaven

Liesbet Creemers vertelt dat de ontwikkeling gepaard ging met groeipijnen. “We ondervinden dagelijks een aaneenschakeling van kleine en grote moeilijkheden en als ondernemend bedrijf zetten we ons elke dag in om deze te counteren. Zoals?

De Bringme Box wordt als snel gepercipieerd als pakketautomaat, maar is dit totaal niet. Integendeel. Bringme moet je zien als een logistiek centrum dat zich kan inpassen in elk gebouw. Het is ook nog eens verbonden met een serviceplatform, de Bringme-app.”

“We merkten ook dat het voor koeriers anders werken is. Zij moeten van mindset veranderen. Ze hebben niet meer te maken met iemand die een pakket aanneemt en aftekent. Het is echt iets nieuws voor hen. Maar eens ze door hebben dat het veilig is en ze tijd besparen, gaat het vlotter en is het enthousiasme alom.”

Reacties positief

Bedrijven die een Bringme Box gebruiken, klinken alvast positief. “Dat heeft te maken met het gebruiksgemak. We zorgden ervoor dat de box overal kan staan. En ook het knappe design was voor ons belangrijk. Het was zelfs een vereiste, wat ons tegelijkertijd voor een uitdaging zette.

Bedrijven ervaren ook dat de box werk bespaart, want ze moeten niemand inzetten om de pakjes te ontvangen of te versturen.

Er is ook meer discretie. Dat medewerkers de box eveneens voor privé-pakketjes kunnen gebruiken, is een leuke incentive.

Onze toekomstplannen? We gaan voor internationalisering. We hebben recent een pilootproject gestart in Londen en Duitsland en binnenkort gaan we ver buiten de grenzen. Daarnaast breiden we onze app continu uit met nieuwe functionaliteiten.”

Toevoegen aan mijn bundel

Voeg dit praktijkvoorbeeld of andere inspiratie of evenementen toe aan uw bundel. U kan uw bundel vervolgens als één pdf document downloaden.

Voeg toe aan mijn bundel
Gepubliceerd op
28 september 2016
Contactpersoon
Liesbet Creemers
Chief Operating Officer bij Bringme
Terug naar boven
Terug naar boven