Donatieplatform verbindt goede doelen, bedrijven en individuele donateurs

KumulAid, een Gentse start-up, lanceerde haar online donatieplatform voor het grote publiek. Via het platform komen goede doelen, bedrijven en individuele donateurs met elkaar in contact. Bedoeling is dat ze zo elkaars inspanningen versterken.

Met zijn platform wil KumulAid de fondsenwerving voor goede doelen fundamenteel veranderen door offline donaties van bedrijven en individuen naar de online omgeving te verplaatsen.

Het platform biedt de innovatieve oplossing om partnerschappen tussen bedrijven en goede doelen in de schijnwerpers te zetten. Dit houdt in dat een individuele donatie aan een goed doel door een bedrijf verdubbeld kan worden.

Online doneren vereenvoudigen

Volgens de drie oprichters van KumulAid, Mario-Alessander Bauwens (28), Pieter-Jan Cluyse (28) en Xavier Geerinck (22) staat online doneren door bedrijven in België nog in haar kinderschoenen. Daar willen ze verandering in brengen. Acties tussen bedrijven en goede doelen laten toe om dubbel zoveel donaties op te halen. Een deelnemend bedrijf verdubbelt automatisch de donaties van zijn werknemers. De donateur kan via sociale media vrienden en bedrijven ertoe aanzetten om ook te doneren.

Eerste actie was succes

KumulAid deed een eerste actie in samenwerking met KBC ten voordele van de Belgische Mucovereniging. Slechts enkele uren na de start van de campagne was het vooropgestelde doelbedrag van 2.000 euro bereikt. Zoals beloofd verdubbelde KBC België elke gedoneerde euro, wat de totale donatie voor de Mucovereniging tot 4.000 euro deed oplopen.

De oprichters van KumulAid hopen dat dit eerste grote partnership tussen KBC België en de Mucovereniging andere bedrijven ertoe zal aanzetten om gelijkaardige acties op te zetten. Ze willen in 2016 zestig goede doelen ondersteunen en tien bedrijfsacties opzetten.

De start-up wil tal van bekende goede doelen steunen, maar mikt ook op kleinschalige initiatieven. Momenteel behoren zeven goede doelen tot de mogelijkheden.